Hej Igen Tänkte ju importera en Bayliner 2885 från 2001 från USA. Dock, läste i senaste numret av vibåtägare (nr8 2010) att USA-importerade båtar numera oftar stannar hos tullen eftersom de måste CE- märkas som kan kosta 20-50Tkronor plus ev. åtgärdande? http://www.vibatagare.se/AKTUELLT_NUMMER_DXNI-1051717_.aspx Stämmer detta? Läste på tullens sida att bestämmelserna för Ce -märkning trädde i kraft den 1998. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-importera-bat Varför stoppas i så fall båtar först nu 2010 i tullen? Är denna artikel bara för att sälja mer lösnummer, eller stämmer den? I så fall borde det ju vara helstopp för import av båtar från USA? En Bayliner 2855 ,2001 årsmodell är ju dock CE märkt av generalagenten? Tidningen kanske menar att det gäller specialbyggda båtar som ej har någon representation/generalagent i Europa/Sverige? Tex. importerar man en bil, typgodkänner man ju inte var och en av varje enskild bil. Utan en bil (av många likadana) har ju redan blivit typgodkänd av generalagenten, typ Ford AB. Modifieringar, tex orange blinkers på bil, (som oftast kostar en bråkdel av CE/SE certifiering) står dock den enskilde privatpersonen för. Tacksam för svar, Per
Senast ändrad av zombieboy | 02 augusti 2010 | 23:13