Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

SeaRay68

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SeaRay68

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag ringde Karlslund, men där var det tvärkört. Dessutom hyr dom bara ut för hela sommaren vilket kan innebära att det drar iväg i pris. Min tanke var ev att hitta någon som ändå skulle ta sin båt på långsegling el likn i sommar. Troligtvis har jag en likvärdig båtplats att byta med i Mälaren om inresse finnes (Mariefred). /Henrik
  2. Hej! Jag undrar om det möjligen finns någon som vet vart man kan få tag i en sommarplats i Stockholms skärgård, farvattnen mellan Nynäshamn och Värmdö? Kanske ska du själv inte använda din plats i sommar och kan tänka dig att hyra ut den några veckor i slutet av sommaren? Perioden jag tänkt mig är fr o m mitten på Juli till mitten av September, men detta kan alltid diskuteras. Min båt är 34 fot lång och 3.65 meter bred, djupgående 1.80. Hör gärna av dig på ml430_68 (att) hotmail.com Mvh Henrik
  3. Nersänkbar badplattform, viken utomordentligt smart funktion!! Tillbehören, dom kommer på All för sjön under senvintern, det är då man ska kita nya båten, längtar som bara den!
  4. Jaja, hur som helst tyckte jag att mässan var bra! Där fanns det jag var ute efter iaf, båtar med moderna linjer och rätt utrustning som tilltalar mig och det behov jag har. Jag köper t ex inte en båt efter vilken vinkel det är på soffans ryggstöd........jag ser hellre att däckslayouten är bra, att sittbrunnen är rymlig och ger bra lebensraum. Att segel/motor enkelt kan skötas utan onödiga moment, att det finns en rejäl badbrygga = högre säkerhet om man ska fiska upp en nödställd t ex. Något många glömmer bort när man är på sjön. Kan alla som är ombord ta sig upp med hjälp av några pinnar på en negativ akter, eller kan alla ombord orka dra upp någon samma väg...? Att det finns både kallt o varmt rinnande vatten ombord som räcker ett tag...ja, OSV OSV. The only thing that stays the same is change, det är ett som är säkert. Om alla ville ha båtar som såg ut som dom gjorde för tjugo år sedan skulle dom tillverkas fortfarande, men så är det ju naturligtvis inte! Huvudsaken är att man trivs med sin båt, sen spelar det väl ingen roll hur dom ser ut, eller om det är rätt eller fel vinkel på soffans ryggstöd. Om bara fem månader är det sjösättning....... /Henrik
  5. Citat: Ett generalfel i nya båtar är att stuvfacken i kök och salong är så otroligt grunda. Man får gigantiska utrymmen i salongen, visst, men var stuvar man undan tallrikarna? Typisiskt kontinentalt gissar jag där man inte ligger i naturhamnar utan vid brygga och äter på krogen på kvällen. Alla kanske inte vill ligga i trängseln i Sandhamn och glassa. Jo, men så slipper man skutlukten, planlösning från hedenhös tid, sittbrunnar designade för småfolket, toalett i förpiken (ok, inte Alphan då) osv osv. Smaken är som baken, men jag tror man hittar plats för lite tallrikar om man vill. Betänk att de flesta båtarna är designade med cruising som koncept, något som man såg mycket av på mässan, och det tilltalar tydligen rätt många. Vill man se fel så finns dom där, så har det alltid varit, men vem skulle välja en över 20 år gammal båt framför en modern dito, med handen på hjärtat? Skepp O'hoj!
  6. Hej! Smaken är som baken, jag fann mässan intressant och fylld med nya trevliga båtmodeller. För min egen del spenderades lejonparten av tiden uppe på segelbryggan. Det slutade med att jag föll för en Beneteau Oceanis 34, den ska bli trevlig att segla till våren....... Flickvännen hittade en snygg vinterjacka, så all in all en lyckad mässa. Ps; har varit där tre gånger denna veckan, men så gav det också utdelning!
  7. Hej alla! Tack för bra synpunkter samt dito fakta om Teakdäck, det är ju faktiskt så att man bör ägna miljön en tanke också. Detta med teak el inte är ju en het potatis ur flera aspekter. Rätt skött är ju teakdäcket mycket bra, ser snyggt ut och erbjuder hyfsat halkskydd. Jag tror dock man bör se upp med ett teakdäck som har sisådär 25 år på nacken, det kan ju bara inte hålla för evigt. T.v väljer jag bort båtar med detta om dom inte är 10 år el yngre, och givetvis måste det vara välvårdat! Over and out! Henrik
  8. Hej! Jag har länge försökt hitta en tråd om detta men inte kunnat hitta någon, därför hoppas jag på svar här. Är i begrepp att införskaffa en begagnad segelbåt och vissa av objekten är från slutet av 80 talet, en del med original teakdäck. Så nu till min fråga, hur länge kan man säga att ett välskött teakdäck håller, om man ska vara krass. Ett teakdäck som är 25 år borde ju sjunga på sista versen om jag får gå på magkänslan, eller är jag fel ute? Vad jag också förstått är att det blir ganska kostsamt att lägga om ett teakdäck om man lägger ut det på en behörig firma, kanske runt en 100-150.000 för en båt i 35 fots klassen. Någon som kan ge mig några tips och goda råd på vägen? /Henrik
  9. Hej! Detta kanske är lite Off topic i just denna tråd, men jag undrar hur länge den teoretiska livslängden är på ett välskött teakdäck. Har tittat på en del båtar från sena 80 talet (First, Jeanneau mfl), en del har Teakdäck sen 86-87..... Jag har hört att ett däck som är 25-30 år gammalt är slut, eller en tickande bomb. Behöver det vara så undra jag? Vad kostar det att lägga om ett däck i 34-37 fotsklassen om man ska göra det grundligt, mellan tummen och pekfingret. Hoppas att någon kan ge mig lite råd i denna frågan.
  10. Hej! Ja, men nu är det väl kanske inte båtar i den prisklassen som direkt är några problem.
  11. Hej! Det skulle vara intressant att få veta vad det är för typer av båtar ni skriver om, dvs dom ni köpt eller är intresserade av, utgångspriser, bud och ev avslut...? Själv bevakar jag stenhårt segelbåtsmarknaden i storleken 32-37 fot, priser från 500 upp till 850 tusen. Smått ofattbart hur en del värderar sina kanonfina gamla skutor från början av 80 talet med original teakdäck (men det är hur snyggt som helst...) osv. Jag tror def att prisbilden är helt skev många gånger och man vägrar pruta, båten är ju värd så här mycket..... Det finns dock undantag, gick misste om en väldigt fin båt i lördags p.g.a att jag var för seg i budgivningen. Säljaren hade nog mer el mindre bestämt sig för att båten skulle säljas den helgen, sänkte priset med 150 tusen och hade intressenter i kö på bryggan, framåt kvällen var allt klart. Jag menar att det är inga dåliga sänkningar som ska till för att få igång marknaden, det spelar ingen roll om man bytt motorn på en Contrast för 10 år sedan...den kan ändå inte få kosta 100 tusen mindre än en splitt ny Bavaria. Jag tror det ligger i generationen, 40 talisterna ska nu sälja sin gamla båtar som dom köpt för 10-20 år sedan, en tid då allt stod sig i värde. Nu ställs det dock andra krav på bekvämlighet, utrustning osv. Därtill har det pumpat ut en massa nya och mer moderna båtar de senaste åren. Aktiekurser eller inte, jag tror skon klämmer någon annanstans.. Har lite svårt att förstå artikeln i SVD, vem är det som förmedlar infon...? Försäljningen har gått upp på Blocket sägs det bl a, men vilken koll har man att det faktiskt blir affär, är inte hela sanningen den att fler annonserar? Av dom ca 25 objekten jag följt är det endast en båt som blivit såld den senaste månaden, en båt....Det kryllar av mer el mindre nya båtar på Blocket, men enligt Nimbus hinner man inte tillverka i takt med efterfrågan...hmmm...skumt må jag säga. Jag tror det är nu vi ser ett generationsskifte i båtparken, de gamla och sunkiga båtarna från 70 och 80 talet har gjort sitt, priserna har börjat falla och det lär fortsätta. Någon som har andra tankar? Senast ändrad av SeaRay68 | 14 juni 2010 | 21:29
  12. Hej! Intressant tråd detta må jag säga. Har varit på jakt efter båt sedan slutet på Mars-10, har haft örnkoll på div objekt som legat i mitt intresseområde. En (1) enda av de ca 20 olika båtarna jag bevakat har försvunnit från Blocket eller marinorna...en enda... För två helger sedan var jag ute och tittade på några båtar i Stockholmstrakten (motorbåtar i 5-700 tkr klassen). Hur tänker en del undrar man....en ägare ursäktade sig med att han inte hunnit städa ur båten innan vi kom på visningen...nej just det, inte urstädad sen båtsäsongen 2009. I båten återfanns förutom all smuts sen förra året (dynor, klädsel, gelcot) även öl, vindunkar, sprit o div tilltugg som skulle räcka till en bättre förfest för fem. Dessutom var den full av personliga ting, toaletten stökigt med gammalt muggpapper osv....jösses... La ett bud på en segelbåt, det mesta lutar åt det hållet nu (segelbåt), begärt pris 695 tkr. Har legat sen sista April, inte ett enda bud på båten, la 550 tkr och ägaren blev sur....(ligger på marina). Sur...för att någon vill köpa hans båt...trodde jag skulle få igång en budprocess...Inte undra på att båtarna ligger kvar på Blocket och hos förmedlarna. Försöker själv sälja en fin Saab Cab, det är samma sak där, men jag är beredd att pruta, även den marknaden är rejält djupfryst. Priserna på många båtar är åt h-e rent ut sagt, saknar helt verklighetsförankring. Om tre veckor är det midsommar, då lär nog många få fira den i samma båt som förra året, för jag tror inte att den här isproppen lossnar över en helg eller två...
  13. Hej! Trots ruggigt vårväder är jag i båtköpartagen, dessutom är det otroligt nog en motorbåt som står på önskelistan. Har hittat en Fairline Corniche 31-86 med två Tamd 41-93. Jag tilltalas verkligen av båttypen även om köksdel samt stuvytrymmen är något omoderna. Kan man nu få några stalltips från någon som kan något om denna båt/motorer. Svaga punkter och annat man kan förarga sig över? Botten är epoxibehandlad. Priset ligger på 760' vilket får anses vara i det övre segmentet, men kanske finns det läge för att buda lite med tanke på att marknaden verkar iskall.... Hälsningar Henrik
×
×
  • Skapa nytt...