Crescentcamping
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Crescentcamping
-
Placering
Kadett
-
Bränsleslangen inkl pumpblåsa bytte jag förra säsongen vilket gjorde susen då. Är väl värt att testa igen. Läste om CRC-sprej (el dyl) man kunde använda för att rengöra förgasaren med, ska jag prova det? Och vad betyder det att hon inte startar utan startgas?
-
Suzuki 25hk 2t från 70-tal. Ny säsong - jag har inte konserverat eller gjort nåt i den stilen. Startar som en klocka om man trugar med startgas, sen åker man runt som en kung - tills hon plötsligt hostar och dör. Startar inte utan startgas men med startar hon direkt, sen kör man och plötsligt - samma sak. Inga problem att starta - med startgas - men dör gång på gång efter en stund. Vad för fel? Jag gissar på att nåt är otätt, ska se över bränsleslangar, -kopplingar och -filter. Vad tror ni? Tack!
-
Visst var det vulkningen som släppt! Stort tack för hjälpen!
-
Hej! Förra säsongen började min Suzuki DT25 (2-takts) från 70-talet konstra. Från att ha haft startproblem (ny bränsleslang från tanken löste det problemet!) fick jag nu problem med fart. Motorn startade men jag fick ingen fart - när jag gasade så vrålade motorn som besatt men föreföll snarare gå ännu långsammare. Bara att sänka till krypfart igen. Upptäckte ett par gånger vid inspektion att ena tändstiftet hade lossnat - hade inte skruvat åt tillräckligt hårt väl - men räcker det som förklaring? Har ni nåt förslag på lösning? Stort tack!
-
Hej! Nu har jag fått tag på gösstaken, tjoho! Fler delar där ute?
-
pris 750 inkl moms
-
Fick loss han till slut, det var konan som satt som berget, var ganska illa åtgången men gängorna hade klarat sig. Propellern (det som var kvar av den) gled av lätt som en plätt. Och Propellertrim hade en propeller på lager!
-
Är det bara att skruva alltså? Sitter som berget. Finns det några knep eller verktyg? Rörtång för att få loss den?
-
Jag har fått loss sprinten men resten då? Sitter som berget. Jag har en bild men av nån anledning går den inte att ladda upp. Det är iaf en suzuki från 70-tal, 25 hk. Senast ändrad av Crescentcamping | 20 juni 2010 | 22:32 Senast ändrad av Crescentcamping | 20 juni 2010 | 22:34
-
Jaha, motorn funkar ju bra, lite snabb även på lågt varv kanske, så hann inte väja för stora stenen, pang sa det. Propellerbladen rök, men sprinten höll. Fråga: (motorn är en Suzuki 2 takt DT25 25hk från 70-tal), kan man ta loss och byta propellern med båten i vattnet eller måste man lyfta av motorn? Jag antar att jag lossar sprinten och drar av konen och propellern enligt beskrivning, men finns det fara att det ramlar ur grejer då, är osäker på om propellern är själva metallpropellern eller om det också inbegriper andra delar (tex det som kallas bushing på sprängskissen)?
-
Hej, har en 25 hk 2-takt Suzuki från 75. Startar (oftast) efter 5-10 ryck, går sedan fint. Nya tändstift. Ny bensin (färdigblandad). Bränslefiltret ok. Möjligen tendens till att inte sluta helt tätt mellan tank/bränsleslang (lägesberoende), tänkte byta detta, men som sagt, när hon väl går igång funkar det. Mina frågor: vad är det som gör att man måste dra många gånger innan hon startar? Kan jag göra nåt för att förbättra? Dom gånger det inte går att starta henne (jag drar och drar tills jag ger upp), var ska jag börja felsöka? Och choken, när ska man egentligen använda den? Ibland känns det som om motorn tänder men dör direkt och då drar jag av choken och så startar hon efter 2-3 drag. En bil kan ju bli sur om man chokar för mycket, kan samma sak hända med båten, och vad gör man i så fall? Tack för hjälp, jag lär mig väldigt mycket av att läsa på forumet!
-
Hej! Jag är nybliven ägare till en Crescent Monark camping från 1962. Jag saknar en del grejer, te en sån där liten mast att ha i frammen att ha en topplanterna och vimpel på (vad heter en sådan?) i mahogny, samt 2 mahognylister som ska sitta på sidorna av båten, samt en aktersoffa. Nån som har delar eller tips på var man kan få tag på delar eller liknade delar? Jag har ringat in grejerna på bilden. Hälsningar B
-
Hej! Jag är helt novis så tacksam för hjälp. Motorn är en 2takts Suzuki från 76. Jag har fått igång den och varit ute på en tur så jag vet att den funkar. Idag fick jag igång den på tredje försöket, tyvärr hade jag satt på bensinslangen fel (!) så den dog efter en stund. Tyvärr märkte jag inte felet förrän efter en bra stund. MEN - nu fick jag inte igång den igen. Vad ska man göra då? Det finns bensin, tryckventilen är öppen, jag torkade av tändstiften och vädrade igenom. Prövade med startgas ett par gånger och då gick den igång men stannande nästan genast. Min gissning är antingen 1 hon är sur (jag micklade en del med choken och pumpade på bollen på bränsleslangen så det kanske blev för mycket till slut?), 2 det är luft i bränslesystemet pga att jag körde slut på soppan och har inte pumpat upp tillräckligt. Vad göra?