Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

gogubbe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om gogubbe

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Är på jakt efter en båt till västkusten för bad och fiske. Har två knattar 2 och 5 år. Hur tror ni denna båt är för detta ändamål? Har för mig att friborden är högre är gt och gti?
  2. Vad tror ni om ryds 510gts? Den ska väl ha högre fribord än gt och gti?
  3. Grillkorv; Vilka andra båtar av liknande fabrikat tänker du på? mvh Marcus
  4. Hmm, Jag får titta på 515 och Bella 512 också. De höga friborden lockar på 535 eftersom jag har en 2-åring, hon blir iofs äldre i en rasande fart.. på tal om fribord..någon som vet hur skillnaden är mellan ex. vis Ryds 535 DL och 510 GT map på sjöegenskaper?
  5. Tack för svaret. Om jag söker en 535 ska jag minst ha en 60hp motor mao? Har sett flera på nätet med 50hp, men jag kan tycka att det verkar lite klent.
  6. Håller på att utveckla någon form av Blocketberoende... Tittar på en styrpulpetare 5m+ inför nästa säsong. den ska användas för badresor och utflykter med min fru och döttrar (2 och 5 år) samt för fiske. (ska tåla lite makrillblod mao...) Kommer att användas i södra bohuslän kring Marstrand. Har funderat lite runt Ryds 535 DL eller kanske 510 GT... 535 lockar friborden på men hur är den i sjön med 50 hp (verkar vara en vanlig motorstorlek) Är uppvuxen vid norrländska älvar så västerhavets grova sjö är något jag håller på att lära mig :-) Min budget: 50-75kSEK Tips mottages tacksamt! /Marcus
  7. Mitt problem är väldigt likt detta: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=165021 Min motor uppför sig precis som den trådskaparens motor gör i filmen i tråden. Serviceverkstaden har dock bytt min tändbox med, utan fullgott resultat.. Har slut ideer. Kan det var fel på själva överhettningsskyddet? Hur kollar man det?
  8. Nu är jag duktigt less. Jag pratade med en servicegubbe som var övertygad att problemet var tändboxen under svänghjulet. Han hade möjlighet att felsöka och byta denna. samt testa efter bytet i bassäng. Så jag bet i det sura äpplet och lämnade in motorn. 3795 SEK senare hämtade jag motorn, åkte ned till båten och slänge på den igen. Motorn var mycket bättre. Startade på första rycket. Ingen hostning eller dylikt... Efter ca 5 min körning på full fart återkom problemet, hostar och hackar.. Servicegubben hävdade att de kört ca 15min utan att se problemet. Hängskalle.. Nåja tar upp motorn åker in till verkstan och förklarar att jag inte är riktigt nöjd med valutan jag fått för mina 3795sek. Han lovar att titta på den under dagen igen... Upptäcker nu(!) att jo den blir visst lite väl varm. Tror att problemet kan vara packningen som nämns i inlägget ovan. Detta är dock ett jättearbete så han tar bort termostaten istället. Det är OK eftersom jag inte kommer att använda båten på vintern. Nu är har 99% säker att det ska funka. Han har även testat i bassäng och kört dubbelt så länge på full gas utan att motorn kom upp över 55 deg. Glad i hågen sticker familjen ut i dag på en tur... efter ca 10min full gas återkommer problemet! Jag känner på pisstrålen och den är kall! När jag kommer in till bryggan (efter lågvarvskörning tillbaka) tar jag av kåpan och känner på block och kåpa. Den känns inte speciellt varm! Någon som har några ideer vad jag kan göra?????? Jag är skapligt less på motorn just nu kan jag lova.. Har också insett at den tidigare säljaren med största sannolikhet har haft detta problem eftersom han hade bytt impeller och termostat! Trist att man inte kan lita på folk. suck.
  9. Nu har jag testat den i havet. Problemet återkom. vi provade att koppla ur överhettningskyddet (den bruna sladden) Då gick den bra, tom bättre än innan. Sedan kopplade jag ihop sladden igen. Mäkta förvånande så gick den då i ca 5 min innan problemet återkom. Cylinderblock blev väldigt varm och skvallerstrålen varm. Så om testen med överhettning kvarstår så har vi två möjligheter: * Det kommer inte nog med kylvätska * Cylindern (förbränningen) blir för varm. Någon som kan kommentera detta? Hur kan jag få mer kylning alt hur kan jag sänka förbränningstemperaturen?
  10. Idag har jag tagit ner topplocket och sidolocket och rensat saltgegga. Har även tagit ner växelhuset och kollat impeller samt rensat i kylröret som går genom riggen. Mycket riktigt så gick en bult av på sidolocket. den gick av vid skruvhuvudet, men jag lyckades ändå inte få loss den. Har provat med gasol.. Tillslut blev jag less, så nu är det en bult kort på sidan, jag hoppas det inte ställer till några problem... Det var den övre av de två bultar som håller en konsol i nedre vänstra hörnet av sidokåpan. Det sista jag gjorde idag var att ta loss propellern och imorgon ska jag prova i tunna. Jag är medveten om att belastningen inte blir samma utan propeller, men vad ska man göra... Hoppas att det löser sig nu, annars vet jag inte vad som kan vara fel...
  11. Idag har jag varit ute och testat igen. Motorn gick som en klocka i ett par minuter sedan hände samma sak igen... Nu kände jag dock på pisstrålen och mycket riktigt var kylvattnet varmt. När jag kom till bryggan kände jag även att godset kring cylindrarna var väldigt hett. Kylningen alltså. impeller är bytt i september 09 av förra ägaren, så jag tror inte det är den. Min gissning(förhoppning) är att det är en massa saltavlagringar som isolerar kring cylindrarna. Nästa steg blir att ta upp motorn och ta loss topplock och rensa. Någon som haft liknande problem? vad ska jag tänka på vid rengörning av kylkanaler? Finns det någon lösningsvätska som man kan använda i exempelvis tunna? tacksam för all hjälp.
  12. Jag har inte fåyy tag i en ny bränsleslang. Har dock pratat med en servicekille som trodde det kunde ha med kylningen att göra. Någon som haft liknande problem? Är det svårt att koppla bort termostaten? Går det bra att köra utan (för att testa om det är kylning?)
  13. Tack för svaret. Hmm, luft i förgasaren.. Låter som en ide. Kanske ska jag börja med att byta bränsleslangen innan jag river i förgasaren. Om inte annat för att eliminera en billig och lätt åtgärd..
  14. Hej, Jag har precis köpt en begagnad -89's Johnson 20hp. Den har enligt uppgift ej varit igång förra säsongen, dock är impeller, kylmantelpackning och termostat bytt sep. -09. Före sjösättning tankade jag upp tanken med 20 liter 98 oktan ( 2% olja). Det fanns kvar ca 1-2 liter gammal bensin i tanken. Nu till mitt problem: Motorn går bra vid låg fart, men så fort man gasar lite så börjar den hacka.. Liksom på/av/på/av/på/av och det rycker i hela motorn. Den bluddrar alltså inte utan slår på/av väldigt snabbt. Cykeln är på ca 1 sekund. Kan det vara något glapp i dödmansgrepp? eller är det förgasaren som är sketen?(trots det snabba på/av)? Andra ideer? Tacksam för hjälp.
×
×
  • Skapa nytt...