olapetersson
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm olapetersson
-
Placering
Kadett
-
Ursprungsfelet var bränslepumpens membram, under felsökning av förgasare tappades en packning bort som gjorde att den bara gick på tomgång. Slarvigt det där med packningen men det medförde ju att typfelet på dessa motorer, nämligen att enheter under svänghjulet lossnar och skavs sönder, hittades innan det var för sent. Nu är allt monterat och säkrat enligt konstens regler, och motorn går som en peng! Tack!
-
2 procent räcker gott. Om du trollar eller kör sakta kan du ha mindre. Koksbildning med moderna oljor kan du glömma.
-
Är nu tillbaks med felsökning på bränslesidan. Tror nu att jag slarvat och inte sett en packning falla vid första förgasardemonteringen. Det är nummer 20, gasket nozzle, länk nederst. Vid det senaste försöket med lånad cdi enhet, limmade med Loctite gängsäkring stark, så två av de mjuka rostfria skruvarna gick av vid demonteringen. Borra ur och sätta i recoil e dylikt, så provkörning kan komma i fråga mitten nästa vecka. http://www.ishopmarine.com/ishp/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0142138&path=BRP~A0000022~M0006245~M0006411~M0006412~C0142138&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ
-
Ok. Tack för info! Besökt varvet idag- 2400 kr fattigare konstaterar jag att det inte var det felet. Som tur är får jag lämna den tillbaka. Nya tag. Senast ändrad av olapetersson | 27 juli 2011 | 21:14
-
Inget problem nu med överhettningsskydd, lyfte toppen förra året och gjorde rent vid termostaten. Glömmer bränslesidan, går nu över till tändning. Har lyft av svänghjulet och konstaterat att powerpack lossnat och gnagts mot magneten . Ser inte så farligt ut men det är väl det troligaste felet. Senast ändrad av olapetersson | 26 juli 2011 | 17:59
-
Hej! Behövde pumpa varmkörd motor efter kortare fiskestopp, gick lite klent på lägre varv men bra på fullgas. Tills dess att den inte gick alls på lägre varv, pumpade, tog bort slangen från bensinpumpen, ingen soppa kom. Bytte membram, soppa kom och nu går den bara bra på låga varv! Tappar strax över tomgångsvarvtal gissningsvis 2000 rpm, låter som bränslebrist men jag börjar tvivla, och att två fel uppkommer samtidigt . . . Har ny bensin, ny tank, pumpblåsa och en väl urblåst förgasare. Tog av tändhatten under gång, en i taget, den gick lika mycket sämre med båda kombinationerna. Tacksam för tips!
-
Det går en brun kabel till en givare vid topplocket. Den givaren signalerar överhettning. Då går inte motorn på högre varv för att man ska kunna ta sig iland ändå. Om det skulle vara bränslebrist skulle den rycka igång när du pumpar på blåsan när felet uppkommer. Troligtvis termostat som kärvar.