-
Innehålls Antal
244 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Bildspel
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det ska vara drevolja och du fyller på upp till nivåskruven.
-
Bildspel började följa Mercruiser börjar feltända, Om motorn inte startar efter oljeservice, Hur gör ni kaffe i båten? och och 5 andra
-
Sitter nödstoppen i som den ska? Hände mig, stendöd båt.
-
Pressokaffe och Zoegas pressokaffe. För övrigt vår andra Bodumpress då den första inte flöt...
-
Kan du kommit åt nödstoppen?
-
Finns ett antal trådstarter av en mängd duktiga och elkunniga båtmänniskor som handlar om strömförbrukning-batterier-kylboxar. Det är bara att läsa på och själv göra bedömningen vilket som blir bäst d v s hur kylboxen ska användas och var man vill lägga pengarna, på batteribank de luxe eller på en strömsnål kylbox.
-
Köpte en TB31 i somras och visst är priset rentav hutlöst och kanske inte helt prisvärt men...det är förvånansvärt gott om plats, den drar ju fan och ingenting och den är enkel att få till på rätt temp. Varmaste sommaren på århundraden och med ett 90ah förbrukningbatteri med kompletterande 50W solcell i hamn var det perfekt, kylen var på och iskall dygnet runt. Möjligen en nackdel att den är tung att flytta till och från båten men det är nog gemensamt för samtliga portabla kylar i klassen och handtagen är rejäla. Köp, och glöm vad du betalade. 😁
-
Det går att ”frikoppla” luckan genom att ta bort sprinten på armen som lyfter/sänker. På förra båten, Sea Ray, fanns det ett lock under aktersoffan för att komma åt sprinten ifall batterierna laddats ur. Men varför ta ur batterierna? Låt dom vara kvar fulladdade och underhållsladda istället.
-
Och även om jag hållit på med konservering en massa år och tycker att jag kan det så känns ändå ditt inlägg lugnande. 😊
-
1. 50/50. Blir det kallare än minus 37 eller ens minus 30 förtjänar något att frysa sönder. 2. 8L 3. Varmkör till drygt arbetstemp och tömmer ur via dräneringsskruvarna. Dubbla soppåsar är lätthanterligt och funkar för mig sen glykolkonservering. 4. Glykol i dunk på badbryggan och slang från dunken till spolmuffen på drevet. Kör motorn tills det kommer ut och lite till. 5. Blå etylenglykol från båtbutiken. 7. Nej. Tömmer ur tanken via duschen på badbryggan. Kör torrt, låter munstycket vara öppet och suger ur sista skvätten med vaccumpumpen jag även har till oljebyte.
-
”Torrtvättar” motorn med disktrasor och avfettning som får verka i själva motorutrymmet. Tiltar kärran och låter det rinna ut genom dyvikan. Står i en lastbilstvätt med avrinningsränna och hela baletten. Torkar rent och torrt med vatten, tvättsvamp och trasor. Vågar faktiskt inte tvätta motorn med avfettningssprutan/högtryck...
-
Ram Mount. Lim känns så...definitivt. Jag har en mobilmodell med sugkopp och det funkar hur bra som helst.
-
Hade samma fel på en Mc 4,3L. Varning i tid och otid. Byt givaren som sitter på sidan om/bakom termostathuset, har för mig att det var givaren på babords sida men det kan ju googlas.
-
För mig låter det tyvärr som att kompressionen på nån cylinder inte är som den ska. Det låter som att motorn liksom puffar till...som du skriver "förgasarsmällar". Kompressionsprov är ganska kvickt gjort.
-
Gör ett kompressionsprov. Efter det har du sannolikt tre alternativ: 1. Byta motor. 2. Renovera motor. 3. Pusta ut, svär lite och fortsätt leta efter felet. Jag valde alternativ ett. Svor rätt bra då också om jag minns rätt. Edit: Valde och valde...
-
Bra synpunkter! Vi har upptäckt att en Ryds 20 funkar rent utrymmesmässigt för våra behov, även för en badutflykt med alla. Bellan upplevs liten och ganska trång och Flipper 625 känns större ombord men jag hade högre förhoppningar på kvaliteten som var förvånansvärt dålig. Synd! Just nu har vi styrt om en aning och tittar på amerikanska dc 21-23 fot men har med oss Ryds 20 dc.