Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

jimmy-f

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jimmy-f

  • Placering
    Kadett
  1. Har läst och kollat på lite nu! Konstaterade att det var kortis i startmotorn vilket i sin tur skapade konstigheter! Bytte startmotorn och nu går den som en klocka! Den laddar dock dåligt och jag undrar nu om det kan vara likriktaren eller om det finns nått annat som brukar havirera??
  2. Bra, då skall jag testa de innan jag köper en ny! Vet ni nått bra ställe i Stockholm att köpa en startmotor på! Tänkte åka till Lidingö på Drev.se och köpa en i morgån om det innte finns billigare på nått annat ställe förstås!?! Senast ändrad av jimmy-f | 18 juli 2010 | 18:49
  3. Bra,tack! Kan jag då byta plats på dessa för att se om den är trasig eller sliten, är de identiska innuti? Vet inte hur detta funkar!!
  4. Tack! Detta var till mycket hjälp! Har dock konstaterat att det var slut på vatten i batteriet och att startmotorn kärvade! Har nu skruvat bort startmotorn och plockat ner den i bitar. Hittar kablar som var avnötta inuti den! Nu kommer nästa fråga?? När jag nu köper ny startmotor skall jag byta SOLENOIDEN sammtidigt och är det 3 st sådanna eller bara en? Ser så konstigt ut på motorn!! Om ni tittart på bilden så är det 3 st likadana på motorn och Nr:1 är ansluten till startmotorn men vad gör då de andra 2?
  5. Har nu lite problen igen! Motorn har slutat att ladda och jag kan fan i mig inte ens hitta generatorn! Tror bara att kolen är slut så det känns löjligt att lämna den till en firma! Del genirerar så pass mycket ström att den går utan batteri men inte tillräkligt för att ldda de! Så om man gör mång små stopp blir det till att leta snöret! Nån som vet?? Har skruvat mycket hoj och bil men väldigt lite båt!!
  6. Jag har ett sånt ekolod till ekan på landet! Tycker att det fungerar bra men du kommer nog behöva ta upp båten för att montera sensorn ordentligt! Tror inte på lösning med lim då ytorna nästan alltid måste vara så torra och rena..
  7. Jag har prisis köpt en ny propeller till min båt! Har en Ryds 470GT Med en 60hk motor på! Viste inte vilken stigning som var den optimala så jag köpte en unuversalpropp med justerbar stigning! Även om motorn såldes med båten för 20 år sedan så är det ju inte säkert att orginalproppen är bra nu längre! Motorn lär ju ha tappat lite effekt och båten är ju inte helt slät som från fabrik! Jag har nu kört 10-20timmar med denna propp och justerat fram och tillbaka. Känns som om jag hittade rätt läge ganska snabbt och motorn spinner som en katt! Rekomenderar dock inte dessa kompositproppar till kraftfullare motorer även om de skall klara 110-120hk. Känns som om den sviktar ibland redan vid 60hk!!
  8. Fiskade lite i Mälaren i helgen, fick en abborre på 38cm men vet ej vikten!! Saknar våg Nån som har en uppfatning om vad en i den här storleken brukar väga?? Kändes tyngre än ett mjölkpacket men de är ju förstås en uppfatning!! Senast ändrad av jimmy-f | 28 juni 2010 | 19:07
  9. Strålande! Nja det är en 3-cylindrig 2-taktare! Kan det vara impellern som behöver bytas? Tycker att strålen är är konstant men aningen klen! Vid tomgång så kan de ibland se ut som om det kommer avgaser med vattnet ut utblåset men det kan ju lika gärna vara vattern som förångas! Skall gå ut och titta lite på oljenivån men det borde i så fall vara givaren som strular! Fyllde med en liter för bara ett par körtimmarsedan! Om nu impellern skall bytas, är de krånglit? Har skruvat mycket bil och mc men väldigt lite båt! Om man nu byter impellern är det nått mer man skall byta samtidigt när växelhuset ändå är isärplockat? Tacksam för kloka svar! Mvh Jimmy F Finns det nått mer som dessa summersignaler kan indikera?? Senast ändrad av jimmy-f | 28 maj 2010 | 10:45
  10. Hallå alla kunniga! Jag har nu köpt mig en liten Ryds 470 GT med en Mercury 60hp från -87! Har inte kört så mycket ännu men märkte tidigt att vid maxgas så började summern att ljuda i reglarset. En konstant signal tills jag sänkte gasen en aning! Konstaterade ganska snart att det var ett övervarvningsskydd. Men idag när vi var ute så börgade det att pipa i summern ett pip/sekunden. Vad betyder detta? Även detta försvinner om jag sänker varvtalet! Har nu försökt att söka på på nätett utan resultat! Finns det en lista över vad signalerna betyder eller är det nån som har erfarenhet avdetta?? Tack på förhand! Jimmy F
×
×
  • Skapa nytt...