Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025

Andenj80

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Andenj80

  • Placering
    Kadett
  1. Har nu fått svar på vad jag har för brytare på bild. Att det skulle vara start spärren så man inte kan starta med växel i!
  2. Har beskrivit problemet tidigare i en tråd men nu funderar ja en annan sak. Jag har en gammal härk, en Evinrude V4 135hk Starflie, skulle tro att den är från mitten till slutet av 70 talet. Står jag på land och kör motorn så startar den jättelätt och går rent, fungerar alldeles utmärkt att lägga i och ur växel och stå på tomgång en längre tid (Kör med en så där propp som ja sätter trädgårdsslangen i) Men när man är i sjön så vill den lägga av när ja lägger i el ur växel. Lite drygt faktiskt. Vad är det som gör att den går kanon på land men inte i sjön? Har fått en del tips bla: 1. Mikrobrytare som bryter tändning vid växling 2. Motorn går för snålt Så nu är mina följdfrågor: Vart sitter mikrobrytaren? kan inte se någon brytare vid reglaget på motorn. Däremot finns det en brytare i handreglaget, går en gul kabel till denna. Men frågan är vad den brytaren gör? Har ja växel i är den sluten och har jag friläge i är den osluten (eller tvärt om, minns inte). Se bild nedan. Kan inte hitta någon blandningsskruv på förgasarna. Sitter två st dubbelportsförgasare
  3. Finns tyvärr inga blandskruvar! Jag hittade inga så ja ringde en båtmotorfirma och även han sa att de inte fanns några blandskruvar? Stämmer detta?
  4. Ingen som vet vad det kan vara för fel när den lägger av vid i och urkoppling av växel? Senast ändrad av Andenj80 | 19 februari 2011 | 23:59 Senast ändrad av Andenj80 | 20 februari 2011 | 00:00
  5. Hej! Ok, tack för svaret. Ska undersöka saken...
  6. Hejsan! Jag har en Rana 18 Kabinbåt med en gammal Evinrude V4 135hk, från mitten av 70-tal skulle ja tro. Har inte hunnit kolla vilken propeller som sitter på nu men ja antar att de sitter helt fel på nu då den inte varvar ur. Varvar bara 4000-4200 varv/min och ca 26 Knop om man är själv i båten. Enligt de få info jag hittat om motorn ska den iaf kunna varva 5800 varv/min. Skulle de kunna vara propellen som är boven i dramat? Har försökt att söka hur man ska kunna leta rätt propeller till min båt motor men inte hittat. Vidare stannar den lite ibland när man ska lägga i växel men de verkar vara ett standardfel på äldre motorer? Båtservice som ja ringde till ville inte längre ta åt sig gammla motorer då de vet att de sällan brukar få till det. Jag har provat byta trycktank och slang blåsa. Finns inga luft/blandningsskruvar på förgasarna. Fungerar rätt så bra med högre tomgång. Läst nåt om någon microbrytare i reglaget (sitter ett OMC reglage i den). Sen att den drar bensin som en metanoldragster drar metanol får man väl acceptera
×
×
  • Skapa nytt...