Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

stoffestock

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om stoffestock

  • Placering
    Kadett
  1. nu hittade jag termostat efter länge letande. den är ihopbyggd med en throttelventil som öppnar sig till max när man drar på med båten tydligen.. termostaten är bara till för när båten går på tomgång , sen när man ökar varvet på motorn tar throttelventilen över.. känner du till något om detta ifall detta går isönder ibland.. för det är just på högre varv den inte går som den skall.
  2. impellern var hel. men var sitter termostaten , tänkte byta den?
  3. hej wanmar. du verkr vara duktig på motorer. tänkte bara fråga vad som kan vara fel på min motor då den blir överhettad på högre varv. jag har en skvallerstråle. och motorn går bra att köra på halv fart. men gasar man på lite mer så värmenyper den tror jag , för startmotorn orkar inte dra runt motorn försen den har svalnat. sen är det bara till att köra igen. min egna ideer är att termostat , impeller eller vattenpump håller på att gå sönder! tacksam för svar.
  4. nu har jag löst problemet med min motor. jag hade i sär bränslepumpen och plockade bort de två oringarna på axeln i bränslepumpen som nöp och tjärvade. då snurrade pumpen lite lättare, och det var det hela som var problemet att den gick dåligt vid gaspådrag. det blev väl något vakuum i olje huset på pumpen. så den inte snurrade som den skulle.!! så mitt tips till alla med samma problem, testa ta bort oringarna på axeln, de har ändå ingen funktion.
  5. nu har jag löst problemet med min motor. jag hade i sär bränslepumpen och plockade bort de två oringarna på axeln i bränslepumpen som nöp och tjärvade. då snurrade pumpen lite lättare, och det var det hela som var problemet att den gick dåligt vid gaspådrag. det blev väl något vakuum i olje huset på pumpen. så den inte snurrade som den skulle.!! så mitt tips till alla med samma problem, testa ta bort oringarna på axeln, de har ändå ingen funktion.
  6. har haft isär pumpen nu och såg att där satt två runda membran, men de verkade svåra att få av och isär.. men det såg fint ut och inga sprickor i pump eller membran. såg därimot att det var inga packningar över huvud taget i pumpen vilket jag tycker är underligt.. håller det verkligen tätt där då? men när jag snurrade runt axeln i bränslepumpen så gick det ganska trögt tyckte jag, så jag öppnade upp den delen på pumpen där oljan sprutar in. där satt två o-ringar på axeln som jag plockade bort , de har ju ingen funktion där längre ändå..nu snurrar pumpen inte så trögt längre , så det skall bli intressant och se hur den går när jag sjösätter den ikväll. oringarna fick ju ingen olja på sig länge så de blir kanske lite torrt och motigt att dra runt pumpen då.. från början var pumpen inte pluggad vid bränslepumpens oljeintag för slangen där hade hoppat av. däremot var den pluggad vid snabbkopplingen på motorns utsida. då gick motorn lite dåligt på låga varv. sen pluggade jag bränslepumpen precis vid bränslepumpens oljeintaget. det var då motorn började gå lite dåligt på höga varv. nästa steg blir väl att ta av förgasaren och kolla i den. men jag vågar mig nog inte på att börja skruva isär den. blir väl ett helsicke att få ihop och få den till att gå överhuvud taget sen. Senast ändrad av stoffestock | 16 juli 2010 | 09:12
  7. de nya stiften hjälpte inte , så nu kan man utesluta det. det med att blåsan skall peka uppåt i bensinriktnngen är det inte heller. skall kolla membranet i bränslepumpen eller om det är nån spricka i bränslepumpen, om det kan vara det som strular.... vart kan man köpa ett membran och är det lätt att byta? och vad kostar ett sådant? tack på förhand..
  8. men om jag nu köper en elektrisk bränslepump tänkte jag att den gamla bränslepumpen kan sitta kvar..det går väl bra? för det finns väl ingen mening med att plocka bort den. sen pluggar jag den stora vakuumslangen från motorn till den gamla bränslepumpen. skall man koppla den nya bränslepumpen innan blåsan eller efter blåsan till motorn. eller skall man ha nån blåsa över huvud taget? tack på förhand för all hjälp.// christoffer Senast ändrad av stoffestock | 14 juli 2010 | 22:59 Senast ändrad av stoffestock | 16 juli 2010 | 09:15
  9. intressant det du säger för nu hänger blåsan precis tvärt om . med bensinriktningen neråt. skall flytta blåsan närmare tanken i morn så det pumpas uppåt. så får jag se hur det går. har bytat stiften, så de är nya nu med. tack för tipset.
  10. var sitter membranet? är det innut i bränslepumpen eller i förgasaren?
  11. om nu mitt membran är sönder , kan jag byta bara det? och sitter det inne i bränslepumpen i så fall? läste i ett annat forum om att många kopplar bort bränslepumpen som styrs av vakuum och ersätter den med en elektrisk bränslepump som kostar ca 700kr på mekonomen, att det skulle vara bättre. vet någon nånting om detta.?
  12. jag har alltid luftskruven på tanken mycket öppen , sen har jag dessutom en plåttank orginal och en plasttank jag växlar mellan. men samma problem kvarstår. jag har oxå kollat igenom alla slangar fram till motorn , kört en injectien cleaner och kollat så jag har gnista på alla stift. idag skall jag hämta mina nya stift jag beställt. tänkte om mina gamla slutar ge gnista när man ökar varvet på motorn. läste i ett annat forum ang att biltemas 2takts marinolja var dålig. så tänkte byta den oxå idag.
  13. Har en johnson 90hk v4. när man gasar så går han fint i några sekunder sen är det precis som han slocknar på 1 eller två cylindrar. blåsan tappar trycket med. men pumpar man löst hela tiden på blåsan så fungerar motorn att köra med. vad kan detta bero på.?
  14. hej , hade bara en snabb fråga , om man har en 90hk v4 johnson , vilken elektrisk bränslepump skall man ha till den finns tre olika storlekar på mekonomen. du skrev att du köpte den minsta till din 50hk. skall jag då köpa den näst största tycker du?
×
×
  • Skapa nytt...