Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Bultman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bultman

  • Placering
    Kadett
  1. Det där stämmer inte. Din e-tec är designad att kunna gå utan batteri faktiskt, dvs den går att nödstarta med snöre och klarar att försörja elektronik och spridare redan på "snörstartsvarv". Okej, tack! Det visste jag inte. Här kommer lite fler ledtrådar.. Båten är en gammal Ryds tumlare. Kavitationsmärken fanns på propellern när jag köpte den. Kanske får åka ner på en marina och visa upp båten.
  2. Det är en 06:a köpte den privat. Lämnade in den efter första säsongen för service och påpekade att den ryckte. Han hittade inga felkoder och allt verkade vara ok. Trodde att det kanske skulle försvinna efter servicen men inte det. /Fredrik
  3. Hej! väcker en gammal tråd till liv! Har exakt samma problem med min E-tec 50hk. Detta har jag hört av min mekaniker i Vännäsby, Ingemar Stenmark. För lite ström till spridarna kan ge motorstörningar. Enligt Ingemar är rekommenderad batteristorlek 120Ah. Sitter ett 85Ah i min och ska prova med större batteri. Måste tyvärr såga upp platsen för batteriet då ett 120Ah inte ryms i urtaget som är gjort. Är intresserad och veta om du eller nån annan löst problemet innan jag genomför mitt ingrepp i båten. Mvh. Fredrik S
  4. Är det nåt speciellt man bör tänka på när man sätter dit den? Mer än rätt väg och lite fett.
  5. Vad kallas brickan som sitter längst in på propelleraxeln mot växelhuset? (mercury -99 30hk)
  6. Hur vet jag att jag har rätt stigning? Ska köpa ny propeller och funderar på vilken jag ska köpa. Ska man köpa en med inställbar stigning eller är dom sämre? Kan man utifrån båttyp, vikt och motorstyrka komma fram till rätt propeller? Har ingen varvräknare på min båt så jag kan inte se varvtalet. dock har jag knopmätare vilket jag kan se om båten ökar farten eller ej. Vill inte ha för liten stigning så motorn varvar sönder. Båten har formen från en örnvik 435 (vikt ca 250kg) och motorn en 2-T 30hk mercury -99 /Fredrik
  7. Är det vanligt att detta händer? propellerna är ju 11år men ser ut som ny! /Fredrik
  8. Den fortsätter slira även när jag kör rakt fram! man måste sänka farten till typ 5 knop för att driften ska komma tillbaka!
  9. Hmm.. Jag verkar ha ett liknande problem! Min motor rusar när jag svänger girar i högre fart! Dock kommer drivningen tillbaka när man sänker farten, har en 30hk mercury från -99 Känns inge roligt att byta propellern när det inte finns en skråma på den!
×
×
  • Skapa nytt...