Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

WaWa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om WaWa

  • Placering
    Kadett
  1. Tack alla för stort engagemang och det känns som att jag med hyfsat gott samveta kan hoppa över oljebytet. Skall dock självklart släppa ut lite olja ur drevet enl. vad Hedersmedlem skrev, jag har också i alla år med hjälp av en oljekanna pumpat in lite valig (mineral) motorolja i varje cylinder liknande som Kommendörkapten skrev. En följdfråga dock…. Inte helt obekant är det lite svårt att komma åt tändstiften, vad tror ni, är det OK att spruta in olja i insuget, trots att det är en insprutningsmotor, , vill dock minnas från förra båten som hade förgasare, så var det förenat med ”god tajming”. Dvs. när jag sög in glykolblandningen i motorn via drevet, så måste man tajma oljan precis i slutet när glykolblandningen börjar ta slut. En annan sak jag brukar göra varje höst, är att tömma tanken och vattenavskiljande bränslefilter på bensin. Jag gör det genom en ”delning” på bränsleledningen till vilken jag kopplar en tillfällig slang med ”sughävert ” och tömmer tanken till dunkar som sedan hamnar i bilen. På våren blir det sedan 100% färsk bensin.
  2. Hej Av olika anledningar har vi denna sommar endast lyckats få till 5 gångtimmar på vår Mercruiser 5.0 MPI från 2005. Så spontant känns det som over kill att byta olja, men jag skulle gärna vilja höra Era synpunkter på detta. I både motor och drev är det Mercruisers originalolja (dyr) och jag har tittat på båda och de ser mycket klara och fina ut. Tacksam för synpunkter.
  3. Hej igen, Fick ett tips av en kille på jobbet om att jag trots att SmartCraft instrumentet anger Battery = OK, skulle ha dålig kontakt på batteriet. Någon som tror på det? Eller något annat tips?
  4. Jag har i helgen sjösatt och tyvärr fått startproblem på min Mercruiser 5.0MPI, (2005) . Trotts att batteriet är fulladdat, SmartCraft intrumentet visar att allt är OK, så när jag vrider på startnyckel, så klickar det bara. Gör jag flerar försök så startar motorn i regel utan problem på tredje försöket. Jag har idag försök lokalisera klickljudet och bedömmer att det kommer från ovansidan på motorn, först trodde jag det var något av de 2 Hella reläerna uppe på motorn (lite mot barbordssida), men tror nu mer på att klicket kommer i närheten från den röda automatsäkringen som sitter mitt uppe på motorn. Ännu så länge har jag inget stort problem, motorn startar (peppar/peppar) alltid. Men det känns lite olustigt. Någon som har något tips?
  5. Hej, Jag har ev. ett problem med mitt SmartCraft instrument. I den så visas det i en meny, Oljetemp, men jag får inget värde, eller snarare står det 0 grader. Har försökt reda ut om motorn överhuvudtaget har oljetempgivare vilket jag inte tror (eller hittar). Vatten temp. får jag fram i SmartCraft intrumentet. Motorn är en Mercruiser 5.0 MPI som sitter i en SeaRay från 2005 Någon som vet?
  6. Hej, Blev du klok på vad sladden är till för? Jag har idag hittat en likadan på en 5,0 MPI, men bredvid har jag också en enkel med cylindrisk kabelsko som är pluggad med en gummiplupp. MVH
  7. Köpte för 1 månad sedan en båt i Danmark med en Lowrance GPS. I denna finns ett Navionics kort: Format Gold, Size: 15G 3XL, Medium MMC. Enl.Navionics är det samma som 45XG vilken täcker följande område: From Denmark to Germany. Denmark, Germany (From Delfzijl to Kolobrzeg in Poland), Norway from Flekkefjord to Oland south in Sweden. Including Skagerrak, Kattegat, Oslo, Copenhagen, Goteborg, Bornholm, Sjaelland, Lolland, Fyn and German Lakes. Se mer på http://www.navionics.com/Charts_GoldPlus.asp?More=1&ChartSizeID=8&GoldCode=45XG Då jag själv kommer ha min båten i Mälaren så passar mig 5G482S2 betydligt bättre. Hör av Er vid intresse.
  8. Hej igen Den jag har heter tydligen 45XG och täcker hela, From Denmark to Germany. Denmark, Germany (From Delfzijl to Kolobrzeg in Poland), Norway from Flekkefjord to Oland south in Sweden. Including Skagerrak, Kattegat, Oslo, Copenhagen, Goteborg, Bornholm, Sjaelland, Lolland, Fyn and German Lakes. Se mer på http://www.navionics.com/Charts_GoldPlus.asp?More=1&ChartSizeID=8&GoldCode=45XG Jag är som sagt intresserad att byta till Mälaren. Hälsningar
  9. Hej Jag köpte för 1 månad sedan en båt i Danmark med en Lowrance GPS. I denna finns vad jag tror du söker, men den heter, Format Gold, Size: 15G 3XL, Medium MMC. Enl. säljaren finns syd- Sverige med (jag såg själv Danmark när jag provkörde där). Då jag själv kommer ha båten i Mälaren så passar mig 5G482S2 betydligt bättre. Hör av dig vid intresse MVH
  10. Så en annons på en Sea Ray 240 Overnighter vad det verkar i bra skick och med en Mercruiser 5.7, 260hk. Men räcker det i en sådan båt? Är inte på jakt efter hög toppfart, utan snabb planing, lastokänslig och god bränsleekonomi. Motorn har också närmare 700 timmar, vad finns att säga om det? Hur bedömmer man bäst skicket på motorn? Tacksam för svar.
  11. Har länge letat efter en Sea Ray 225 WE i bra skick, rätt motor och pris, men inte lyckats. Nu såg jag en annons på en Wellcraft 2400 scs med en VP 7,4 GI som på pappret ser intressant ut. Jag har nu sökt info om denna, men utan någon som helst framgång. Jag har googlat flera timmar, men det verkar vara en extremt ovanlig båt. Så här ser en sådan båt ut. http://www.allboats.com/en/2763207/Wellcraft-eclise-scs-1998.html Är det någon som vet något om denna?? Törs man köpa en sådan? Generell kvalitéskillnad mellan Sea Ray och Wellcraft? Vad finns att säga om motorn? Tacksam för snabba svar
×
×
  • Skapa nytt...