farn
Medlemmar-
Innehålls Antal
263 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
41 ExpertOm farn
-
Placering
Kommendörkapten
Mina båtar
-
Båtens namn
Polar 17
-
Bild
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Är det samma datum för senaste angivelse? Tycker det kan diffa stort mellan mackar. Men oavsett tror jag dyraste macken på din bild brukar ha en extra "bekvämlighetsavgift" inbakad i priset just pga det läget.
-
Ja regleringar kan verkligen ställa till det ibland. Men jag tror att du tolkar texten fel (eller så ska du också passa på att boka tid hos optikern 😉 ). Förgasar-tvåtaktare står för 65 procent av utsläppen av kolväten. Bensinmotorer står för 60 procent av utsläppen av koldioxid. Apropå utsläpp av kolväten hittade jag en källa på skillnaderna i utsläpp av oförbränd bensin om du kör på full gas i 25 timmar med olika utombordare: Traditionell 2-taktare 70 hk: 300 liter oförbränd bensin Direktinsprutad 2-taktare 70 hk: 17 liter oförbränd bensin 4-taktare 70 hk: 14 liter oförbränd bensin https://batmiljo.se/kora-baten/2-taktare-eller-4-taktare/
-
@Thomas-CC-Lancer och @Faderullan vi håller ju med varandra i del, jag skriver ju att det troligtvis ligger långt bort med sådana restriktioner och det torde rimligtvis gälla gamla tvåtaktare utan direktinsprutning som släpper ut 20-30 % av bränslet oförbränt. (Men de stod för 18 % av det totala antalet motorer 2021!)* Men jag kan sympatisera med frågeställaren - ett förbud av den motor hen råkat köpa som gäller i naturreservat, kommande Nämdö nationalpark, eller t.ex. vissa båthamnar, vore ju hemskt tråkigt och det är ju inte lätt att förstå riskbilden, om det är ens första båtköp. Angående förbud öht, ej av nya fyrtaktare: Vi ser kanske olika på politikernas vilja att klubba förbud, men nog skulle det gå utan båtregister? Bara att bötfälla de som befinner sig i förbudsområdet med fel slags motor. (Även om jag gissar att risken för upptäckt skulle vara rätt så låg...) * "Enligt undersökningen är ett av de största miljöproblemen, kopplat till båtmotorer, tvåtaktsmotorer med gammal förgasarteknik. När det gäller utsläpp av kolväten står denna motortyp för hela 65 procent av utsläppen. Detta trots att motortypen endast står för 18 procent av det totala antalet motorer. Om man i stället tittar på koldioxidutsläppen så står bensinmotorer för cirka 6o procent." https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/pressrum/Pressmeddelanden/2021/fritidsbatarnas-utslapp-har-kartlagts/
-
Kanske det jag skrev? Även om det inte lär ske imorgon vet man ju inte om något eu-direktiv eller lokala föreskrifter i framtiden råkar begränsa användningen just där man själv råkar vara. Tycker att utvecklingen jag länkade till i sthlm innerstad gör att det inte bör vara helt orimligt. Det är inte heller bara 4-taktare på marknaden. Skulle säga att jag ofta ser tvåtaktare även om de inte säljs sedan länge.
-
Mr. Snedkeps har ändå en poäng. Du får förstås använda din inköpta motor, men kanske inte överallt. Jag kan se framför mig att det skulle kunna införas förbud mot båtar drivna av vissa typer av fossila förbränningsmotorer i delar av Stockholms skärgård, eller i vissa hamnområden. Däremot gissar jag att det är många år till att det kan bli aktuellt för annat än tvåtaktare. Jag minns att jag har funderat på om det kommer att införas sådana restriktioner inom ett par år gällande äldre tvåtaktsmotorer. Det är komplext, t.ex. om man samtidigt vill bevara veteranbåtskulturen, men komplexitet hindrar inte nödvändigtvis politiker från att svinga vilt med beslutsklubban.
-
Ja det gör jag gärna också. Men det måste vara något jag missar. Tillbehörsbutikerna vet ju förstås att folk numera har tillgång till ett enormt utbud via nätet och de måste väl ha vidtagit åtgärder, men jag har nog missat eventuella förändringar i deras sätt att verka. Jag själv har tydligt minskat mina besök i dessa butiker över åren trots att familjerederiet vuxit med två båtar. @No_jah jo men där är en mässingsbit och någon form av montage är inblandat också. Tror därför att mitt bländskydd fortfarande leder ligan över störst påslag 😄
-
Min sedvanliga käpphäst, och som kan vara högst relevant i just detta fall: kollat att alla kablar är hela, har god kontakt och är ordentligt åtdragna? Ffa batteri till startmotor.
-
Här stöter man återigen på sånt som gör att jag anar att båttillbehörsbutikerna gräver sin egen grav. Här är 3 dm plastbit som tydligen är så precisions-tillverkad att Erlandssons brygga behöver ta 425 kr för den. Här är ju hutlösheten uppenbar, och jag blir igen ännu mindre intresserad av att handla där.
-
Det stämmer, ca 1000 varv under maxvarv vid WOT brukar vara bäst för förbrukningen vid marschfart. Dvs runt 4000 för dig om varv vid max gas är 5000. Ska man puttra runt är det bra att köra så långsamt att man inte trycker ned häcken och drar upp svall. Däremot kan det vara lurigare med trimningen, då behöver man nästan kännedom om båten och motormontaget för att veta hur den beter sig. Det kan betyda mycket för förbrukningen.
-
Ja det där är inte årets båtplats direkt, trixigt. Du skulle vilja ha p-ring/stolpe mera än 1m bakom båten. Du själv ska kunna komma in och ut enkelt. De som ligger innanför ska kunna komma in och ut. De ska se/veta vad som ligger på botten, ffa om det är grunt som du säger och kanske för grunt vid lågvatten. En stolpe/ett rör ska ner flera meter för att bli stumt. Vissa rör kommer med skruv som kan motverka att isen lyfter röret. Jag föreslår att du lägger i ankare så bra du kan, men nu till min egentliga poäng: fendrar. Grannbåten saknar fendrar helt...Därför förstår jag att ni nu kan hamna i att slå mot varandra. Förvisso ganska magstarkt då att klaga på att din båt slår mot hens? Jag gissar också att det är emot båtplatsens regler att inte fendra av, brukar ju vara en vanlig punkt för båtplatser. Grannbåten ser rätt vattenfylld ut och skräpig också, så kanske är fendrar inte heller en prioritet för båtens ägare - därför mitt tips till dig att ta på dig att fendra av ordentligt istället för att hoppas på att grannen gör sitt. Du kan nog vara mera fender-benägen. Du har två fendrar i blygsam längd när du har det så knivigt och den höjdskillnaden mot grannen. Dina ser ut att lätt kunna trilla in i grannens båt istället för att ligga mellan era båtar. Kanske hänga dit två - eller tre - längre fendrar också, så att ni bara gnuggar mot varandra istället. Så flera och längre fendrar på din egen båt och påpeka om det är så att grannbåten inte följer reglementet för att kunna fendrar där också. Vet inte vad ni andra säger, men så hade jag nog gjort i första hand. (och montera sensorer och dylikt på babords aktersida i framtiden...)
-
Hoppas du hittar det. Här är ett test från 1991 i praktiskt båtägande istället. Kanske glädjer det någon annan. test grisslan Praktiskt båtägande 1991-08-31.pdf
-
Låter onödigt mycket tycker jag. En vanlig bryggplats med y-bommar skulle jag tro är 2,5 m bred, och det är väl ungefär vad du skulle få om du sökte plats. Så sätt dem med 2,5 m avstånd?
-
Låter onekligen som dum konstruktion... Går det att ställa in ett något högre tomgångsvarvtal tills du får det där fixat, om du behöver använda båten?