Jag tror att Jonas har slagit huvudet på spiken. Det är troligtvis den enskilt största anledningen till de löjligt höga priserna på begagnat. Plus naturligtvis den allmäna konjunkturen. Sänkt Alko-gräns bidrager säkert oxå, men förmodligen är det ingen större faktor i sammanhanget. Söker man på Uttern D55 på Blocket finner man att man kan köpa en sprillans ny 2010 med Mercury 115 Optimax för 295 000:- inkl förtöjningspaket och Klass 3-låspaket. Eftersom det är ett företag som säljer medföljer ju även garanti mm. Exakt samma pris vill en gentleman från Göteborg ha för en begagnad båt med inombordare (årsmodell och motor okänd). Visserligen medföljer en galvad 30-kärra men ändå!!! En annan herre från Färgelanda vill ha 260 000:- för en -07:a med 135 hk inombordare. Ytterligare en herre, från Karlskrona, vill ha 220 000:- för sin -02:a med 115hk motor 30-kärra. Tro f-n att man hellre köper en ny båt än när det inte skiljer mera i pris. Ännu värre blir det faktiskt när man kollar på äldre båtar. Inte konstigt att så många ligger kvar osålda på blocket vecka efter vecka.... Jag har kollat på Blocket i 4-5 veckor efter en 5,5m daycruiser till vettigt pris i förhållande till ålder och skick. Hittar jag inget innan helgen kommer ger jag upp och köper en ny D55:a i stället.