Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

zombieboy

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om zombieboy

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej Igen Tänkte ju importera en Bayliner 2885 från 2001 från USA. Dock, läste i senaste numret av vibåtägare (nr8 2010) att USA-importerade båtar numera oftar stannar hos tullen eftersom de måste CE- märkas som kan kosta 20-50Tkronor plus ev. åtgärdande? http://www.vibatagare.se/AKTUELLT_NUMMER_DXNI-1051717_.aspx Stämmer detta? Läste på tullens sida att bestämmelserna för Ce -märkning trädde i kraft den 1998. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-importera-bat Varför stoppas i så fall båtar först nu 2010 i tullen? Är denna artikel bara för att sälja mer lösnummer, eller stämmer den? I så fall borde det ju vara helstopp för import av båtar från USA? En Bayliner 2855 ,2001 årsmodell är ju dock CE märkt av generalagenten? Tidningen kanske menar att det gäller specialbyggda båtar som ej har någon representation/generalagent i Europa/Sverige? Tex. importerar man en bil, typgodkänner man ju inte var och en av varje enskild bil. Utan en bil (av många likadana) har ju redan blivit typgodkänd av generalagenten, typ Ford AB. Modifieringar, tex orange blinkers på bil, (som oftast kostar en bråkdel av CE/SE certifiering) står dock den enskilde privatpersonen för. Tacksam för svar, Per Senast ändrad av zombieboy | 02 augusti 2010 | 23:13
  2. Tack för alla svar ! Låter som byte från 110 till 220 volt blir bäst. Jag tror det är mest praktiskt, det är nog typ micro,spis, och vattenvärmare som går på 110 volt nu? GPS / Plotter / startmotor osv går väl på 12 volt och är helt separerat från landströmmen? Är det något mer man kan tänkas vilja få med från USA såsom: solceller converter? gasolspis? Gummi-släppbåt (uppblåsbar) med lite motor (om det inte redan finns /medföljer )? Något mer finurligt som kan vara bra att ha i dessa Svenska kalla farvatten, som inte behövs tex. i New Yorks breddgrader, där båten kommer ifrån troligtvis? Är det någon ide med solceller till en sådan här båt? Tanken är väl att man alltid har landström, eller funkar spisen på batteri? Man kanske skulle t.om. försöka byta ut spisen till Gasol? Det blir lär väl svårt att köra spisen i en naturhamn annars.... Vattenvärmare för 220 volt lär ju inte vara lätta att få tag på i USA? Men gasolspis kanske man kan köpa där också? Det blir väl mer och mer tveksamt att registrera trailern i Sverige. Mvh Per
  3. tack för alla svar! Fattade jag fel eller? 3 liter för 1 distansminut = 1.8 km , det låter mycket tycker jag ? Ang. Trailern Expeditören sade det blir mest ekonomiskt att transportera på trailer från USA Vad kostar det i runda svängar att modifiera trailern (den är 3 axlad) för 90 km/h svensk besiktning? Föresten är det inte lite meningslöst med en trailer för hur många vanliga bilar kan dra 3,2 ton? Inte en Vanlig Volvo i varje fall! Förmodligen bara en traktor? Ang. Elen Ursäkta att jag är helt rudis på maritima instrument men är inte de flesta instrument ombord (GPS / plotter / djupmätare) osv. på 6/12 volt? Då behövs ju ingen konvertering (eftersom det är likadant i USA) eller tänker jag fel? Även på de flesta hushålls-elektronikprylar typ microvågsugn /plattv finns det ju ofta en switch mellan 110/220 ? Tack, Per Senast ändrad av zombieboy | 18 maj 2010 | 21:31
  4. Ett par frågor: 110 volt - kan man sätta en konverterare innan för landströmmen som väl är 220 i de flesta fall - och vem gör det i Göteborgsområdet? Båttrailern behöver nog lite modifikation också, dragkroken ser ju bla. annorlunda ut, vem gör sånt i Göteborg? VHF - Man behöver kurs för detta? Mercruiser MAG350 300hp - detta känns som en ganska törstig motor, men det kanske är orimligt svårt att få tag på en diesel för denna typ av båt? Har NFB Förarintyg tror inte jag behöver mer för denna båt som är 9 x3 meter ? Tacksam för svar, Per
×
×
  • Skapa nytt...