Gå till innehåll
lördag 02 november 2024

runb

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om runb

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kanon! Tack för alla svaren. Då blir det till att byta oljan och lufta hydrauliken. Dock undrar jag nu hur jag ska gå tillväga för att lufta den? Samt hur får jag ut den gamla oljan? Har letat runt på nätet utan att bli klok på det hela. Instruktioner för en komplett luftning/byte av olja tas tacksamt emot.
  2. Nix, den är aldrig bytt. Däremot öppnade jag det gula locket till oljan, och där såg det ut att vara röd och klar olja. Kan det möjligtvis vara luftbubblor i den som gör att det låter?
  3. Bump såhär 2 år senare. Tycker problemet börjar bli allt värre. Har testat med ett nytt 12V batteri utan skillnad. Här kommer ett videoklipp på hur det låter vid upptrimmning. Har jämfört med en kompis båt som har samma motor samt årsmodell och den beter sig inte alls såhär. https://youtu.be/Ilf9nkhDWAM Någon som har en aning om vad det kan vara?
  4. Efter byte till ett nytt batteri så är problemet nu borta och värdena på mercmonitorn ligger stadigt kring 13-14V med motorn igång.
  5. Hej, och grattis till ett bra köp. Jag har själv samma båt med kolfiberinstrumenten från 2010 som jag köpte begagnad för ett par år sedan och hade faktiskt precis samma problem som dig. Och japp, det är belysning i instrumenten som du kan stänga av och på med belysningsknappen som har en liten lampsymbol. Dock fungerade inte dessa heller för mig, utan jag fick mäta bakom instrumenten och rycka lite i kablarna/ta bort ärg så hoppade de till slut igång. Dock hade glödlamporna gått sönder i mina lanternor, så där var det bara att skruva isär dem och köpa 2 nya glödlampor från kjell & co. Samma sak med lanternorna, glöm inte att slå på elen till dem via belysningsknappen. Ett tips är att därefter mäta om det är ström fram till lanternans fäste vilket jag gissar på att det kommer att vara. Lycka till!
  6. Hej, Jag har nu varit ute och mätt spänningen med multimeter över ett 12V-/cigguttag och den låg stabilt på 13.7-13.8V med motorn igång. Men jag har börjat få ett annat lustigt fel med motorn i samband med detta. Sist när jag var ute så stängdes motorn plötsligt av när jag körde i tomgångsfart och tryckte på trim-up knappen. Likaså idag så stängdes motorn av i ca. 25 knop, men plotter/instrument lös fortfarande. Den gick att starta som om ingenting hade hänt och jag körde därefter långsamt in till land. Väl inne vid hamn så började plottern larma och visa felkod "Mercury Marine... Motor 1, Kontrollera Motorn": Varv/min: 640 Oljetryck 401.3kPa Temperatur: 48.0C Spänning: 9.3V Kylmedelstryck 0.0kPa Bränsletrycka ...-.kPa Status: 0x00000001 Någon som har en aning om vad det kan vara eller om det är relaterat till problemet?
  7. Hej, Jag har en Mercury 50hk 4-takt från 2010 där jag har noterat att spänningen varierar från allt mellan 12-16 volt när motorn är igång. Dvs om jag kikar på Mercmonitorn så kan värdet variera från ex. 12,1v till 16,0v på 1 sekund. Det är aldrig något stabilt värde utan hoppar hela tiden. Samma sak om jag kikar på spänningen på plottern. Ska det vara så? Tack på förhand.
  8. Hej! Jag lyckades gå på grund i helgen och skadade ett blad på originalpropellern på min Ryds 478 GTI -2010 (50 hk Mercury 4 takt). Jag funderar på att till nästa säsong uppgradera programvaran i motorn till 67hk och undrar därför om någon vet en propeller som kan vara lämplig till det? Jag antar att motorn som nu har 50 hk inte lär gå lika bra med en propeller anpassad för mer, men hur mycket förlorar man egentligen i drag/toppfart? Passar även på att fråga, det är lite obalans i båten nu när man kör pga. att en del metall saknas på det ena bladet. Är det skadligt för motorn att köra med det tills dess att en ny propeller är på plats? Tack!
  9. Hej, Jag köpte en ny dyvika: https://www.boatlab.se/lanspropp-massing-o55mm-1st men funderar nu på hur den ska kunna hålla tätt då jag upptäckte att den saknar en packning och en utfräst yta att "låsa" mot (se exempelvis denna https://www.batofiske.se/batar-tillbehor/battillbehor/battillbehor-vatten-vvs/battillbehor-vatten-vvs-slangar-rordelar/dyvika) Är tanken att endast gängorna ska täta för med den översta lösningen så går den ju att gänga rakt igenom och låser inte mot något. Thx!
  10. Hej, Jag håller på att installera ett NMEA 2000 nätverk i min båt och funderar på hur strömkabeln ska anslutas (se bild). Är det röd och svart kabel som ska anslutas till konstant 12v samt jord och den vita till en störmbrytare alternativt motorns tändningslås? Jag har en 50 hk mercury EFI men lyckas dock inte att hitta tändningsströmmen och funderar därför på att koppla den till en strömbrytare istället. Vad händer om jag någon gång skulle missa att slå av strömbrytaren / konsumerar NMEA 2000 ström även då alla enheter är avstängda? Tack på förhand.
  11. runb

    Speciell marinkontakt

    Hej, Jag undrar om någon vet en svensk webbshop som säljer följande kontakt? Jag har en mercmonitor som behöver 12v+ och jord för att ge ström åt ett NMEA2000 nätverk och då sitter det en sådan hona i kabelhärvan, så jag undrar om man kan köpa och göra en egen hane och plugga i med ström? Tack på förhand,
  12. Det slutade med att jag fick tag i en förlängningssladd (2x1.8m) bak till ECMen så det vara bara att plugga i den så var det färdigt. Dock har jag en fundering kring Trolling control. Enligt manualen ska varvet kunna sänkas till 550 RPM som minimum men min stannar vid 700 RPM (Mercury 50 hp EFI 2010). Vad kan det bero på?
  13. Hej, Jag beställde nyligen ett mercmonitor-kit från ebay som anlände i brevlådan idag. Som jag förstod det så skulle allt vara plug and play mot datainterfacet/kontakten i motorn, men jag fick med en väldans massa kablar och tyvärr ingen installationsmanual. Jag reagerade också på att den kabeln som ska gå från monitorinstrumentet bak till motorn endast var en halvmeter lång. Är jag tvungen att köpa någon form av förlängningssladd till den eller vad är tanken med att den är så kort? I så fall är det någon som vet en återförsäljare som säljer sådana? Är det någon annan av er som har installerat en mercmonitor till en Mercury utombordare så får ni gärna komma med tips om vad man bör tänka på. Tack på förhand,
  14. Jag har nu varit ute och trailat båten för att kontrollera om det fanns något vatten i den, men det var max 1 liter som låg i mellanskrovet. Jag lyfte dessutom trailern rätt mycket i framkant för att verkligen vara säker på att allt eventuellt vatten skulle tömmas. Jag kontrollerade även motorns monteringshål och den var monterad näst längst ner vilket jag spontant tyckte kändes lågt. Jag hade dock lite tur och kunde jämföra eftersom jag har en 478 GTI samt en 475 GT på båtplatserna jämte med samma motor. Bägge de hade sina motorer monterade på samma höjd som min. Jag upptäckte idag att fenomenet är hastighetsberoende. I marschfart 20-22 knop är det väldigt kraftigt men gasar man upp mot 28-30 knop så minskar det avsevärt. Jag börjar helt enkelt tro att det beror på båtmodellen i sig. Har hittat en annan tråd med flera som har samma problem: https://baatplassen.no/i/topic/112230-galopperende-ryds-478-gti-trenger-tips/#comments Kan det trots allt vara värt att testa att höja motorn tros?
×
×
  • Skapa nytt...