-
Innehålls Antal
53 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm xdajoni
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
xdajoni ändrade sitt profilfoto
-
Köpte ny mätare och givare och kopplade direkt på motorn så den visar nog rätt med noll tryck. Läste om ventilen i boken som jag har. Tyvärr så måste jag ju lyfta ur och vända på motorn för att kolla den. Vilket jag ändå måste göra nu eftersom ena ventilen började slå pga av ingen olja i motorn när jag höll på att byta fram och tillbaka. Så måste kolla alla lager. Det är en OMC 460 7.5L
-
xdajoni började följa Svart olja i nyrenoverad motor
-
Har renoverat och satt ihop en motor där alla rörliga delar är utbytta mot nytt, som vevlager, ramlager, vevaxel, oljepump m.m. allt var rengjort innan montage. Efter ca 5 timmars brukande så fick jag problem med oljetrycket och kollade då oljan som va svart. Bytte olja och filter och fick tillbaka trycket. Kollade oljan igen när jag hade kört runt den lite och den va svart igen. (Självklart för att man inte får ut all olja vid bytet och den blandas. Jag gjorde då ytligare ett byte av olja och filter och startade sedan upp den och till min förvåning då helt utan oljetryck igen. Nån som har en aning om vad dessa 2 problem kan vara på en "ny" motor??
-
Tänkte lyfta ur motorn och fixa till den under vinter halvåret som snart e framme och tänkte därför kolla om nån har tips på plats i Stockholms området där detta är möjligt. Typ garage, förråd eller liknade. Behöver inte vara så stort, tänkte ställa den på pall och sen bara utrymme för att skruva lite är allt som behövs. Och självklart för en bra peng, vet att garage kan va jävligt dyrt annars
-
Det vore guld om det funka så med aceton. Då får man nästan pröva att först hälla i vatten hålen och kolla ifall det läcker, och sen pröva avgas delen.. Menar att men separerar testen..
-
Samma för mig. Avgaser och vatten genom samma. En bit gummi som täcker hela och lite brickor med tvingar låter som ett bra tips ) Senast ändrad av xdajoni | 16 juli 2012 | 05:27
-
Limpor och knän ligger delade på köksbordet för tillfället.. Tänkte ansluta slang eller pump på undersidan av limpan där det satt slang ansluten innan. Sen försöka täta dom små hålen i överkant där den ansluter mot knät där vattnet går och sen vattenbad och pumpa luft och kolla efter bubblor. Eller är jag helt off nu. Läste att nån tryckt ner trasa för att täta, tejp funkade inte iaf, lite över ambitiöst där
-
Ska pröva vattenbad.. Hur använde du aceton?
-
Hej,sökt en del på forumet om provtryckning men hittar inget om hur dom faktiskt gör.. Vissa med vatten (trädgårdsslangen) vore ju optimalt.. Andra med luft. Men inget om hur, tätning m.m. Har fått in vatten i 1 cylinder och brände startmotorn när jag försökte starta, och försöker nu lokalisera var skadan är.. Tog bort limpor och knän igår, fanns en liten spray skvätt av rost i ena avgashålet på ena limpan men inte på den sidan som jag hade vatten i ena cylindern. Packningarna mellan limpor och knän hade lite rost också, vet inte om det är normalt eller inte.. Limpor och knän är bara nått år gamla... Motorn är en 5.7L LX mercruiser
-
jag tackar ödmjukast för alla svar.. ska köpa en multimeter och ta kort på motorn
-
Finns det ett speciellt relä man ska ha? Tänkte om man kunde handla med sig ut till båten första vändan. Eller behöver jag ta med mig den som sitter för att få samma?
-
Känns nästan som att jag måste ha en el utbildning för det här.. Men får ge det ett försök.
-
Hej, hade en tråd här tidigare då jag hade problem med min startmotor som bara spann när jag vred om tändningen.. Då köpte jag ny startmotor och det funkade klockrent. Nu, 3 veckor senare och 3 gången jag skulle använda båten så händer det igen. Kommer ner till båten, vrider om tändningen. Den tuggar till lite lätt, men inte i närheten med kraft för att vrida om. Nästa vrid på nyckeln så spinner den bara och så fortsatte den. Knackade på solenoiden, hände inget. Skruvade loss startmotorn (inte lätt när man ska slingra sig ner under motorn) kollade kransen, den ser ju självklart bra ut, den är ju helt ny... Skruvade tillbaka allt men samma sak. Den spinner bara, inget annat. Vridit på startkransen också, ingen skillnad.. Helt nytt startbatteri med fullkräm har jag också.. Vad fan kan det va? Har en 5.7LX mercruiser -96 Senast ändrad av xdajoni | 09 juni 2012 | 15:14
-
först pajkastning, sen när det visar sig att tjej/tjejerna faktiskt är reggade här och skriver så ändrades helt plötsligt tonen till nån variant av rövslickeri.. ni är ju fan patetiska, Åhh, en tjej som skriver .. suck
-
jo, tråkigt.. Men en ny löste det för mig.. kan ju bara hoppas att det är likadant för dig..
-
Fick samma tips, hade tyvärr inte sån tur.. Hoppas du har mer tur.