Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Northsea

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    182
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

1 följare

Om Northsea

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har en QL 300 som det blev haveri på för några år sedan. Fann inga delar i Sverige, Finland eller UK, men tillslut i Norge där jag kunde köpa ett nytt, eftermarknadshus. Kolla med http://www.agderboat.no/
  2. Har en D4 2007 med mässing koppling på dräneringsslangen till oljetråget. Har någon en bra lösning på hur man kan koppla in oljesug på denna?
  3. Tack för svar! Får prova om det blir något liv i den! :)
  4. Hej, tack för svar! ChristerN "Du sätter alltså alla kopplingar för laddning eller uttag på den sidan av shunten som inte är kopplad mot batterierna. " Då är det rätt kopplat för mig då? Alltså generatorkabeln sitter i plinten (där alla minus sitter till förbrukare), sen vidare till shunten, sen på andra sidan shunten till batteriet. Förstår jag dig rätt då?
  5. Har kollat igenom alla trådar med finner inte svar på detta. Är detta rätt. Generator - kabel till batteriplint, på den plinten sitter alla minus till förbrukare, sedan går det en batterikabel till shunten och därifrån vidare till förbrukningsbatteri 1, sedan går minus vidare till 2 och 3 i banken. Kan batteriplinten sitta innan shunt eller ska den sitta efter shunten?
  6. Misstänker att den är bytt redan men jagar förra ägaren för info.
  7. Då var det dags för mig. En D4 från 2007, under 300 gångtimmar (fast det kanske kvittar i detta). Korrosion i bockhornet, måste bytas och ev flytta fram/lyfta motorn. Kommer hamna på en rejäl summa pengar. Har kollat Volvo Pentas hemsida och det finns ingen återkallning. Är det någon som lyckats få Volvo Penta stå för sitt ansvar av undermålig kvalité och fått det på Goodwill?
  8. Tack för svar. Tanken är att koppla in den på en tom plats vid strömbrytarknapparna fram. De jag har inuti båten tänder jag lokalt på spottarna.
  9. Sökt - inget funnet. Funderar på att installera en LED stripe i targabågen. Behöver man säkra upp den med hängsäkring eller dylikt? Hur stor behöver säkringen vara?
  10. Tack för utförligt svar. Jag måste ha fel däckbeslag, själva gummislangen på sugen går ner till hälften i hålet ungefär. Mao, om jag drar på ful och råkar vicka slangen några mm åt sidan så kommer en fontän är jag rätt. Knepigt, båten är 2007 byggd i Finland, men kanske fanns olika standarder då. Får helt enkelt överväg att byta även det. Kulventilen öppnas i slangens riktning, men visst - om den öppnar är ju omöjligt att säga. Grisjobb men kanske en idé att Ställa en hink under och se vad som sker efter upptagning.
  11. Tack för alla svar. Så, byte av slangen är bästa alternativet? Måste säga att jag inte är vän med mitt toa system. Vattentoalett med tömning på däck, körde tömningssugen säkert 20 min och vet fortfarande inte om det blev tomt. Vågar bara öppna halva farten då det blev liten olycka i somras, kom upp lite på däck när jag ökade suget, luftningen verkar inte hänga med... Har kulventil som jag sedan provat när tanken ska vara tom, men den öppnar bara ca 75%. Borde dock komma en del om det funnits kvar något... Eller hur? Båtbutikerna verkar tillverka septikslangar i guld.
  12. Hej, Har toadoft på toaletten, under durken där septiktanken är. Båten är 10 år, tror knappast slangarna är bytta någon gång. Läste att slangarna kan gasa en del och är inne på att byta alla slangar. Dock - vad jag förstår är det också så att det gasar lite om avluftningen är igensatt? Min fråga är. Kan jag köra in tryckluft i avluftningen på utsidan och således få avluftningen ren? Om jag har locket öppet till tömningen, blir det då en dusch eller ska det vara öppet? Stort tack för alla svar och idéer jag får!
  13. Hej Submin Räckte det med att ta bort kedjan, blev det bättre då? Tänker på själva fästet kedjan sitter i, tog du veck den med?
×
×
  • Skapa nytt...