Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

Martin_76

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Martin_76

  • Placering
    Kadett
  1. Hej. Efter att ha kommit tillrätta med dålig tomgång på min aq 151c med dubbla solex44 så har ett nytt problem uppstått. Upp till 1200 rpm går motorn jämnt men vid varvtal däröver svajar motorn betänkligt. Dock inga bekymmer att varva ut ordentligt. Det ryker (vit rök) även mer än tidigare samt luktar/stinker bensin både vid tomgång och marschfart. Jag kan också ana en högre bränsleförbrukning än tidigare. Är det någon som vet vad det beror på och hur man löser problemet? /Martin
  2. Kolla i forumet hur mitt problem löste sig; Förgasarproblem aq151. Sätt en slang till tomgångslufthålet och blås. Det skall då komma bensin ur spridaren. Har du en aq151C så skall blandningsskruven skruvas ut 8 varv. Ta även ut de helt och rengör med lufttryck. /Martin
  3. Problemet löst! Jag skruvade bort tomgångsmunstyckena igen och rengjorde. När jag sedan skruvade tillbaka dem så kom det bensin ur spridaren i den främre istället, när jag blåste i tomgångslufthålet. Eftersom det är omöjligt att se ner i den bakre förgasaren (ganska trångt kan man säga) så testade jag att lossa det bakre munstycket lite och döm om min förvåning när det helt plötsligt fungerade. Funderar fortfarande på varför inte det munstycket skall vara draget i botten, när det varit det tidigare. Sliten O-ring kanske? Tack för tipset ovan som fick mig att testa en rengjörning igen. Jag har fått lika många tips som mekaniker jag pratat med och alla var betydligt mer avancerade. (Tur att man är lat) /Martin
  4. Vet inte hur remotron funkar, men på min AGA-värmare brukar man efter varje vinter alltid behöva rengöra de munstycken som finns mellan inkommande gasol och spridarna. /Martin
  5. Om tomgångsmunstycket vore täppt så borde det väl inte komma luft i spjällhuset när man blåser i tomgångslufthålet? (Munstycket är rengjort förra veckan) Skall det komma bensin ur spridaren när man blåser i det hålet eller skall det inte? M.a.o., vilken förgasare är det som verkar knas? /Martin
  6. Jag har problem med mina solex44:or som sitter på en aq151C. Den gick som en klocka från lyftkran till bryggan efter sjösättning. Veckan efter gick den bara när man pumpade med gasen, då acc.pumparna gav bensin till förgasaren. Efter rengöring och injustering av förgasarna så gick den bättre men den går fortfarande ojämnt på alla varvtal. På tomgång fladdrar den mellan 800-1100 varv. (på högre varvtal fladdrar det inte riktigt lika mycket.) Flamskyddet på den bakre förgasaren är lite oljigt medan den främre är snustorr. När jag sätter en slang till tomgångslufthålet och blåser så kommer det bensin ur spridaren i den bakre men ej i den främre. Där kommer det endast luft i spjällhuset. Om jag däremot blåser i emulsionsmunstycket så kommer det bensin ur spridaren i båda förgasarna. Tändstiften är väldigt ljusa. Motorn vibrerar/skakar väldigt mycket upp till 2000 rpm men på högre varvtal står den stadigt. Jag är för tillfället rådlös och hoppas någon har någon bra teori om vad som kan vara fel!? /Martin
×
×
  • Skapa nytt...