Abbe2
Medlemmar-
Innehålls Antal
880 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Abbe2 senast vann den dag 6 Juni 2020
Abbe2 hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
95 ExpertOm Abbe2
-
Placering
Konteramiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag skulle hellre titta på sjölagens 1 kap. 1 paragraf: "Ett fartyg skall anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om det till mer än hälften ägs av svenska medborgare eller svenska juridiska personer."
-
Snarare så är regelverket generöst, så tunnan med utombordare är utan tvekan en motorbåt.
-
Inte från reglerna runt vem som skall väja, då är allt med en motor en motorbåt. Blir lite komplicerat för KBV om de måste vända på brädorna för att se om de behöver kolla körkort eller inte, men än så länge kanske det är en akademisk fråga.
-
Det stämmer, vattenskoter är en underklass till motorbåtar som utöver de vanliga reglerna kräver ett speciellt körkort.
-
Allting som drivs av vinden räknas som segelbåt, som jag har förstått det. Även om det som du skriver blir lite annorlunda med t.ex. kite, och inte lika tydligt att avgöra var de har vinden. De flesta brädor med motor borde klassas som vattenskoter i Sverige. Dvs. de är kortare än fyra meter och har en vattenjet. Det blir lite komplicerat med vissa foilande elbrädor, som har en propeller istället. De borde falla ur definitionen för vattenskoter och bli rena motorbåtar från lagens ståndpunkt.
-
Debatten börjar dyka upp i massmedia igen. Först Timbros inspel, sedan Linnea Dubois som skriver en ledare i SvD (https://www.svd.se/a/69Mo9e/sjofyllerilagen-ar-snedseglad), och nu en diskussion i Studio Ett (https://sverigesradio.se/artikel/delade-asikter-om-sjofyllerilagen). Själv så saknar jag fortfarande en del perspektiv i debatten, som att självinsikten är något av det första som försvinner med alkohol, och att det är stora skillnader i behovet av bedömningar mellan sjötrafik och landtrafik. För att inte tala om att man på land i princip alltid kan köra in till sidan, stiga ur bilen och ställa sig i säkerhet bredvid vägen. Det kan man sällan till sjöss.
-
Väldigt låg en vanlig sommardag. Lite högre i samband med en större militärövning från rysk sida, speciellt om den utgår från Kaliningrad. Och ännu högre om det blir krig i närområdet. Om man vill få en uppfattning om hur vanligt det är med GPS/GNSS-störningar, så kan man titta på gpsjam.org . De loggar hur ofta flygplan har rapporterat problem på olika ställen.
-
Erfarenheter från Svarta havet visar att man definitivt kan störa ut och ge falska positioner via GPS-systemet på relativt långa avstånd till sjöss. Och risken med störare som är nära visade sig i våras då färjan från Rönne blev försenad två timmar eftersom de inte kunde få någon GPS-position. Det löste sig när de började lasta av lastbilarna. Så risken finns, även om den nog är liten för fritidsskeppare. Men att ha tillgång till sjökort och att ha en egen uppfattning om var man befinner sig är alltid bra till sjöss.
-
En förutsättning är nog att du för dagersignal för fiske. För annars så kan det vara väldigt svårt för den andra båten att veta att du har drag på släp.
- 59 svar
-
- 1
-
Självklart: jag la till, och argumenterade inte emot dig.
-
Det är skillnad på vad vi säger i hamnen, och vad som lagen menar. Roddbåten med liten aktersnurra blir t.ex. en motorbåt så fort motorn startas, enligt lagen. Och en roddbåt då man använder årorna. Och den skall följa lite olika regler beroende på vad som används.
-
Och segelbåtar har bara "företräde" mot motorbåtar, det gäller inte mot bl.a. roddbåtar.
-
Det nya är inte vad som är förbjudet, störande musik var redan klassat som förargelseväckande beteende, störande körning till sjöss bryter mot sjölagen 20 kap. 3 § . Det som är nytt är att polisen kan utfärda böter direkt på plats, utan att behöva gå till domstol. 3 § lyder: "Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter."
-
Du har nog missuppfattat varför polisen nästan aldrig jagar motorcyklar idag. Det är för att riskerna är för stora för motorcykelföraren, inte för att polisen inte skulle klara av det. https://www.expressen.se/motor/trafik/da-maste-polisen-avbryta-biljakten/