Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025

Connyq

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Connyq

  • Placering
    Fänrik
  1. Fortfarande samma problem,blir omständligt då jag bor på Åland och måste till Norrtälje varje gång för att skruva på maskin. Olika bud från folk med insikt i dieselproblematik,hoppas på att det trots allt bara är luft men har nu luftat så många gånger så det känns inte som om det är problemet. Kan det vara så att pumpen ger för lite bränsle och i så fall varför? Det kommer ju diesel fram till spridarna men inte igenom.Och den gick ju när jag stängde av den så jag har svårt att tro att det är spridarna,men dom va torra när jag tog upp dom.
  2. Tackar,återkommer med resultat.
  3. Hejsan,har funderat på detta,ska kolla stoparmen i olika lägen med vajern loss. Det är en bosch.
  4. Connyq

    Startproblem

    Godagens,har fått kondensvatten i dieseltankarna.tömde ut detta före start.(Första start för säsongen)Båten har ett stort typ förfilter med trassel under ena tanken(dubbla tankar)Tömde detta tills ren diesel kom igenom.Vid start så rusade motorn, slår stopp direkt och vid kontroll så var glaskoppen under regulatorn fylld med vatten.Tydligen fick jag då inte ut allt.Tömmer nu samtliga bränsleledningar samt byter filter och luftar allt.Tar även loss inkommande rör till spridarna och sitter brevid maskin och kör startmotorn tills bränsle kommer.Men nu vägrar den gå igång,någon som har nå´ t tips? Motorn är en Bolinder 1114 Marinkonverterad 64hk
  5. Har problem med gamla rostiga bunkertankar i båten (1,6kbm) som behöver bytas,jag får ut dom sönderskurna men hur göra med nya tankar? Vill gärna undvika att svetsa i en gammal träskuta,och nu är frågan om plasttankar kan vara ett alternativ. Båten har en styrhytt ovan maskinrummet och jag begränsas av en dörr in (ner) på 60x60x160cm Alternativet vore ett flertal tankar. Idèer någon? Vänligen Conny
  6. Hejsan,Sveriges Radio eller om det var Radio Stockholm hade ett program ang. havstulpaner för en tid sedan,kanske du kan finna det via deras hemsidor. Där snackade en kvinna som tydligen hade djup kuskap i ämnet och jag har för mig att dom lägger bebisar(om du ursäktar uttrycket) endast en gång,sedan är det över till nästa säsong. Lycka till. Mvh Conny
  7. Godagens,jag kanske kan ge dej lösningen på ditt problem,kolla om du har läckage i värmeväxlaren i sötvattenkylaren. Möjlig frysskada kanske?Jag har haft samma problem själv och det yttrar sig genom att luft,vatten bubblar ut genom exp.kärlet eller kylarlock utan att masinen ens har nått arbetstemp. För att förtydliga så menar jag att det läcker sjövatten in i sötvattensystemet genom värmeväxlaren. Dom går ofta att löda om. Du kollar enklast om detta är orsaken genom att stänga kranen till kylvattenintaget (sjösidan) och se om bubblandet upphör. Ett annat sätt att kolla är att se om bubblet ökar med ökat varvtal. Spruckna toppackningar förekommer men är inte så vanligt som man tror. Lycka till. Conny
  8. Tackar,har redan pratat med en man där (Sten)dom hävdar att dom har fullt,men jag åker nog dit och pratar med dom igen. Mvh Conny
  9. Godagens,köpte i höstas en båt liggandes i Gävle,isen kom snabbare än befarat och båten blev kvar i Gävle över vintern. Inga problem så långt eftersom både kajplats där och hemma i Norrtälje var ordnat. Nu när iseländet håller på att försvinna så vill jag förstås få hem skutan så snart som möjligt. Ringer till min kära kommun för att få bekräftat att avtalet (muntligt tyvär) fortfarande gäller,och han nekar till att vi överhuvudtaget har pratat. Alltså: Söker desperat efter kajplats i Norrtälje eller i alla fall i Roslagen. HJÄLP! Båten mäter 16x6m och går 3m djupt Tackar Conny
  10. Tack för edra inlägg,blir antagligen yttre vägen så man slipper känna sig fånig stående i leran. En vacker led att gå dock. Ha en skön vår och sommar Hälsningar Conny
  11. Connyq

    Väddö kanal

    Hejsan,finns här någon som känner till Väddö kanal närmare?,enl den info jag kan få fram så är djupet ändrat från tre till två meter. Skall gå från Gävle till Norrtälje så snart iseländet försvinner och tre meter hade så att säga passat bättre.
  12. Hejsan,jag sticker härmed ut min långa näsa men talar av egen erfarenhet, Du kan arbeta med polyester ned till i princip noll grader,höj bara andelen peroxid,(härdare) Epoxyn är mera känslig på så sätt att du kan inte styra härdningen annat med temperatur. Nej! du måste inte vänta 4 veckor mellan lager,för med målning antar jag att du menar gelcoat och topcoat? Polyestern fäster bäst vått i vått. Du kan även lägga epoxy på polyestern. Vänligen Conny
  13. Tjenare,om du blandar polyestern för en arbetstemp på 15-20grader och sedan försöker hålla en jämn arbetstemperatur inne i båten så kan du jobba efter följande princip; Riv av mattbitar i lagom storlek ,kanske 30x30cm ,rolla taket i sektioner om kanske en kvm i sänder.Efter att ha täckt in durkar ,kojer etc. Om du nu blandat härdaren till kanske 1,5% så har du möjligen 20min tills taket blir ´ klibbigt` Nu kan du trycka upp dina torra mattbitar som klistermärken,men bara några i taget. Rulla sedan polyester på mattbitarna tills dom är genomvåta,men var uppmärksam på tyngdkraften när bitarna blir tyngre. Tommy (toaen)här inne på forumet är annars ett föredöme inom området(hej Tommy) Hoppas att det går vägen Conny
  14. Här hittar du sprängskisser etc. http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=77c53b9d-46f7-4d0e-97c7-dd0b16d028ae&brands=ej Prova inte att rikta,kolla om du hittar en ny istället. Men snacka med en serviceverkstad först,kanske du inte behöver göra nå´ nting. PS,all denna info finns redan här på MG (sök) Ha de bra Conny
  15. Hejsan,nej axeln ska nog vara rak,men hur såg den förra impellern ut,var den kraftigt sliten? Vad är det för motor och årsmodell.
×
×
  • Skapa nytt...