bebabaluba
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm bebabaluba
-
Placering
Kadett
-
Tackar! :-) Nu vet jag :-)
-
Hej! Någon här som vet vad detta är för båt? Modell? Tillverkare? Årsmodell? http://img16.imageshack.us/i/imag0251d.jpg/ Tacksam för svar.
-
mm.. tanken har slagit mig... superlim! har även haft tankar på häftmassa, häftstift! Grejjen är att jag känner mig helt misslyckad som båt reparatör... En handlare sa... ta träskruv.. vilket jag gjorde... gissa vad som hände.... På forumet läste jag om pop-nit-mutter... i teorin verkade denna ide klockren. Borra hål. fästa pop-nit-muttern å sen skruva på träbiten som du också har. Men va händer... popnitmuttern poppar ur sitt hål. Antingen har jag gjort fel eller är det inte rätt sak på rätt plats... Vad använde du för grejjer att limma fast träplattan?
-
ös-kar :-)
-
Hojj Hojj! Hur ända in i..... monterar jag fast mitt gasreglage? Tips? Plasten på båten är typ 2-3mm. innanför är det en skummassa. Är det bara att tjonga in med 2tums dyckert spikar? träskruv? mollyplugg för gipsväggar? Eller ska jag såga upp och montera en träbit och sen spackla igen för att få något stabilt att fästa i? eller.... sätta en 5mm plyfa mot skrovet , borra hål och sätta en molly? och sedan montera reglagen på plyfan (molly är väll till 7mm gipsväggar. 5mm 2mm plast =7mm) detta alt känns lite sådär - för då kommer plyfans monteringshållfasthet vara beroende av hur hårt jag klämmer fast mollyn? Äh... jag tror jag snurrar till det - hur ska jag göra?
-
Tror det är löst. Bytt triggern och motorn startar :-) Hoppas nu på bra väder och att felet är löst.
-
Hojj Hojj! Är det någon som har mer info om denna båt? Ryds Typ 1127 Nr 09xx Max Hp 20 Belast. 6
-
1. CHECK. 2. CHECK. 3. CHECK. 4. CHECK. 5. hmmm... svärmor kommer imorgon... hon ska få prova ;-) 6. CHECK. 7. Resistansmäta... låter spännande. Vad ska en spole visa? 8-13. Får bli ett senare bekymmer. För just nu saknar jag gnista. Har ringt och frågat på marinshopen. De säger att det är styrboxen som är felet. 2-3 v leveranstid..2-3000 pengar. Är tändspolarna universal eller? Har en gammal 9.9 hästars evinrud motor. Tänkte om man kunde ta tändspolarna därifrån och prova. (de ser ju inte alls lika ut, men bara för att testa). Verkar konstigt att ingen av mina två tändspolar ge gnista till stiftet. Eller är det så att om den ena spolen går sönder så slutar den andra att fungera? 14. Tanken har slagit mig :-)
-
Jo, tänkte lite fel först, men det blir ingen gnista fast stiftet ligger direkt mot motorns gods. Men varför nlir det ingen gnista? Kan det vara att båda tändspolarna gått sönder samtidigt? Kan man mäta fram med en multimeter om de är sömder? Hur i såfall? Eller är det något annat?
-
ok. tack för svaret. Men de utmarkerade sakerna på första bilden då? kan du de med?
-
Å sen om någon vänligsjäl kan skriva va de markerade sakerna är för något... Bränslefiltret vet jag, det är markerat bara för att ska höra mig för om det finns att köpa som reservdel. Senast ändrad av bebabaluba | 22 juli 2010 | 20:17
-
Hojj Hojj! Min motor startar inte. Tänkte börja felsöka. Har försökt att se om det kommer någon gnissta på stiften. Jag drar i dragsnöret och min kära fru tittar på stiftet - ingen gnissta. Vad Är nästa steg i felsökningen?
-
HOJ HOJ! Motorn har fungerat sedan sist, men i veckan var det problem igen... Motorn gick inte att dra igång när vi var ute och fiskade :-( fick ro hem igen... Har nu tagit upp motorn och har den på ställning i garaget. Tänkte jag skulle börja felsöka. Men jag har ingen instruktionsbok. Har laggt upp bilder i mitt album. Någon som har ork, tid och lust att titta på bilderna och skriva vad det är för saker jag märkt ut?
-
Ohoj! Ivanliga fall denna säsong så har motorn startat efter tre ryck i draglinan, eller ev med lite choke... iförrgår var det omöjligt att dra igång den. Började som vanligt, sedan med lite gas i friläge. Plockade bort tändstiften som var blöta och torrdrog ett par gånger. I med tändstiften och motorn startade. Kylvatten sprutade ut som vanligt. La båten i växel och körde sakta ut från småbåtshamnen. Vid öppnare vatten la jag på gas för att komma upp i ~4knop. Då dör motorn. Försöker dra igång den. Vissa ryck i dragsnöret löper snöret ut fint, men vissa ryck stannar dragsnöret tvärt efter 30cm.... känns i armen när man drar för full sula. Varför gör motorn så?? Att tilläga är att snöret gick av och jag fick ro hem. Igår åkte jag ner till båten och bytade snöret. Hällde i ren bensin så att oljeblandningen skulle bli ~2%. misstänkte kanske att oljeblandningen skulle vara för fet. Motorn startade som vanligt. :-) Tomgång OK. Kylvatten OK. Kasstade loss och körde ut från hamnen. Men efter 5 min motorgång lät motorn konstigt. Lät som att den skulle dö. 5sek senare så dog den. Körde då i ~5knop. Väntade i någon minut. Provade att dra igång den, samma sak med snöret. Ibland fulldraglängd, ibland tvärstopp efter 30cm... Plockade bort tändstift, men de var inte blöta som dagen innan. Torr drog lite iallafall. Monterade tändstift och drog igång motorn på 4draget. Körde tillbaka mot hamnen. efter 3min dog motorn. fick ro igen... När jag laggt till provstartade jag motorn. 1. tomgång OK 2. Gasa upp /varva upp utan växel OK 3. Luftventilen på trycktanken utskruvad OK 4. Kylvatten OK 5. varför får jag problem med dragsnöret? letat på google men hittar inget. Vad kallas felet? 6. Varför stannar motorn?