Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

oskjo71

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om oskjo71

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack SeaManiac, det är lätt att förstå varför det är svårt att skala upp användandet av frityrolja från att användas av någon enskild till att storskaligt använda det. Utifrån alla inlägg så vågar jag mig på en summering. Det är möjligt att konvertera marindislar till att köras på Frityrolja (även en riktigt gammal) MEN det krävs rätt mycket infrastruktur runt förvaringen och beredningen av oljan så att den inte härsknar eller tar upp vatten. Sen är jag tvungen att starta båten på Disel och när temperaturen i oljan är rätt köra på den. För att klara allt detta måste man vara en riktig entusiast och verkligen brinna för miljön och allternativa bränslen. Hatten av för alla som gör det. Jag har i alla fall mer kunskap nu och om den får mogna lite kanske jag kan hitta en lösning som funkar för mig. :-)
  2. Oj här händer det grejer, finns dem med lite prestige och temperament :-) Man kan närma sig ett problem från många olika infallsvinklar, på samma sätt som pessimister och optimister ser på ett glas med vatten, antingen vill man söka en lösning eller ej. Uppenbarligen så är det viktigare hur ofta och hur välskrivet man skriver än vad man faktiskt vet eller vill veta. Synd att döda en tråd därför att man själv råkar vilja ha sista ordet. Försök nu att döda tråden utan att få sista ordet ;-)
  3. Gjorde som du sa och hittade information om fenomenet diselbakterier (inte frityroljebakterier) på http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/nyheter/dieselbakterier-ett-vaxande-problem För att undvika dieselbakterier är det viktigast att undgå kondensvatten i bränsletanken Ett sätt att undgå det är att ha en frityroljetank som är bara så stor att den rymmer tillräckligt mycket bränsle för en normal tur. Sen har jag ju kvar diseltanken som start och reserv (då med diselbakterieproblemet aktuellt :-). I samma artickel står det också att diselbakterierna använder kolet i bränslet som föda för tillväxt och börjar växa om de kommer i kontakt med kondensvattnet i botten av tanken, eller de små vattendropparna som svävar fritt i bränslet. Är ingen kemist så jag kan inte uttala mig om bakterierna trivs i frityroljan men jag tror inte att frityrolja innehåller kol på samma sätt som disel. Det får vi överlåta till någon annan att ta reda på :-) Summa sumarium så är frityrolja fortfarande i mina ögon ett miljövänligt och trovärdigt allternativ till disel. Sen är det fortfarande en förbränningsmotor. Så om man vill komma bort från vibrationer så är det bara elmotor som gäller. Då är dock investeringskostanaderna och ombyggnade betydligt större:-(
  4. Det var en intressant tråd det här. Hur funkar det med frityrolja i en gammal Albin 25:a årsmodell -71 med lika gammal AD21:a? Har precis köpt snövit och hon gick fint när vi körde hem henne från Åkersberga till Nynäshamn (9 timmar i upp till 9ms motvind). Nu har förmodligen något skakat loss och därför läcker oljan rakt igenom :-( Har vi otur så blir det en större reparation och då kanske det kunde vara värt att konvertera den till disel-frityr hybrid med en gång. Hur lång tid måste motorn gå på Disel innan man byter över till frityroljan? Ps Jag förstår om ingen av de tidigare debattörerna finns kvar och kan svara Ds
×
×
  • Skapa nytt...