ClabbeBula
Medlemmar-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ClabbeBula
-
Placering
Fänrik
-
jag har en 135hk v6 på en båt som är klassad för ca 70hk har jag för mig. Så allting går... Men visst ibland är la man lite nervös när det går vågor o man kör runt 45-50knop. Även vissa bolag försäkrar båten... Testa http://www.pantaenius.se/ De klarar av att försäkra min båt, men Folksam, trygghansa o andra sånna bolag ville absolut inte ha med min båt att göra.. Men skall du sätta på en större motor så rekommenderar jag iaf att du lägger dit nån rostfri skiva eller något för att förstärka akterspegeln.
-
hej TÄnkte väcka denna tråden en gång till.... Då motorn fortfarande går dåligt på mellanregistret... Funderar på om det kan vara Trigger Plate Har den en låg fart och hög fart med??? O hur är det med svänghjulet, är det lågfart och högfarts magneter?? Eller är det bara statorn som har det där med lågfart o högfart.. Nu går båten hyffsat snabbt iaf, runt 45-50knop när man e ensam sen wobblar den alldeles förmycket... men med 2 pers i soffan där bak, runt 55-60knop... sen wobblar det där med.. Skulle väl behövt höja motorn mer, men det går liksom inte.. O vattenskidor går ju inte när den går så dåligt innan den kommer till plan.
-
Tja ruta ett e det iaf inte. För då kom jag itne ens iväg... du bara bluddra den.. nu går den la kanske lite mer som din då. Den hackar, på tomgång och upp till halvfart... O jag gillar inte det där hackandet.. Jag håller med dig att den borde kunna gå jämnt. inte testat att dra vattenskidor med min än, men kan tänka mig att det blir ungefär samma, men jag tror itne den dör.. utan den kommer nog mest hacka.. Har man tur orkar den upp över mellan registret o då som sagt får den där bak hålla i sig kanske.. Men den är rätt trög för övrigt att få upp i plan.. drar jag max från 2 knop.. så går den nog rätt segt upp till ca 15-20knop... sen börjar den dra... Har ju kanske visserligen en lite för stor propeller på oxå, inte så bra för ax, men bra för toppfart.. Jag gick till en firma här o beställde 3 packningssatser till förgasare. har för mig att de kostade runt 80kr stycket, men då får man med alla packningar som behövs, förutom den mellan luftburken och förgasarna... Men jag behöll samma... Jag hade nog kunnat behålla de gamla packningarna, de var inte så dåligt skick, fick faktiskt göra det vid en dräneringsskruv. då den saknades i det ena packningspaketet... Men mina förgasare var iaf i stort behov av rengöring.. de var itne vackra om man så säger Hade en liten trist incident i helgen, den startade inte eller rättare sagt svår startad... Kan det ha med att motorn var ganska upptiltad? Då jag stod på mycket grunt vatten. Tror att det kan vara så att all soppa rann baklänges istället, vad tror ni? Funderar på att ta bort lik riktarn nästa gång jag skall köra rectifier för att se om det är den som spökar...
-
PS får jag gissa så är det ju iaf nåt elektriskt.. Skulle gissa att det är när den går på lågfartsdelen som den går dåligt, men så fort jag kommer upp på högfartsdelen (lindningen) så går den bra.. vilket skulle kunna vara tex statorn men nu är statorn ny.. o den verkar det inte vara...
-
Hej igen.... Den går verkligen inte bra, under halvgas... nu är ju båten sjösatt, så nu har jag inte kört med stroboskop sen jag bytte stator.. läste om en annan kille som skrivit så här.. -------------------------------------------- Jag har just konstaterat att packboxen som sitter på vevaxeln mellan de två vevhusen har gått sönder. Packboxen behöver således bytas eftersom motorn går dåligt på låga varv. -------------------------------------------- kan det vara det som är problemet? o hur tar jag reda på det på enklaste sätt. Eller kan det vara CDI boxarna... Men kan dom strula vid låg fart för att sen fungera vid halvgas upp till fullgas? och Svar nej, jag har inte hunnit testa att koppla bort likriktarn(rectifier) o inte heller idle stabilizer, men kan inte förstå varför de skulle sabba ända upp till halvgas.. Såg att man även kan testa att vrida statorn ett bult hål. Vad händer då? vilket håll skall man börja med?? Börjar bli lite less... den har ju inte dött för mig än, men det verkar vara nära.. O orkar inte meka längre, vill ju inte ta upp båten igen Mvh En som har en snabb båt, men inte långsam... snyft...
-
Nej, dn ingår verkligen inte i min samling i garaget.. Inte ens hos båt mekfirmorna i stan, en firma av 4 hade den, men de vägra låna ut. Jag fick inte ens ta dit båten så de kunde hjälpa mig i 5min.. Jag fick boka tid o vänta 3veckor.... *SUCK* Men sen fick jag en snilleblixt... Skruvade av de 8skruvar som sitter uppe på svänghjulet... o vips så var svänghjulet av. det sitter bara en liten bit kvar av svänghjulet typ 8cm i diameter... O statorn är nästan 14cm invändigt.. så det var bara till att lyfta statorn... sätta dit den nya, och sen skruva fast svänghjulet med de 8skruvarna igen.. sätta tillbaks i samma bulthål.... BUS enkelt... Alltid lär man sig nåt nytt... O dessa veckor har jag lärt mig en massa nytt, o nu kanske även du... Man blir helt enkelt aldrig full lärd.. Ha en underbar sommar.. O tackar tackar för all hjälp som sagt... Mvh Clas
-
Hej alla glada.... Tackar för all hjälp... Särsklit guestsson, o wanmar. Nu funkar äntligen båten, bytte Stator. O nu går den rätt bra.. Litet bludder när man skall dra på från tomgång.... Men tänker inte en ens orka tänka mer på det... Bara ställa in hjärnan på att det skall vara så på den här modellen.. Nu orkar båten iaf att dra iväg.. Lite över 50knop gjorde den rackarn... Riktigt härligt.. Tack för all hjälp nu ska jag försöka hinna njuta ikapp resten av sommarn. o slippa allt meckande...
-
Så nu beställde jag ifrån US... Kunde inte låta bli o köpa cdi boxar oxå.. Orkar inte byta statorn o sen märka att det är fel på dem med, o behöva vänta på leverans utav dem med. så antingen så har jag 2 nya cdi boxar liggandes i reserv. eller så åker dom på.. Nu kan jag bara vänta o se...
-
Jo det hade jag faktiskt klurat ut.. men på min defekta så står det ju A31 inte 35 eller 32
-
Tusen frågor känner jag. men hittade denna http://www.boatfix.com/shop3/store/viewItem.asp?idProduct=35603 Är den ok.. det är ju inte ett orginal... För här ser man ju varje spole för sig. o det konstiga är att den verkar funka oavsett om man har 1/2tum eller 5/8tums men billigt nästan samma pris som en begagnad orginal
-
Verkar lite konstigt.. För min stator heter 398-5454A31 men hittar bara A32 och A35
-
Nu när jag tatt av den så är det faktiskt avbrott... Men ibland när jag slår till på den så verkar det som om ohmätarn vill röra sig... Tror det är lite glapp nånstans.. men inte så lätt att kolla lödningar då den är helgjuten.. Kollar ju nu efter en begagnad hos marindemontering i luleå. annars får det blir en ny.. 3785:- vill dom ha här nere... eller ifall man skulle ta o beställa ifrån usa
-
O härligt då är den iaf lite helare inte för att det hjälper så mycket men... Hittar inte heller nån som kan linda om den... Så det får la bli en ny Vart hittade du de siffrorna?? Menar du att jag har dem?
-
Men då kan det ju kanske stämma trots allt.. För ifall lågfart är sönder så kan ju det förklara varför den går så dåligt direkt eftertomgång, för tomgångsstabilisatorn kanske fixar självaste tomgången så den funkar. Men vid minsta gaspådrag så dör den ju, förra ägarn sa ju dessutom att den var svår att dra på med, men när han väl körde fort så gick den bra... Kan ju vara så att när han väl kom förbi lågfartsspolen så drog den på. Då borde jag oavsätt byta den, med dessa värden iaf... Köpa nytt ifrån sverige eller utlandet??? eller skall jag köpa begagnat..?? Ser att det finns 2 olika tjocklekar på lindningarna vilken skall det vara http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0022495&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=299&docName=KVICKSILVER&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0022490
-
oki.. nee har inte dratt runt än.. tänkte bara fråga. Jag har inte startat motorn sen jag bytte boxarna, då jag upptäckte detta med ledningsspolarna. täntke att ifall nu detta är fel, så kanske jag inte skall starta motorn... Då kanske nästa cdi tar skada oxå.. om nu nån är skadad.. eller inte.. Mina 2 första värden är tagna med (200k) på mätaren de 2 andra (200). Test Leads to Resistance Ohms Scale Reading Mina värden Between BLUE and 3500-4200 R*1000 64,9 RED Stator Leads Between BLUE/ 3500-4200 R*1000 6,43 WHITE and RED/ WHITE Stator Leads Between RED 90-140 R*1 dessa skrev jag ej upp men Stator Lead and ca 155 BLACK Stator Lead Between RED/WHITE 90-140 R*1 ca159 Stator Lead and BLACK Stator Lead Senast ändrad av ClabbeBula | 11 juli 2010 | 19:59