Dunderklumpen
Medlemmar-
Innehålls Antal
44 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Dunderklumpen
-
Placering
Fänrik
-
Du ser, alla är olika. För min del var Folksam den som gav bäst vilkor, men jag har alla mina försäkringar där och det ger ju mängdrabatt. Så kolla med det bolag som du har andra försäkringar i det kan löna sig. Annars är det bara att ringa runt och kolla. Lycka till med nya båten.
-
Att drevet inte går uppåt KAN ju också betyda att backspärren förhindrar tilten att gå upp och att det är därför du har förbikopplar knappen. Tryck på båda en liten stund tills drevet har gått förbi spärren. Tryck sedan bara på upp om drevet går vidare upp då, så är det ju som det ska vara.
-
Men ta ett kostnadsförslag först, så du vet INNA var priset hamnar.
-
Jag håller såklart med er alla och särskilt TOAEN. Mitt inlägg var väl lite skämtsamt menat, men faktum är att ALLA lanternor ger reflexer och om luften dessutom är disig så är det nästan omöjligt att köra med lanternor. Men man kan ju stanna, släcka och kolla runt var man är. När man gör såhär så är man på MYCKET kända vatten och vill HEM. Annars skulle det aldrig falla mig in att köra med olaglig lanternföring. Men som sagt, den förra ägaren var säkert en skärgårdsbo. Med dagens hjälpmedel så kan man ju köra i mörker och använda GPS och radar, då är det ju skitsamma hur mycket reflexer lanternorna ger. Men det kostar en peng att skaffa den utrustningen. Självklart så gör var och en som han vill och tar ansvar för hur han bär sig åt. Det är värre med dom som kör båt och inte ens vet att det är högertrafik på sjön (där det är trångt) och tror att en skylt med en 7:a betyder att det är 7m djupt Janne Ingmarsö.
-
Den förre ägaren var en MYCKET klok kille/tjej. De flesta skärgårdsbor har lanternorna kopplade så och det beror på att när du kör i mörker så ger topplanternan reflexer eller lyser upp hela fördäck och då ser man inte ett skit framåt. Alltså släcker man topplanternan och kan se något. Alla andra ser dig också för du har ju fortfarande ljus, även om någon skulle råka tro att du är en segelbåt . När det är KOLSVART så släcker vi allt! Sedan gäller det att vara uppmärksam och hoppas att det inte finns någon annan ute i kolsäcken som är lika dum som du. Så är det att ha båten i sjön till jul. Janne
-
Hej, det är inte så svårt att laga en plastbåt. Men det är lite pyssligt, särskilt om man måste ligga under båten när man gör det. Om du har möjlighet att vända på båten så blir det MYCKET lättare. Men om du är helt novis på detta, så skulle jag råda dig att kontakta ett varv som har erfarenhet av plastbåts reparationer. Tyvärr så finns det klåpare och en sådan skada är det noga med att den blir rätt gjord. Att få skadan lagad borde inte bli så dyrt. Jag skulle tippa på 1000 - 2000 kronor.
-
Hej du, om båten går plant när du är ensam så är den ju rätt balanserad och jag tror inte att du har vatten mellan skroven heller. Men när du får en passagerare med så är det ju bara att du trycker ner trimplanet lite på BB sidan. Om dina trimplan är fasta, så rekommenderar jag att du tar bort dom och byter till reglerbara. Alla båtar, särskilt V-bottnade går bäst i plant läge. OM det är så att du redan har trimplan som kan ställas om från förarplatsen och dom inte hjälper så är dom trasiga. Hoppas att det här hjälper dej. Hälsar Janne
-
Jo det kan hända. Förgasarna hinner kallna lite, ånglåset släpper för att komma igen när det blir varmt. Är motorrummet litet och tätt så kan det bli jättevarmt. Men kolla det där med tanklocket, det kan oxå vara en orsak. När motorn står still så kan vacumet i tanken minska lite, men ventilationen BORDE ju se till att det inte blir vacum men det kanske är tätt där (en spindel kanske har flyttat in)? Annars är det mest ett fel som uppstår i utbordar tankar.
-
DEN filmen var fin. Kanske tyder på att slutet gott allt är gott. Lyka till, nu ska jag byta min B20 mot en V8. Så det kanske blir min tur att be om hjälp snart.
-
Hej du, jag har haft samma problem och då var det i förgasaren som det blev ånglås! Så att bränslet inte kom fram till cylindrarna. Om felet finns kvar efter att ni fixat tändsyatemet så linda in förgasarna i en KALL blöt trasa, det hjälper mot ett ånglås. Janne
-
Hejsan Johanth, jag har följt hela ditt inlägg och tydligen är allt löst, men hur är det med vattenläckan? Jag har själv en B20 i min båt och har också haft andra båtar med både B18 och B20. Dom tätningsringar som sitter runt kopparrören (dom som är 4-kantiga i genomskärning skall INTE synas när du har monterat rätt. Flänsen på kopparröret skall sitta nedanför kanten på limpan och i oljekylaren. För att få dit det hela rätt så måste du smeta på med ordentligt med glidmedel som såpa eller alra helst en salva som rörmokare använder (jag minns inte namnet). MEN VIKTIGAST är att B20 INTE får smörjning (kylning) vid ventilerna om du kör på oblyad bensin!!! Om du har gjort det, så har du grundorsaken till att ventlen brände och kroknade. Du måste alltså köpa en flaska blyersättningsmedel och pytsa i tanken. Sådant finns på alla mackar (tror jag). Det finns i alla fall här på Ingmarsö. B20 är en perfekt gör det självmotor för den är så enkel. Jag har verkstadshandbok där allt står som du behöver veta. OCH använd ALDRIG en vanlig termostat i en sjövattenkyld motor, den öppnar runt 80-85 grader och den termostat som ska vara öppnar vid 60 grader en viss skillnad. Samma med topplockspackningen, ORGINAL till B20. Den skiljer sig mycket från bilpackningar och andra. Tyvärr även i pris, men den håller. Cylinderhålen är inte runda på båtpackningen som dom är på andra och därför bränns dom och blir otäta. Hoppas att det här hjälper dig lite. Janne på Ingmarsö.
-
Jag träffade på en annan snipa i ett annat forum. Hon begrep inte heller något
-
Jag har haft MD32:or i en båt. Är verkligen motorn äldre än båten? MD32:an är en bra och tillförlitlig klump. Det är en Peugeotdiesel med 6 cylindrar och 106 hkr. Den har glödstift och om dom inte funkar så har man lite problem. Men troligen kan du få tag i sådana hos Peugoet. Kolla bara att dom blir av rätt styrka, det är olika på 4 cylindrig och 6 cylindrig motor. Jag hade aldrig problem att hitta reservdelar, men det är ju några år sedan som jag hade MD32:or. Kolla med Volvo Penta vad dom kan ha kvar. Det är nästan större risk att drevet kan strula.
-
För mig betyder tilt att man tippar upp motorn/drevet. Trim är när du ställer in riggvinkeln. Beroende på typ, så kan du köra SAKTA med tiltad motor, om det är grunt. Normalt så är motorn lös och kan slå upp vid körning framåt. När man backar så låser motorn, så den inte kan tippa upp, detta sker automatiskt. Men MÅNGA gånger är det hela feljusterat och motorn slår upp vid backning, eller är låst vid framåtläge, men även om motorn är låst framåt så slår den upp vid ordentlig grundkörning. Kolla att det hela är rätt injusterat.
-
Du ska nog INTE seriekoppla batterierna utan PARALLELLkoppla. Dvs. Koppla ihop med plus och - med minus, annars får du ju 24 volt och det kanske inte var meningen?