-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Kallas
-
Placering
Kadett
-
Funderar på att installera en gps tracker på båten. Råkade ut för stöld för ett par år sedan o det skulle kännas bättre stt ha koll på var båten befinner sig... Någon som har bra erfarenheter? Har spanat in ett system som heter Tramigo t22. Verkar bra att få sms om båten flyttar på sig, samt att kunna följa den på karta om den gör det. Alexander
-
Jag hade en nimbus 22dc, modell äldre, innan min nuvarande båt. Den var grym. Höga fribord, djup o rymlig sittbrunn, härlig aktersoffa med nedfällbart ryggstöd om man behövde mer sovutrymme. Den finns med färskvatten som extratillbehör. Kylboxen lägger du under aktersoffan o det räcker gott för några dygn.
-
Har en Nimbus 26 epoca från 2001 som läcker färskvatten. En 100 liters vattentank blir tom på mindre än en vecka med resultat att färskvattenpumpen bara står och går torr. Jag har tittat vid urtappningsanslutningen och där ser det fint ut. I kölsvinet under motorn är det också relativt torrt. Nästan omöjlig att komma åt att titta vid påfyllnadsanslutningen. Nästa grej är väl att kolla vid varmvattenberedaren. Måste strömmen vara på för att pumpen mellan vattentanken och varmvattenberedaren ska gå? Hur styrs det? Några tips! /Alexander
-
Hej. Bra val av DC. Hade en i nästan tio år, men har nu sålt den... Nimbus har några modeller av sitt 22-skrov. En av dem är Nova och är en walkaround. Sedan finns coupe-modellen. Den är ganska ovanlig och är en DC fast med tak. Exclusive och Sprectra är bara benämning på utrustning. Spectra är den lite enklare modellen och exclusive... ja du fattar. Som jag uppfattat det är det mest skyltar och dekaler. Exclusive kom enbart med stora 270-motorn. Ingen jätteskillnad med andra ord.
-
Ja, det är vad det kostar. När jag väl hade bestämt mig för bytet, så var det mest positivt. Det var ju som att få en fabriksny båt. Beroende på skicket på din gamla så får du ju en del för den. Lycka till...
-
Inte så knepigt att ta BE-kortet som man kan tro. Bara boka tid för teorin, hyr ett släp och öva lite, sen uppkörning... Vad gäller dragbilar så kan man köpa en begagnad Land Rover för 30.000:- så kan du dra en 3.5 ton tung båt. /Alexander
-
Hej. Vad har du för båt? Jag hade en Nimbus 22 DC med en AQ211 i som skar första säsongen för mig. Kändes surt... 220.000:- hade jag betalat för båten. Blev bogserad till varv där de gav mig två ålternativ: Antingen renovera befintlig maskin för ca 60.000:- eller sätta in en ny för 190.000:- Jag tänkte att eftersom jag ska använda båten under flera år, så kanske det är en bra investering att köpa nytt. Sagt o gjort. De tog min gamla V8 som betalt för jobbet, sen åkte jag med en ny VP 5.0 GXi med DP-D drev ända tills nu. Detta inträffade 2002 och fick den nya installerad till säsongen 2003. Sålde båten för någon vecka sedan och fick tillbaka en stor del av investeringen. Köparen var väldigt glad över att motorn var så pass ny och jag tror att båten blev mycket mera lättsåld pga detta. Dessutom hade jag många bekymmersfria år, vilket kan vara värt en del. /Alexander
-
Jag håller precis på att sälja min 22 fots daycruiser. Jag tycker att det har varit ganska bra tryck. Lade ut annonsen för 2 veckor sedan och det är säkert 10 pers som hört av sig och 3 - 4 stycken som varit och tittat och provkört. Håller bara vädret i sig, så är nog maknaden het ett par veckor till. Jag tror att det kan vara på väg mot ett generationsskifte för båtar. De båtar som varit eftertraktade och med bra andrahadsvärde börjar bli gamla. Båtar från 70 och 80-talet står sig inte lika bra i konkurrensen med utbudet på båtmässorna längre. Vem vet?