Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025

Zihuatanejo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Zihuatanejo

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Elisa, Spana in den här videon på Sveriges vanligaste HT-båt (Ryds Camping), priset på båten ligger inom ramarna för din tänkta budget. Klippet är hämtat från Båtmagasinet som tidigare gick på TV8 och jag tycker videon ger en väldigt bra sammanfattning av modellen och HT-konceptet i sin helhet. Något som inte går att frånkomma är att stora motorer drar mycket bränsle. Denna länk är till Yamahas körfakta och ger en uppskattad bränsleförbrukning för ett gäng båtmodeller utrustade med olika motorstorlekar. Motorerna i testerna är alla 4-takts motorer, räkna i runda slängar med att en 2-taks motor drar ca 25-30% mer i bränsle. http://www.batvaruhuset.se/Produkter/Yamaha-Koerfakta.aspx Till sist vill jag hissa en flagga för ett annat båtkoncept nämligen en öppendäckad båt, t.ex en styrpulpet. Om din framtida båt du tänkt införskaffa kommer att vara avsedd för dagsturer och om kravet inte är att övernatta i båten utan i ett tält (som du skriver i tråden) ser jag inte varför en HT-båt skulle vara det enda alternativet. En båt utan överbyggnad i samma storleksklass väger i regel mindre och blir därmed också mer lättdriven vilket resulterar i lägre bränsleförbrukning. Hade jag som dig varit på jakt efter en båt för dagsutflykter utan något krav på övernattning för 2 vuxna och 3 småbarn hade jag istället satsat mina pengar på en stor styrpulpetbåt. Något beprövat, t.ex denna Örnvik 540 med motor från 2004: http://www.blocket.se/stockholm/Styrpulpetbat_Ornvik_540___Johnson_25HK_40330995.htm?sa=1 En sjösäker och lättdriven båt som ger dig en god ekonomi i själva båtägandet. Bättre sikt framåt än en äldre HT-båt där den klassiska positionen ofta är att man står upp och kör. Om din bil är utrustad med dragkrok är båten väldigt lätthanterlig och ställer inga stora krav på din bil vid sjösättningsrampen. Något många inte tänker på är ju att man inte behöver köpa sig sin drömbåt direkt. När båten har gett dig mersmak och du vill byta upp dig är den lättsåld och väldigt eftertraktad eftersom båttypen är mångas förstabåt. Själv så använder jag min båt flitigt till nöjesåkning ca 80 timmar/år utan att det kostar mig nämnvärt mycket pengar. Ska man äga en båt så tycker jag att man också ska ha råd att köra den, annars kan man lika väl vara utan båt. De största båtarna på vår marina ligger för jämnan stationerade i hamnen likt flytande sommarstugor. Ett hett tips oavsett om man kikar på en motor- eller segelbåt är att satsa på en ganska liten båt i början. Hela grejen med en liten båt är att den ger en närhet till elementen, du känner hur vind och vågor påverkar båten när du kör och man lär sig väldigt snabbt hur saker och ting hänger ihop.Ser man sig omkring på dagens båtmässor är det svårt att tro på det, men det vanligaste sättet att ta sig ut på sjön är fortfarande med en roddbåt. Som tidigare nämnts är ett medlemskap i SSRS för 700kr/år en billig investering, dom hjälper dig med bogsering och dylikt om du skulle få problem ute till sjöss. Lycka till med båtköpet! Mvh Sebastian Senast ändrad av Zihuatanejo | 13 maj 2012 | 04:08 Senast ändrad av Zihuatanejo | 13 maj 2012 | 04:12 Senast ändrad av Zihuatanejo | 13 maj 2012 | 04:20
  2. Hej och välkommen till maringuiden! Såg att ingen har svarat än så jag ger mig i kast att försöka besvara din fråga. Jag äger själv en Sandström Basic 460, storebror-modellen till Sandström Basic 425. Bortsett från skillnaderna i längd, bredd, vikt och rekommenderad motorstyrka är dessa två modeller väldigt lika varandra konstruktionsmässigt både in- och utvändigt (de har även samma skrovform). Innan köpet av min Sandström 460 ägde jag också en öppen plastbåt som mätte 380cm x 130 cm. Det första jag uppmärksammade när jag för första gången klev ner från bryggan i min Sandström 460 var hur otroligt stabil denna båt var. Det är fantastiskt hur lite en halvmeter extra på bredden medför i stabilitet och framförallt i köregenskaper då man tar lite tvärare svängar. Något jag också uppskattar väldigt mycket är det låsbara stuvfacket i aktern som du nämner, man kan förvara sakerna i båten och slipper bära på trycktanken till motorn, ankaret, flytvästar etc (oftast ryms resterande kringutrustning i en ryggsäck). Eftersom Sandströms Basic serie saknar självläns får man ösa vatten för hand. När man väl har tröttnat på detta kan man montera en länspump med nivåvakt och gömma undan batteriet i det torra stuvfacket. Fribordshöjden på 56 cm är väl tilltagen och det är väldigt sällan det skvätter in vatten i båten, även fastän det blåser och går lite sjö (det faktum att skrovet är klinkat är säkert också en bidragande faktor). Då jag gick i tankarna att köpa båt tittade jag även bl.a. på en Terhi 440 som har en betydligt lägre fribord och med facit i hand är jag nöjd med mitt val ur denna aspekt. Till min båt har jag en Yamaha F20 med rorkult, det är den största tillåtna motorstyrkan enligt blåskylten på båten. Hastigheten med en person i båten vid fullt gaspådrag är 24 knop enligt GPS, men det är ingen njutbar hastighet att färdas i en öppen båt. Med två personer är båten fortfarande väldigt lättdriven, efter att man först har övervunnit planingströskeln så planar båten fortfarande strax under halvt gaspådrag. Med tre personer i båten vill den tråkigt nog inte plana, den gräver då ner sig i aktern men med trimfenor på motorn och med den rätta riggvinkeln samt hissningen (monteringshöjden) av motorn på akterspegeln bör det inte vara en omöjlighet att få den att plana även då. Båten upplevs väldigt tungrodd de få gånger jag tvingas till att ro och är mer av en motorbåt än roddbåt. Båten klarar hyfsat stora vågor från omgivande färjetrafik och Drottningholmsbåtarna galant, men man får räkna med att dra av på gasen de gånger man möter större båtar för att undvika en allt för stötig gång eftersom skrovet är rätt rundat i fören och inte V-bottnat (dessutom är båten relativt lätt). Köpte båten 2010 och har varit väldigt nöjd de två säsonger jag använt den i Mälaren. Det är en väldigt enkel båt, men byggnadskvalitén känns robust och oöm. Den är även lätt att traila på egen hand vid torr- och sjösättning. Vetskapen att den är osänkbar fullastad känns också tryggt då den är utrustad med hela fyra tofter samt ett flytelement i durken. Sidotofterna på just Sandströmbåtarna är väldigt användbara om du någongång lägger nät, då kan man sitta ända ute på kanten. Jag tror att du blir nöjd med den båt av ovanstående du än väljer med många års bekymmersfritt ägande framför dig. Det blir en perfekt båt till sommarens fisketurer och utflykter. Hela grejen med en liten båt är att den ger en närhet till elementen, du känner hur vind och vågor påverkar båten när du kör och man lär sig väldigt snabbt hur saker och ting hänger ihop. En 5 hk motor blir en fin liten trollingmotor till fisket eller att bara puttra runt med i sommar. Om du någongång i framtiden slår till på en större motor går bägge båtarna att utrusta med en styrpulpetkonsoll som finns som extrautrustning hos respektive tillverkare om man känner för det. Med en 15 hk motor borde du kunna få Höga Rodd 430 S i planing med två personer, då får du en mer ekonomisk körning. En Sandström 425 med en person och 4 hk gör ca 4 knop. Samma båt med en person och 10 hk gör ca 16 knop. Med två personer och 10 hk gör den 12 knop (enligt tillverkarens hemsida). När jag själv köpte motor till min Sandström Basic 460 var jag först inne på att köpa en Yamaha F25. Jag hörde efter med mitt försäkringsbolag Svenska Sjö som gav grönt ljus att övermotorisera båten med 5 hk extra (rekommenderad motorstyrka är egentligen som mest 20 hk). En aspekt jag tittade på var motorns cylindervolym och varvtal, högre cylindervolym ger lägre varvtal vid en viss fart, och då går båten tystare och motorn håller längre. Däremot såg jag att viktskillnaden mellan en 25 hk motor en en på 20 hk var hela 24 kg. Max motorvikt på en Sandström Basic 460 är 63 kg enligt rekommendation vilken då skulle överskridas med 15 kg och eftersom jag var rädd för att få en för baktung båt valde jag den mindre motorn. Hör med handlarna om de har några demobåtar inne, kanske finns det möjlighet att provköra respektive båt? Lycka till med båtköpet! Mvh Sebastian
  3. Antingen är man en chicken med lampan släckt eller så är man en fried chicken med lampan tänd
  4. Hej. Den 2 augusti hade jag utombordaren inne på service hos Yamaha Center i Nynäshamn. Dom utförde en 100 timmars service (en årsservice) på motorn för 2500:-. Motorn i fråga är en Yamaha F20BMHL från 2010 med 100 timmars gångtid. Jag är första ägaren till motorn och har varit mycket nöjd med denna, den är väldigt tyst och snål. I förrgår, exkat en vecka sedan motorn varit inlämnad på service testade jag motorn för första gången och efter 40 minuter tänds lampan som indikerar överhettning. Stängde då av motorn med detsamma, kontrollerade oljenivån och att kylvatteninloppet inte var igensatt men hittade inget fuffens. Däremot noterade jag att trycket i skvallerstrålen inte var detsamma redan då jag lämnade min hemmahamn jämfört mot vad trycket var innan motorn lämnades in på service. Tyckte att det spolade på tillräckligt jämnt och bra ändå och tänkte inte mer på det. Kände också med handen på skvallerstrålens vattentemperatur några gånger under färd och allt verkade normalt. Men ungefär 5 minuter innan jag var tvungen att stoppa motorn såg jag en vattenstråle spola ut ur ett utlopp ca 3 decimeter ovanför antikavitationsplåten (se röd pil på bifogad bild). Kan inte minnas att jag sett detta ske någongång tidigare då jag tittat på riggen under färd, men samtidigt är jag lite osäker. Hur som helst var temperaturen på den strålen lägre än temperaturen på skvallerstrålen. I övrigt så kör jag enbart i mälaren och plastbåten den sitter på är väldigt lättdriven med en max rekommenderad motorstyrka på 20 hk. Båten planar redan vid halvt gaspådrag och körs därav sällan på högre varv än så. Nu till min fråga, vad är den troligaste orsaken till överhettning? Någon som vet om vatten ska spolas ut ur det rödpil markerade hålet på bilden? Detta borde väl täckas av garantin (serviceboken/garantihandboken är fullstämplad)? Hur är det med övriga utlägg? Fick även ta en taxi till hemmahamnen för att hämta bilen, det gick på 400:-. Räknar jag dessutom in min sammanlagda körsträcka som detta stul orsakat blir det 16 mil och då kanske man bör få någon milersättning? Tacksam för alla svar! Mvh Sebastian
  5. Hej. Är på jakt efter en fabriksny utombordare till en öppen liten plastbåt som är tänkt att användas till fritidsfiske. De köprekommendationer jag hittills fått har kommit från de (icke allt för opartiska) försäljarna jag varit i kontakt med, så var annanstans passar frågan bättre än här på forumet! Kort info om båten http://sandstrominnovation.se/B460.htm Längd: 4,60m / Bredd: 1,80m / Vikt ca: 200kg Rek motor (lång rigg): 10-20hk / Max motorvikt: 63kg Däckning: Öppen / Båtkategori: C / Avsedd för: 5 pers / Max lastvikt: 530kg Har spanat lite på fyrtaktsmotorer i 15 & 20hk-klassen, är rädd för att en 10hk-motor gör sig lite klen på akterspegeln. Mestadels kommer vi att vara 2-3 personer i båten. Hög kvalité och bra gångegenskaper är väl de huvudsakliga egenskaperna jag eftersöker. Andra plus är låga ljudvärden och god bränsleförbrukning. De motorer jag funderar kring är Honda BF15/20, Mercury F15/20, Tohatsu F15/20, Yamaha F15/20, Suzuki DF15, men är även öppen för andra förslag. Modell Vikt Pris Honda BF15/20 49/49 28800/34000 Mercury F15/20 53/53 24990/33700 Tohatsu F15/20 53/53 26900/29600 Yamaha F15/20 52/54 29000/34500 Suzuki DF15 45 24900(-09) Det måste väl finnas någon tillverkare som är snäppet vassare än de andra eller är det hugget som stucket vad man väljer? Finns det något märke man bör akta sig för? Kom gärna med erfarenheter (bra som dåliga) eller råd och tips i allmänhet som ni vill dela med er av. Tacksam för alla svar! Mvh Sebastian
×
×
  • Skapa nytt...