Jonterally
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Jonterally
-
Placering
Kadett
-
Tålamod, 5-56 och våld gjorde susen. Generatorn var paj, så en ny är inhandlad. Tack för hjälp och tips.
-
Hej! Jag verkar ha fått något slags haveri på generatorn eller så. Det laddar inte och varvräknaren fungerar bara på höga varv. Jag bytte batterier härom veckan och råkade kortsluta batterikablarna. Kanske det kan vara orsaken till att något gått sönder...? Som den ickeexpert jag är så tänkte jag ta det säkra före det osäkra och byta till en ny generator. Men så har jag sett att det även ska sitta en laddningsregulator och att den kanske kan vara trasig. Men var sitter den monterad någonstans? Tacksam för svar! PS. Dessutom är bulten som generatorn sitter fast med otroligt trög. Den går att gänga upp, men sedan när gängan är slut så får jag inte ut den. Tips?
-
Kolla matar/bränslepumpen. Jag har en aqad41 och det var det lilla, lilla fingerborgsstora fitret i matarpumpen som gegga igen. Ett möte med en Waxholmsbåt räckte för att inom 10 minuter kasta mig ned i motorrummet och göra rent det lilla filtret. Så kolla den om det är gegg i den. Det krävdes inte mycket... Hopplöst jobbigt naturligtvis och berodde på växt i tanken. Lät proffs göra rent tankehn nu i vinter. Dyrt, men enda möjligheten... Lycka till!
-
Har haft wallas 800 i förra båten och Wallas 1000 nu. Kan bara säga att i vinter åker skiten ut och lämplig galsolspisinstallation inhandlas och installeras. Det är bara krångel med dem och jag har inte hört någon som haft något gott att säga om Wallas spisar. Safeflame är ju garanterat säkert eftersom spisarna inte går att använda...
- 12 svar
-
- 1
-
Är själv en nybliven ägareav en AQAD41B och jag saknar tidigare erfarenheter att meka med motorer. Jag har haft lite problem med smuts i tanken som får motorn att strula. Det har tvingat mig ned i motorrummet och det jag märkt är att det är en mycket enkel motor att meka med - även för en lekman. Samt att den alltid startar när jag mekat klart. En skruvmejsel och 17-nyckel klarar jag mig långt på... De flesta som frågar vilken motor jag har brukar ge i från sig en beundrande åh! - som att du har det bra du som har en aqqd41 när jag berättar. En firma jag talade med sa att det är en riktigt bra motor och att han precis bytt två såna på en taxibåt. De hade gått 7000 h... Min båt väger runt 3 ton och sommarens uppmätning visar på 1,3 l per distans vid blandad körning (halva tiden 6-7 knop, halva tiden 23 knop).
-
Nå ingen skulle troligen acceptera att säljaren dyrt o heligt lovar att allt ska vara helt vid leverans och att alla fel omedlebart skall repareras under garantitid, för att sedan upptäcka en myriad av fel som mycket motvilligt åtgärdas. Eller fullkomligt ignoreras av säljande företag. Det är skit och ett jävla sätt tycker jag. Har man sålt en pryl med garanti ska man stå för sina åtaganden utan att kunden ska behöva känna större besvär. Det är tyvärr många handlare av begagnade båtar som får ett oseriöst skimmer kring sig (se mitt tidigare inlägg). Det är oseriöst att sälja skräp och det är oseriöst att uppge att skräpet är felfritt. Det är oseriöst att inte stå för sina åtaganden. Att i detta fall häva sig på tå och klandra kunden är inte bara förargligt utan också synnerligen korkat enligt min mening. Men att handlarna är oseriösa fråntar inte köparen sitt ansvar i frågan. Det är DU som köpt båten, det är DU som inte gått igenom båten ordentligt innan köp, det är DU som kunnat se till att du slapp bli lurad, DU hade möjlighet att köpa en annan båt eller helt enkelt låta bli. Handlaren kan inte ta ansvar för ditt handlande. Den enda som hade kunna undvika allt detta är DU. Så nog har kunden ett ansvar vid båtköp. Ingen har tvingat dig. Så vad om är korkat enligt din mening får stå för dig. Själv har jag undvikit din situation genom att anlita kunnigt folk i förväg. Jag tycker inte det känns korkat.
-
Samtidigt ska du nog vara glad att du köpte båten av ett företag för då kan du alltid reklamera och åberopa den 6-månaders garanti som följer med köpet. Hade du köpt båten av en privatperson så hade du stått med byxorna neddragna. Har själv köpt båt av marina och tog dit en besiktningsman. Även i detta fall var båten illa genomgången som jag ser det. Men jag gillade båten. Resultatet av genomgången lämnades till säljaren tillsammans med en uppmaning att samtliga punkter ska vara åtgärdade för att jag ska köpa båten. Så skedde. Ett fel dök upp som inte kunde kontrolleras av besiktningsmannen, men även det åtgärdades inom ett par dagar på garantin. Nu har båten tuffat på i ett år utan några större problem. Lite skit i tanken, men det tar vi senare i höst. Annats kan man kan väl annas säga som såhär: Vore en båt i toppskick, varför ska man då låta en marina sälja (byta in) den och sno pengar som tidigare båtägaren skulle fått annars? Istället tror jag att det är mindre intresserade båtägare som gör så - med följd att båtarna inte sällan är i sämre skick. Senast ändrad av Jonterally | 30 augusti 2010 | 08:59
-
Plottern - därför att man enkelt kan skapa intressanta rutter isf hålla sig till stora lederna. Ankarspelet - ett knapptryck, aldrig mer ryggskott, aldrig mer gegga, full kontroll på tilläggingen Kylskåpet - en armlängd till en kall öl.
-
Spela inte dum själv. Läs vad jag skriver. För övrigt kan jag inte se någon skillnad mellan att ligga förtöjd vid ett träd eller ett annat - låt vara att det ena ligger i en vacke naturhamn och det andra nära mitt hem. Finns det en tidsgräns för hur länge du får förtöja vid en klippa? Vad har försäkringen med saken att göra? Det är inte det jag diskuterade i mitt inlägg. Om det ligger en båt vid vår brygga, letar jag upp vederbörande och vänligt informerar om mitt ogillande kring deras förtöjning samt lyssnar på om dom haft rimliga skäl till sitt handlande. Tyvärr verkar det finnas folk som saknar all form av vett och sans. Det är tråkigt. Nu var det dock inte det frågan gällde. Senast ändrad av Jonterally | 17 augusti 2010 | 09:56 Senast ändrad av Jonterally | 17 augusti 2010 | 09:57
-
Om det oceanis skriver stämmer: ”Du får faktiskt tillfälligt förtöja vid annans brygga under förutsättning att den inte ligger direkt vid tomt och att bryggägaren inte behöver använda den själv och blir hindrad av att du ligger där.” Och om det ChillyWhite skriver stämmer: ”Och då anser jag att den personen som bor där inte har mer rätt att bygga en brygga där än vem som helst…. ….Jag anser att ingen kan säga att den äger bryggan eller har rätt att hålla någon borta från den och där får jag medhåll från reglerna för strandskydd och allemansrätten. Dock bör kommunen ha rätt att plocka bort den om de vill. Precis som en koja i skogen.” Eftersom jag enligt oceanis inte begått något brott om jag förtöjer vi en annans brygga, borde ju inte kommunen kunna riva den brygga jag ligger förtöjd vid och därmed äventyra min egendom? Jag ligger ju fullt lagligt vid bryggan. Jag hindrar ju inte ägaren, eftersom det inte finns någon. Eller förväntas jag känna till ägandeförhållanden för varje brygga jag ligger vid? Angående att kedja vid ett träd – vad är skillnaden mot att ligga i vilken naturhamn som helst? Finns det en tidsbegränsning även där? Får jag inte ligga på Träskö mer än x antal dagar innan jag blir avhyst?
-
Kika på Yamarin 59HT / 5930HT. Jag är 193 cm och hade egentligen bara ett enda krav när jag köpte båt - att jag ska kunna ligga bekvämt raklång när jag sover. Det gör man i den.Vi tittade även på flipper 630, Finnmaster 6100, Bella 561 och 620 HT och ett antal WA (finnmaster 5700, silver mfl). Ingen låg man så bekvämt i som i Yamarinen. Vidare sitter man bra och kör - hardtopen är hög nog för att även långa personer ska kunna sitta och se ut genom fönstren. Andra fördelar: - Kan bädda solbädd i bak - Nästan som taxilucka - slipper springa på skarndäck - Kan utrustas med kök/värmare - Går förbannat fint i vattnet - Drar lite (ca 0,7 l/115 Hk/26 knop) - Kapellgarage - Kan utrustas med 150 Hk. - Yamarinkvalitet Nakdelar: - Saknar kyl, vatten och toalett. Men då ska man nog titta efter en annan båttyp. - Är relativt ny, varför begpriserna är ganska höga. Båten kom 2004. Senast ändrad av Jonterally | 05 augusti 2010 | 13:10
-
Min läcker vatten från sjövattensystemet - nån packning eller så har gått sönder där röret går in i pumpen (impellern). Har inte orkat fixa, så jag får pumpa lite då och då. Jag märkte att det droppade lite ned på just remmar och annat. Kolla om det är blött på motorn nånstans. Min droppar lite ett tag efter att jag stängt av motorn. '
-
Monterade ankarspel på vår båt för ett år sedan - båten är ca 20 år gammal och 27 fot (ungefär som en Maxim). Fick tipset av en besiktningsman att inte dra in det då man får in fukt och annat elende med linan. Det blev Engbo med blyad lina i en utanpåliggande låda. Engbo är dyrt men bra! Går tyst och har fjärrkontroll. Spelet har inte krånglat en enda gång på ett år nu.
-
Tack för bra svar! Nog åker jag på att rengöra tanken också. Efter att ha lyckats leta fram den lilla silen (sitter i matarpumpen) och göra rent den så går båten fint igen. Men nu har jag hållt mig till lugna vatten, så... MVH
-
Min AQAD41 har börjat strula. När jag drar på så ger den fullt acc och varvar ledigt upp till ca 3700 vav. efter 10-20 sekunder så tröttnar den och får punka. Varvtalet sjunker till ca 2500-3000 varv. Om jag drar av och puttrar en stund, så går det återigen att dra på fullt och acca upp till 3700 varvoch sen punka...osv. Tömde vätskeavskiljaren och det var fullt av skit (såg ut som sjögräs nästan). Misstänkter att det kan varas skit i tanken. Förra hösten hade jag ett liknande problem, då var det en liten sil/filter stor som en fingerborg i nån pump som korkat igen. Kan det vara samma problem? Varför ger motorn fullt ett tag? utan belastning varvar den fullt hela tiden. Kan det räcka med att göra rent finfiltret? Är det nån fara att köra ändå om jg håller mig på 15-1800 varv? Till saken hör att jag inte är nån höjdarmekaniker... Tacksam för svar!