Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

tobiasekholm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tobiasekholm

  • Placering
    Kadett
  1. Toppen !, tack för era svar. Har varit hos plåtslagaren och fått 2st 5mm aluskivor som kommer bultas med M10 bult och regel imellan. Höjjer 12cm och ser om det blir bra, om jag inte förstått fel är skillnaden mellan kort - lång rigg 5 tum vilket blir dryga tolv cm.
  2. Har nu mätt lite på båten och den är ca 420 lång och 150 bred om detta är till någon hjälp.
  3. Nu har jag mätt o mätt o mätt men blir inte riktigt klok..... Akterspegeln mäter 40cm, kölen verkar vara ca 3cm djup - detta borde väl medföra att jag skall ha ett mått på motor mellan motorns upphängning till kavitationsplatta på ca 43cm ? Det kör dock ihop sig en del när jag försöker mäta från båtens lägsta punkt iom att båten är skålformad så är det skitsvårt att med pass och linjal mäta fram detta..... Kan jag utgå från att det borde vara en kortriggad motor med tanke på akterspegel måttet ? Vad jag förstått skiljer det 5 tum mellan kort och långriggad vilket då borde ge att jag skall höja drygt 12cm ? Jag mätte lite snabbt på motorn och den verkar vara ca 57cm från motorfäste till kavitationsplattan -> långriggad ?
  4. Du har ingen bild på hur du/din smed gjort det hela ? Skönt att höra iallafall, plastade du fast träbiten innanför plåtbekädnaden ? Tack på förhand Tobias
  5. Nu har jag tagit upp båten och det verkar som att kavitationsplattan ligger 9cm under kölens lägsta punkt (trotts att den redan är höjd ett par cm). Nu till frågan: Törs jag höja akterspegeln 9cm till, min tanke var att åka till plåtslagaren och låta honom bocka en tjock durkplåt som sticker ner över gamla akterspegeln samt lägga en regel som fyller upp. Blev det begripligt ? (alltså ett upponervänt U i plåt som jag sticker över en regel ner över gamla akterspegeln och sedan bultar fast.
  6. Åfasen, annonsen jag köpte den på angav båten som en Ockelbo men jag tycker mig inte hitta några bilder som stämmer överens med min båt. Om du skulle gissa årtal, vad skulle du tro då ?
  7. Sjösatt båten, skulle nu försäkra den men vet inte vilken modell. Någon som känner igen båtmodellen (jag tror att tidigare ägare själv platstat den ruta som nu sitter).
  8. Halloj, Var ute och provkörde nya båten igårkväll, När jag kör i plananade fart så står två vatten kaskader upp från var sin sida av motorn. Klättrade bak för att bättre se varför dessa fanns och de verkar komma från att vattnet slår i själva riggen bifogar en bild där ni kan se lite av ena kaskaden. Då jag kikade på båten innan iläggning såg det ut som kavitationsplattan satt en bra bit under nedersta punkten på båten, kan detta skapa problemet och tjänar jag något på att höja motorn ?
  9. Toppen, tack för svar, ser fram emot manualerna ! Är det någon som kan försöka ge mig svar på resterande frågor. Lite problem att försäkra båten när jag inte har en aning om tillverkare eller årtal.
  10. Nu har jag sjösatt samt provkört, trodde nog att den skulle göra lite mer än 24knop ?? Enda problemet jag märkte var att tomgången är något låg vilket gör att den gärna dör då man skall lägga i växel, justeras tomgången på något annat sätt än med blandskruv på dessa förgasare ? Ingen som kan svara mig på vad det är för båt (underlättar vid försäkring) ?
  11. Här är en bild på båten, om någon kan hjälpa mig med modell vore jag tacksam
  12. Hej på er alla hjälpsamma, Har precis varit och köpt vår första motorbåt till familjen och har nu några frågor till er kunniga: 1. Det sitter en Chrysler 455HD på båten till vilken det vore kul att hitta material (handbok, rephandbok), var finner jag detta ? 2. Vilken oljeblandning rekommenderas till dessa motorer (2%, 3%, 4%) ? 3. Har inte lagt båten i sjön än utan började med att rengöra förgasare, byta snäckväxelolja, är det något mer jag bör kolla innan sjösättning ? (Tidigare ägare hade problem med att båten gick bra på fullgas men surade ner sig då han släppte av, efter rengöringen ovan så har jag provkört i tunna och den gick fint på tomgång, problemet kanske är löst iom rengöring( 4. Motorn hänger på en gammal ockelbo T13, eller kanske T14 (ska försöka posta en bild senare) vilken har renoverats av tidigare ägare, man har plastat upp ruta samt bytt innegolv det ser ut att vara bra gjort, något speciellt att titta på dessa gamla båtar ? 5. För båt, motor, 30-kärra, skidor, wakeboard, åkring betalade jag 10.000 är det ett rimligt pris ?, det känndes som jag gjorde en bra affär ? Tack på förhand
×
×
  • Skapa nytt...