Gå till innehåll
söndag 01 december 2024

HRMistress

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HRMistress

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Mats, nu är båten fixad. Det var problem med cirkulationen som du trodde, ingången till expansionskärlet hade gojjat igen. Dessutom la jag in en fråga på Drevia. Fredrik där sa att värmeväxlarn behövdes monteras loss och provtryckas. När detta gjordes visade det sig att det var igengojjat där med. Nu ser vi framemot en juste seglingssemester. //Thomas
  2. Tack Mats, nu är båten fixad. Det var problem med cirkulationen som du trodde, ingången till expansionskärlet hade gojjat igen. Dessutom la jag in en fråga på Drevia. Fredrik där sa att värmeväxlarn behövdes monteras loss och provtryckas. När detta gjordes visade det sig att det var igengojjat där med. Nu ser vi framemot en juste seglingssemester. //Thomas
  3. Hej, väcker liv i denna gamla tråd eftersom vi har liknande problem med vår VP 2002. Den ger ifrån sig varningssignal för varm motor efter cirka 15 minuter. Vi har bytt impeller och termostat utan framgång. 1. Efter termostatbytet kunde vi fylla på med ungefär en liter kylarvätska, efter det funkade motorn utan över hettning under vår testrunda. Glada ihågen satte vi av för en helgtur, dagen efter, över midsommar. Efter en kvart kom den förargeliga varningssignalen igen. 2. I termostathuset finns en skruv, som vi tolkade var för att lufta sötvattensdelen av kylsystemet. Vi skruvade ut skruven under drift tills det kom ut kylvatten. Efter det kunde vi fylla på med ytterligare kylarvätska och sedan köra cirka en timme på lågt varvtal (~1300) innan signalen började ljuda igen. Vi upprepade proceduren 4 gånger och totalt fyllde vi på med tre liter kylarvätska den dagen. 3. Vi noterade att det läcker ut en mindre mängd kylarvatten som samlas på durken i motorrummet. Det var dock långt ifrån några tre liter. 4. Det känns som temperaturen ligger på gränsen. Vid ett par tillfällen slutatde varningssignalen att tjuta efter att ha kört på tomgång ett tag. 5. Vi kan kan ha motorn igång med friläget i under relativt högt varvtal länge utan varningssignal. Det är bara under framdrift som problemet upppstår. Är det någon som har några ide'er om vad det kan vara och hur vi kan få en sommar med en motor som vi kan lita på?
  4. Tack för svaren. Jag har ringt olika varv och teakläggare under tiden. Vissa tycker att man inte skall skruva, andra tycker att man skall skruva (det är ingen risk för läckage om man gör det på rätt sätt) och en tredje grupp kan göra båda metoderna. Efter att ha läst era svar och andra foruminlägg så känner jag att båda metoderna funkar men att det finns en oro kring skruvade däck. Om jag får för mig att sälja båten kanske den är mer lättsåld om det inte är skruvat? Vad säger ni som vet mer? Finns det någon som tycker att jag skall skruva? Har ni synpunkter kring tjockleken på teaken och om att blanda in mahogny? //Thomas
  5. Hej, vi har bestämt oss för att lägga nytt teakdäck på vår HR Mistress 32. Däcket just nu är ett plastdäck med ingjutna teakribbor som ligger som i spår. Ribborna har dryga 30 år på nacken och har gjort sitt. Vi har fått lite olika bud på hur ett helt däck skall läggas: Skruva teakdäcket och nåta Limma fast däcket med epoxi Vad har ni för erfarenheter och synpunkter på ovanstående alternativ? Jag är även mycket nyfiken på vad ni har för tankar kring: att lägga in mahogny detaljer istället för teak, t.ex. rama in teakdäcket med mahogny ribbor ytterst resp innerst. tjockleken på teaken, räcker 6mm eller är det 12 som gäller? Har ni andra råd, tips och tankar kring kring att lägga teakdäck så mottages dessa tacksamt. Hälsningar, Thomas
×
×
  • Skapa nytt...