jonizen
Medlemmar-
Innehålls Antal
25 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jonizen
-
Placering
Fänrik
-
Har idag kontrollerat förgasaren, tog lite tid då jag bor på annan ort än båten.. Men iaf så insåg jag att nålen inte riktigt suttit helt korrekt, utan antagligen har den suttit en bit ut ifrån mot vad den ska, min nästa fråga blir då, jag har fått för mig att man ska skruva in den tills den tar stopp sen ett halvt varv ut som grundinställning? Sen funderar jag lite, passagen där var inte täppt med något utan gick att blåsa utan problem och bensinen i koppen bubblade. Men om nålen är i sitt iskruvade läge ska den vara helt stängd den passagen? eller kan jag kontrollera att det fungerar på något sätt? Inte nog med det hade startmotorn slutata fungera pga dålig lödning från tidigare ägare så nu ska de lödas dit 4 nya kol istället Tack! //Jonathan
-
Du har helt rätt ska genast ta och kolla just den passagen! Tack för hjälpen! //Jonathan
-
Grejen är den att jag gjort rent förgasaren 2-3 ggr och vi köpte till och med en packningsats och bytte, men alla packningar kunde inte bytas då tex munstycket satt fast mer eller mindre och mässingen ger sig innan man får bort den så har haft nere allt i små delar och jag hittar inget. Jag minns dock att munstycket satt konstigt till så att röret går ner till botten av förgasaren och därifrån suger den in bensin från ett injutet rör, så från koppen ska de sugas upp på sidan av förgasaren och sen till en liten behållare som går rakt upp till munstycket och upp i insuget. om ni hänger med Svårt utan bild dock, sprängskiss http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1973/40304D/CARBURETOR/parts.html packning 47 går inte byta, då munstycket den ska sitta bakom inte går rubba och den är inte färsk, men de fungerade även innan jag bytte packningar..
-
inte vad jag vet, den har ju ett filter på soppa pumpen, direkt när man kopplar på soppa slangen till motorn så går den in till soppa pumpen och sen direkt till förgasaren, och förgasaren blir full med bensin, alltså den fyller upp den tills flotören stänger men sen händer inget och kör jag den på starten kommer ingen bensin även om jag chokar eller inte, stiften är helt torra utan färg. hittade en kille idag som påstår sig sälja en extra förgasare som fungera till motorn så ska säkerhetställa att de är samma bara så kanske jag kan testa med den istället. tack för svaren! Senast ändrad av jonizen | 10 maj 2012 | 20:48 Senast ändrad av jonizen | 10 maj 2012 | 20:48
-
Har testat attt både öppna och stänga spjället, kopplade bort automatchocken och har testat båda men det fungerar inte tyvärr. oj såg att du skrev stänger de helt, jo om jag sätter den i det läget stananr den så, har även testat att justera under start. Senast ändrad av jonizen | 10 maj 2012 | 20:46
-
Efter en lång vinter och en tidig vår har vi börjat fixa med skiten igen, det visade sig att startmotorns kol var helt slut så nu ligger en ny beställning på detta. Men problemet med bensin kvarstår, och har funderat många timmar på det, det måste väl vara förgasaren om stiften är helt torra och inte minsta färg efter kört den på startmotorn. Då får den altlså inte upp bensin från förgasaren, koppen är full med bensin, men inget i cylindrarna. Vi körde startgas rakt in och då gick den på 2 var på starten. Så förgasaren? Eller missar jag något? Har kollat den flera gånger men det måste ju vara det? Har någon förslag blir jag väldigt tacksam. Mvh Jonizen
-
Har även bytt blåsan och den är stenhård, de kommer bränsle på startmotorn, och den fyller upp fögasaren hela vägen, de kommer dock inget in till cylindern.. Hittade en packning som sitter på munstycket som kan varit boven, nu dog dock startmotorn och klickar bara... ska se om jag hittar 5kg släggan istället.. tack för ditt svar! Jonathan
-
Hej! Ber om lite expertice hjälp nu, blir fan galen... Har en evinrude 40 hk -73 med brytar tändning. Hade förra året problem med motorn då den gick riktigt dåligt och tvärdog när vi väl stälde tändningen rätt. Efter en lång vinter köpte jag hem nya grejer till motorn: - två nya tändspolare - två nya kondesatorer - två nya brytakit - hela förgasarpackningsats - en packningsats till bensinpumpen Efter att ha meckat som fan fick vi inte ena cylindern att tända vilket resulterade i att kabeln till killswitchen dödade då den hade kabelbrott som jordade i plattan. efter att ha fått bra gnista och bytt en del el, får jag ingen soppa fram till cylindrarna... Förra året fick jag massor och nu fungerar de inte alls, allt jag gjort är att byta packningar till förgasaren och bensinpump samt dubbelkollat att allt står rätt till. jag tänker att de finns ett par möjliga tillvägagångsätt. då jag mest mekar bilar tänker jag endå att principen är någorlunda samma. jag testade som första steg startgas, den startar och går fint som fan, men ingen bensin kommer så när gasen är slut dör den. kontrollerade trycket i bensinpumpen och på starten trycker den fram bensin dock inte jätte mycket, men det står i handboken 1psi på 700/v vilket inte heller är mycket. sprutar jag startgas i förgasaren så startar motorn så redventilen fungerar ju? Jag sitter fast på att de är förgasaren men jag hittar inget fel!? Någon som kan ge mig en liten vison om vad jag ska göra? Tack på förhand! Jonathan
-
Jag var faktiskt ute och kollade förgasaren och där verkar allt vara rätt, men nu är den rengjord iaf men flotörnålen sluter tätt och allt verkar stämma. kopplade dock bortm in automat choke då jag ändå aldrig använder den. har en manuel istället. kollade även menmbaranet och fan inga sprickor och allt såg bra ut, funderar dock fortfarande på att köpa hem en ny sats med packningar för att vara säker. måste dock ha en avdragare för att komma åt tändningen så de blir ett projekt i morgon. du har helt rätt tändsystem med 2 st brytarspetsar, dock skulle ju detta inte spela någon roll räcker ju att mäta och dubbla. något jag ska titta över i morgon! sitter också med tanken att de faktiskt kan vara powerflex reglagen som inte riktigt fungerar. Bytte ju till denna motorn för någon försökte stjäla och bröt sönder växelhuset på vår 65hk mercury. så har satt dit ett annat reglage och nu är ju frågan om den verkligen fick reglaget att verkligen ge full gas. dock är jag ändå fundersam över hur fan jag kan ha svarta stift på tomgång, så ska kolla och ställa tändningen, sen ska jag testköra igen. tack så mycket för ditt svar! oj missade sista! just nu har vi plockat bort generatorn för att fixa till den då den gav knapp någon ström till batteriet... Senast ändrad av jonizen | 05 juli 2010 | 19:59
-
Du har helt rätt, den förstör min tråd och därav vill jag inte att han skriver i min tråd mer, problemet är inte att han har helt fel i sitt svar, det var att han inte läser något av vad jag skrivit sen dumförklarar mig. jag är ny på båtar men rätt insatt i mopeder och bilar, anledningen att jag frågar från början är att precis som du säger att de inte är helt orimligt. men då är vi tillbaka där igen, båten varvar aldrig upp, skulle nästan på rak arm våga säga att den inte varvar över 2000 varv på fullgas. Du skriver om båten drar upp svall? vad menar du då? En va de största frågorna som jag egentligen vill ha svar på är ju precis om det är rilmligt att 40 hk inte kan plana en ryds hajen. som jag också påpekade innan, min vän hade en motor från nästan exat samma årtal och en båt som vägde ca 50 kg mindre, den planade och motorn gick väldigt bra. återigen vill jag också påpeka om du inte såg att jag skrev de tidigare, man ser på bakstamen då ja nyss målade den vit, att mycket bränsle går igenom motorn och åker ut oförbränd och sätter sig där bak. så jag kan säga till 100% att motorn inte uppför sig som den ska, att tillägga var väl när vi var ute, åkte vi en hel del på 3knop. Vi låg relativt nära land så båten låg nästan helatiden i lä. jag vet att vi inte snackar förbrukning som en bil, då en bil har 4 hjul med lager som har en liten yta som rullar mot marken, en båt har hela undersidan i vatten som skapar friktion, jag kan hela den aspekten. min väns båt drog soppa, men inte så mycket. Och jämför man med vår andra båt en ryds 550dc med en 03 mercury 90 hk så är de stor skillnad. Jag kan till del förstå Phille. Utan att vara på plats är det svårt att avgöra om något är onormalt. Många nya båtägare blir nog konfunderade när de inser att den lilla båten i bästa fall drar 10 gånger mer per vägsträcka än bilen. Att stiften är svarta måste inte vara fel. Orkar den inte upp i plan och körs med nosen i vädret så går motorn med kraftigt bränsleöverskott. Bättre då att dra ned till deplacerande fart och hålla ned vågbildningen. 4-5 kn för en Hajen. detta säger jag som jag tidigare sagt, vi låg aldrig och körde mer än på start så att säga ca 3 knop, de var inte så att vi låg på fullt och den drog jävlar utan de var bara tomgång vi snackar nu. ibland var gasen på SLOW och då gick den precis framåt, även då med samma förbrukning. tack för ditt svar men jag är inte helt med på det än, ska idag plocka ner svänghjulet och kolla brytarna och sen förgasaren. finns faktiskt ett litet läkage såg jag i morse. skulle någon kunna svara på 2 av frågorna jag ställt? 1. om soppa pumpen är sönder och bara pumpar fullt ös rakt in i förgasaren som då flödar och bränslet sköljer ner över vevhuset, är det då möjligt med dessa symptom, eller hur skulle motorn uppföra sig? är praktipen samma sak när du jämför med en cross 2-takt? om flotörren hänger sig? eller om tändningen är fel, kan de vara möjligt? Senast ändrad av jonizen | 05 juli 2010 | 15:12
-
jag söjer åt stockholms vägnar.. ja ska fortsätta meka min nissan skyline GTR R34 på 670 hk, och min skralltiga motor no problem vi säger så om du mår bättre av det, lämna trådenm och skicka ett gb om du måste fortsätta göra bort dig.
-
jasså? haha tillåt mig små le. midsommar afton, hade ingen anledning att köra fortare med polaren och 2 fina brudar i båten, jag bor i jönköping, inte stockholm så vi åker i vättern och la oss vid vätterstranden för att sedan åka mot bankeryd domsand som är riktigt fint på sommaren. så för att hjälpa dig med huvudräkningen blir de alltså, 3 knop = 5,4 km/h / på 22km blir ju då 4 timmars färd. och de kostad mig 25 l ca, och därav tyckte jag att ditt påstående om att motorn är hel är fel, nä du phillee du borde nog lägga mer tid på att din 91 50 hk inte ligger i vattenet för du inte riktigt visste hur man gjorde när man höjer akterspegeln. ironin är kuslig. så seriöst, skriv inte mer i denna tråden, dra ett GB istället om du vill fortsätta, med din expertis. jonizen
-
att den inte varvar ut är precis vad jag har fastslagit de första jag gjorde i mitt första inlägg. att de inte skulle vara fel på handpumpen är de faktiskt många som påstår att de kan vara, om den nu skulle läcka, och dra kyvluft, har vi ett möjligt fenomen. så jag borde inte kontrollera tändningen först? tändningen är ju första steget att veta att den inte tänder försent och skickar soppa rakt ut? att förgasarn är fel på är troligt, men då säger jag, bensinpumpen? de är inte så att den skövlarrr in bensin rakt ner i vevhuset då? min motor som tidare nämst verkar vara dränkt i soppa därav problemet att varva ut. rismotorn? jag säger inget mer till experten.. suck
-
försöker inte vara otrevlig här, men har du läst allt jag skrivit? i vilket fall uppdaterar jag dig här, mina stift är kolsvarta, riktigt svarta vilket betyder iaf på bilar och mopeder att den får jävligt mycket bränsle. baksidan på båten indikerar att mycket oförbränd soppa åker ut. att en båt skulle dra 25l på 2.2 vanliga mil är ju löjligt. och då åkte vi mer eller mindre på slow och start och båten gör väl kanske melan 1-3 knop, så bara för att den är från 73 så skulle de vara respektabelt? nej de köper jag inte. som jag sa tidigare motorn vill mer tror inte vi är på mer än 2000 varv när jag kör på fullt. så jag ska nöja mig med att ha en motor jag inte kan köra på fullgas, och vara nöjd när den på omgång drar som sagt 25 l på 2.2 vanliga mil...? givetvis ska jag börja pilla på den, och vad jag egentligen efterfrågade var ju precis vad ska jag börja med, vanliga fel som ger samma följder, inte ett, du ska vara nöjd och din motor är inte konstig, jag vet att motorn inte går som den ska om ja inte kan plana en hajen med trimplan och 40 hk är något väldigt fel och med tanke på förbrukningen.. för att förstärka min poäng, min polare hade en liknande båt dock vet ja inte märke men 4.95 och 1.95 bred men en liknande båtmotor 40 hk evinruder. den både planade och gick som fan, den drar mer en en 4 taktare och en ny 2 taktare, hej det visste vi ju alla från början men att den dricker som en törstig traktor på tomgång.. hoppas inte jag förolämpade dig eller på något sätt fick dig irriterad, inte min asvsikt men som sagt, jag vet att de är fel, men vill hitta felet, så vad är en möjlig orsak till fenomenet? mvh jonizen
-
jag är inget proffs alls men att missa att den går på en cylinder utan att märka de känns omöjligt nej den verkar gå bra på cylindrarna mer att den inte vill upp i varv. går den med choken i? manuella choken var inte i dock kan ju ifs automaen hängt sig, men de tror ja inte men ska givetvis kolla upp det! tack för svar!