Kellie
Medlemmar-
Innehålls Antal
43 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Kellie
-
Placering
Fänrik
-
Blev att jag köpte Garmin Striker 4dv just för att gps ingår i den. Har monterat och provat den och är mycket nöjd. Skärmstorleken är väl inte den fetaste men i mitt fall är den monterad högt och nära ögonnivå så de funkar bra ändå.
-
Ska införskaffa ett nytt ekolod till båten då de gamla gjort sitt. Tänkte lägga kring 2000kr. Dessvärre avskyr jag när jag måste välja bland olika alternativ som jag inte är speciellt insatt i. Så klart vill man ju ha de bästa för pengarna, därför frågar jag om råd. Skall användas i insjö med djup upp till 20m. Navigation osv ej nödvändig. Mest för trollingfiske och ... ja, vad mer. Kolla bottnar då. Någon input på dessa 2 lod? http://www.olssonsfiske.se/elektronik/lowrance/lowrance-ekolod/lowrance-hook-4x-g1 http://www.olssonsfiske.se/elektronik/garmin/garmin-ekolod/striker-4dv-gt20
-
Jag köpte en sån för nån månad sen när jag var på besök i stan, körde sedan dom 20 milen jag hade hem bara för att inse att fläkten jag nyss köpt inte fungerade, va helt stendöd! Va dock inga problem att få den utbytt vid ett senare tillfälle, och i dagsläget har den suttit i båten några veckor och verkar fungera fint. Inga problem än så länge... Så rådet är alltså att kolla direkt om den fungerar, vänta som sagt inte till du kommer hem!
-
Nog ska de gå allt, beror nog mest på vem som håller i linan. Jag har en sån båt fast med 60hk, och vi åker vattenskidor utan problem. Dock har jag aldrig testat med wakeboard, de kanske bromsar lite mer i själva startmomentet....men omöjligt tror jag knappast
-
Jo, precis. Sitter en tjockare bricka och ett shims. Men har inte bytt något annat än p-boxarna, så avståndet torde vara desamma som innan..
-
Åh..fy faan vad jag garvar. De här vart ju riktigt kul När du ser den utzoomade bilden hajar du nog.
-
Hehe, ja när jag tänker efter är de inte så jäkla lätt att se vad de föreställer. Men när man tagit bilden själv tycker man de är solklart.. Jag har tagit en annan bild med lite bättre skärpa och försökt skriva vad de föreställer. Glappet, eller frispelet jag pratar om där de ser ut att kunna nudda lite är de grönmarkerade området på bilden. Alltså mellan muttern till pinjongdrevet och själva kopplingen (clutch dog) Nu syns inte drivaxeln på bilden, men de är ju den axeln som pinjongdrevet sitter fast på. Frågan är alltså, ska de finnas ett visst axiellt glapp på drivaxeln så att pinjong-drevet kan centrera sig själv mot framåt-drevet?
-
Ska pinjongen sitta stumt eller ska den gå att röra nån mm upp/ner? Förmodar att ett litet glapp ska finnas, men behöver bekräftelse....
-
Jag har samma motor och årsmodell som du, jag fick problem med svänghjulet för 2 år sedan. Den inre delen på svänghjulet satt löst vilket resulterade i en skyhög tändning. Istället för en tändkurva på mellan 0-19grader hade jag ungefär 15-35grader. Den gick alltså endast på låga varv. Hände de på mitt svänghjul kan de hända fler. Här har du info om bortkoppling av VRO http://www.nitroowners.com/projects/VRO_the_removal.htm Senast ändrad av Kellie | 27 maj 2012 | 16:59
-
Har bytt packboxar i växelhuset och håller på montera ihop igen. Men tycker de ser ut att vara minimalt med frispel mellan kopplingen och spetsen på drivaxeln. Är rädd att de tar i, vrider jag sakta på axeln ser jag knappt något frispel alls. Eller är de så att när dreven börjar snurra lite fortare så åker pinjongen automatiskt upp en bit och skapar på så sätt ett acceptabelt frispel..? Motorn i fråga är en Johnson 60 -90 Senast ändrad av Kellie | 26 maj 2012 | 20:08
-
Ett komptest på en kall motor är inte så tillförlitligt, eftersom resultatet kan bli helt annorlunda om motorn är varm. 2,5 kg enligt egen erfarenhet.... som exempel..
-
Beställde en från Usa nyligen till min Johnson 115 för totalpris på 970Kr, såg efter beställningen att marindemonteringen hade hemma på hyllan för 950Kr plus frakt... Så kolla där...
-
Har själv en Johnson 60 -90 som gjorde precis samma sak som din förra sommaren, köpte den i skuret skick och renoverade upp den. Provkörde i tunna och den gick bra, men när jag sjösatte den dog den eller bara brölade när växeln kom i, efter mycket felsökning hittade jag äntligen felet, de var den inre delen på svänghjulet som lossnat vilket resulterade i en skyhög tändning. Värt att kolla!
-
På skruvarna sitter de inga packningar alls, bara brickor om jag inte minns fel. Men jag ska montera packningar där o se om de försvinner. Packboxen som sitter bakom propellern, går den att byta utan att ta loss riggen?
-
När jag tog upp båten i höstas och bytte växelhusoljan så var den rätt gråaktig. Kan de vara denna som är boven?