efter ett ha skummat lite olika forim tycker jag mig först att man kan i viss mån kompensera en lägre utväxling med en högre stigning, är det nån som vet om detta stämmer? Så här ser scenariot ut: har idag penta aq140 med 280-drev utväxling 2.15:1. proppen är en 15x15. tollare corina som toppar ca 22knop vid 5000rpm. drevet visade sina innehålla 3 dl vatten....och det är 2 dagar kvar till sjösättning. Jag har ett 270- drev liggandes med utväxling 1.89:1. kan jag slänga på 270-drevet med en propp på 15x17 utan att förstöra nåt? tanken är att få båten i sjön, och överhuvudtaget kunna använda den, medan 280-drevet får sig en verkstadsöversyn i lugn och ro. jag är inte primärt ute efter att under första sommarhalvan kunna toppa farten, men går det överhuvudtaget köra typ 10-15knop utan att vibrera/varava sönder motor eller drev? tack på förhand /Micke