DavieBoiii
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm DavieBoiii
-
Placering
Kadett
-
Hej! Tänkte se ifall nån med propellerkunskap skulle kunna hjälpa mig? Det är nämligen så att min motor blir omkörd av en mercury 4hk motor. Vilket i min värld inte går ihopa. Min propeller är sliten, så att kanterna är böjda bakåt lite. Tänkte byta propellern och se ifall det är därför den går så slött. När jag ger fullgas ser det mest ut som om den bara vispar mer luft. Händer knappt något med farten. Sen vet jag att mercury tillverkar mycket bra motorer och att det kan vara orsaken att den kör ifrån min yamaha. I alla fall så vill jag köpa en ny propeller och tänkte ifall någon kan tipsa mig om vilken propeller jag ska köpa. Nu har jag YAMAHA PROPELLER --- AL.PROP. 7 1/2X8, PROPELLER, ALUMINUM (8 X 7-1/2 Så jag skulle vilja ha så stor propeller som möjligt så att prioriteras inte acc. Här har ni en hemsida med olika propellrar som är tillgängliga för min motor. Sen så vet jag inte om det finns fler propellrar att välja på förutom på denna hemsidan som jag länkar till här nedan? http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/226/1147/8556/all/1/3957/0/detail.aspx Min motor är en Yamaha 5CMHS Hoppas att ni kan hjälpa mig till en snabbare motor Senast ändrad av DavieBoiii | 18 juni 2011 | 10:48
-
Jag hade gärna gjort det, men det är lite bökigt att ta loss. Sen tror jag att packningarna måste bytas om jag lossar den. eller har jag fel?
-
Tänkte ifall jag borde antingen hälla i k-sprit i lite renare bensin och köra igenon för att rensa förgasaren och motorn på olja? Eller ska jag köpa förgasarrengöring i stället? Vet inte vilket av dem som är effektivast?
-
Nu har jag varit och kikat lite på motorn igen. Motorn startade med tändgas och gick rätt tungt i början. Eller det lät som om den gick på bara 3 cylindrar. Den hade svårt för att varva ut. Då började jag med att ta ut tändstift nr 1 och starrtade. Det gick bra och lät likadant som med den i. Så jag satte tillbaka den och tog ut tändstift nr 2. Då ville den inte starta. Då tänkte jag att det är tändstift nr 1 som kanske har gått i sönder. Så jag tog ett av dem gammla tändstiften och satte på tändstift nr 1 plats och provade starta nu igen utan att ha i tändstift nr 2. Då fick jag igång motorn. Så nu satte jag tillbaka tändstift nr 2 med. Motorn låter bättre och varnar ut bättre. Jag provade med det gammla tändstiftet igen som jag misstänkte hade gått i sönder. Konstigt nog så funkar motorn bra även nu med de gammla tändstiftet jag misstänkte var sönder. Jag börjar närma mig en fungerande motor igen Jag kan nu sätta in den i växel utan att den dör. Den går även över till högfart uten att dö när jag gör det sakta. Men det känns lite tungt för motorn. Som om det är nått fel i blandningen nånstans. Kan det vara smuts i förgasaren som gör att det går så tungt? Tändstiften är inte torra efter att jag har kört motorn utan mera fuktiga, sen är det svart (lite geggigare) olja på stiften. Vaad kan det bero på? aja jag e nära nu känns det som. Och jag är lite gladare när det kanske inte är statorn som har gett upp Aja tack för all hjälp jag fått hittls!
-
Ja det har jag gjort, blev ingen skillnad tyvärr så bränslepumpen kanske man kan räkna bort nu eller? Mvh David
-
Jag har ju bytt membranpackningen på motorn och tändstiften. Nu startar motorn och håller igång sig utan startgas, jag kan backa och köra fram på lågfart. Men när motorn ska gå över till högfart så dör den. Det går ändast att få den att gå på högfart om jag pumpar upp gasen. Jag ska ut i morgon och kolla det du skrev om tändstiften så återkommer jag med vad jag har kommit fram till Skriver i morgon igen om hur det gick. Tack så mycket för din beskrivning över felsökningen. Mvh David!
-
Ja symptomen stämmer bra in på min. Men han hade problem med lågfarten, medans jag har problem med högfarten. Har kollat lite på vad en stator kostar till min mercury, och det låg på ca 2000 kronor! Kan man inte plocka av statorn och se med bara ögat ifall tråden har brustit på något ställe, och därefter löda ihopa tråden eller se till så att det får kontakt? Annars så kan jag linda av den gammla koppartråden, och samtidigt räkna antal varv som jag har lindat av på varje, sen linda på lika mycket igen. Då borde värdena vara likadana? Är det i så fall ren koppartråd jag ska linda med? Så många frågor jag besvärar er med, Men jag vill jätte gärna ha igång båten så jag kan ta mig en sista fisketur Mvh David
-
Hur tömmer man den på vatten i sådana fall? Måste man byta någon packning i den om det skulle ha varit vatten i motorn? Tack så mycket för ditt svar kommer nog snart att få rätt på motorn (hoppas jag) Blåsan har jag inte bytat, men det kommer bensin fram när jag pumpar på den.
-
Hej igen Jag har bytat membranet vid pumpen nu. Motorn går lite bättre nu. Men det är fortfarande något som kärvar Nu startar den och år att lägga i växel så att propellern driver. Men när jag gasar mer så dör den. Jag kan enbart ge full gas genom att pumpa upp varvtalet. Alltså jag gasar o drar tillbaka reglaget några gånger så ja får upp den i varv, sen går den. Men ja ska ju inte behöva pumpa upp den. Nått ni känner till? Så ni vet vad felet kan vara? Mvh David
-
Nej har inte kollat på den. Men den borde väl inte ha hållt igång sig i friläge på tomgång ifall bensinpumpen var sönder? Jag kan gasa när den är i friläge med. Inga problem. Det konstiga är att jag inte kan starta den utan startgas. När ja fått igång den så håller den igång sig tills jag vill lägga den i växel då orkar den inte o bara dör.
-
Jo, den har jag kollat. Men det är lätt att man glömmer den Jag dränerade förgasarna på bensin med och köpte ny bensin där ja blandade lite mindre olja i än där skulle vara. Tänkte att blandningen kanske hade blivit tjock med tiden. Men det hjälpte inte heller Står still just nu. Hade gärna velat ha ett svar på problemet så ja slipper skruva med motorn dem sista båtdagarna där finns kvar!!
-
Hej! Tänkte kolla ifall någon av er kanske kan lösa mitt problem som gör mig tokig!! Det hela började med att jag var ute med båten och körde, låg på full gas. Sen helt plötsligt så dog motorn. Fick igång den igen. Men den ville bara gå på låg gas. Jag klarade av att puttra in i hamnen igen. Väl inne i hamnen så ville jag se ifall det gick o gasa lite mer igen efter ett tags lugnt körande. Men nej, då dog den direkt då ja ville ge mera gas. Efter det så lyckades jag inte få igång den mer. Stack iväg och köpte lite startgas för att se om ja kunde få igång den med hjälp av den. Då startade motorn och lyckades få den till att gå på tomgång. Men så fort jag sätter in backen så segar den och dör! samma sak händer om ja kör frammåt. Jag antar att det kan vara stiften som har blivit sura, så ja köper nya och provar igen. Samma sak nu, båten startar med startgas. Är igång på tomgången. Men när backen läggs i så dör den efter kort stunds ansträngande. Jag kan hålla igång den med startgasen i backen utan problem. Men så fort jag slutar tillföra gas så dör den. Någon som kan hjälpa mig med mitt problem? Innan jag blir gråhårig // david
-
Nyckeln har gått av i tändningen. Så att tändningslåset har gått sönder. har en reservnyckel annars, men den har ja ingen nytta av när tändningslåsen inte fungerar. Därför måste jag byta tändningen i motorn. Vart kan jag köpa nytt tändningslås och inte ny nyckel!?
-
Ingen som kan hjälpa mig? Båten bara står oanvänd nu vill gärna kunna laga den så att jag kan åka ut på havet igen! Mvh David
-
Jag undrar vart jag kan få tag på en tändning till min mercury 85hk från 1976. Det är en utombordare. Nyckeln knäcktes igår i tändningen, så det fick bli bogsering in med båten Någon som vet vart ja kan få tag i ett till ett bra pris. Behöver inte vara orginal eller nått. Bara det passar så! Tack på förhand! // David