merald
Medlemmar-
Innehålls Antal
41 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm merald
-
Placering
Fänrik
-
Har en båt som legat på västkusten som jag nu i 3 somrar haft i insjö. Under denna tiden har jag inte bottenbehandlat den med något. När jag tog upp den i höstas upptäckte jag vita fläckar under vattenlinjen. Vad är det och vad behöver eventuellt göras? Drunknar bland alla bottenfärger och epoxys med hundratals olika namn. Den ska ligga i insjö även i år.
-
merald började följa Omdragning av el, Hjälp av bottenbehandling, Kylvätska i kölsvinet och och 1 annan
-
Enligt manualen för aq131, aq151 och aq171 ska termostaten börja öppna vid 82 grader C (180F) och vara fullt öppen vid 92 grader C (192F).
-
Tack för denna reflektion, den ledde fram mig till att se att kilremmarna var dåliga på båda maskinerna, och slirade på sjövattenpumpen. Så det hade kokat över uppe vid påfyllningslocket. Som tur är verkar inte något blivit skadat. Kört väldigt lugnt. Tack för alla tips och funderingar.
- 7 svar
-
- 1
-
Tack för alla förslag såhär långt. Det är lite oklart med nivån på kylvatten. Vad jag hittat ska man fylla upp till början av röret där man fyller på. Ska kolla detta på försiktigt på varm motor. Jag har klippt till wellpappark som jag tänkte lägga under motorerna och köra en sväng. Återkommer med resultaten på det.
- 7 svar
-
- 1
-
Jag får kylvätska i kölsvinet när jag kör, ca 1-2L efter 1 timmes körning. Ren grön glykolblandning. Motorerna är VolvoPenta AQ131. Finns inget uppenbart läckage. I servicehandboken talas om tätningsringar bakom värmeväxlaren. Osäker på var jag ska börja leta/felsöka/demontera. Någon som har erfarenhet där? Precis köpt båten och förra ägaren har renoverat topparna och bytt avgaslimpor. Jag har gjort kompressionstest som gav perfekt resultat. Fick dock en känsla att förra ägaren mekade lite över sin förmåga alternativt dumsnåla tendenser.
-
din bild visades inte först, ja, exakt där
-
Här är det lilla hålet, kolla bilden http://postimg.org/image/4dk99zjlb/
-
För att förtydlga, det är ju inte hålet under värmaren där man sätter på slangen vi talar om, det är ett litet hål, ca 3mm på sidan på det vertikala röret som leder ner fotogenen till returslangen.
-
Någon som vet om man ska ha mindre eller större dimension på slang? Är ju lite trolleri när man förlitar sig på självfall osv.
-
Returslangen sitter där. Och röret som går genom brännaren är renblåst med tryckluft. Slangen är 1m. Kan det vara att det inte är tillräckligt fall? Större dimension på slang ?
-
Om man följer brännaren från där veken är neråt, sitter sen röret från fotogenpumpen. Under denna koppling är det ett hål. Därur kommer nu rök och lite småskvätt av fotogen. Det är vit rök från upprättad fotogen med ofullständig förbränning. Vad kan detta bero på?
-
Något som är vanligt när man kollar på båtannonser på äldre båtar är att det står "all el omdragning". Dum fråga, men behövs elen alltid dras om i intervaller? Eller är det bara för att möta nya behov?
-
Jo, mer än halva sträckan. Kanske vore ett bra alternativ, då blir det lite eget körande för att lära känna båten, och kortare sträcka att köra med kranbil. Bra idé!