-
Innehålls Antal
51 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm callelager
-
Placering
Löjtnant
-
Sällan något gnissel på havet tycker jag, men det kan kännas tufft ibland att försöka hinna väja undan snabbt nog för en stor segelbåt när jag själv kör en liten långsam motordriven. Ibland hinner man helt enkelt inte ur vågen (!) fort nog och kan vid enstaka tillfällen få arga blicken på sig! Så ni som seglar snabba båtar, tänk på att en 5meters julle inte går fortare än 5knop! Snart är våren här folks! Senast ändrad av callelager | 24 januari 2011 | 15:51 Senast ändrad av callelager | 24 januari 2011 | 15:54
-
Har hört att den höga alkoholhalten i modern 95-oktanig bensin kan få flottörerna att svälla och kärva i vissa av de förgasare som sitter på Albin, ( iaf min modell, O11) och att man därför från Forss marin rekommenderar 98 oktan eller alkylatsoppa. Bara en högst amatörmässig tanke men kske värt att kolla om ni inte gjort det redan. Lycka till, hoppas ni kommer ut på sjön snart. Mvh
-
Jodå, och längre in också tydligen, men idag var det dött enl uppgift
-
Man vattnar en whisky för att känna smaknyanserna bättre, om man inte späder lite kommer man inte att kunna känna dem lika tydligt, alkoholen bedövar smaklökarna. Optimal styrka anses av de flesta ligga lite över 30 %, samma styrka som pensionärsbrännvin som ju är det bästa att göra kryddad snaps på. Större delen av all whisky som säljs till privatmarknaden är ju fakiskt redan grundutspädd, dels för att bli drickbarare, dels för att få lägre pris/skatt. Men det går ju att köpa cask strength om man verkligen gillar alkoholstark whisky, denna produkt är helt outspädd, direkt från fatet som namnet ju antyder.
-
Utbildning och kunskap kan väl ändå aldrig vara till skada? Idag finns ju en ny växande medelklass som plötsligt har fått råd/möjlighet att skaffa båt och gärna gör det. Förr hade de flesta som skaffade båt oftast varit med pappa/farfar eller så på sjön länge binnan man skaffade egen och hade erfarenhet redan. Idag, och det kan man alldeles för ofta bli vittne till, saknar många erfarenhet när de ger sig ut, och har man då stor, tung och motorstark båt kan man ställa till med fruktansvärda saker, detta är ett problem som jag inbillar mig de flesta känner till. Frågan är hur man skall öka den genomsnittliga kunskaps- och omdömesnivån på sjön?
-
Tyvärr kan jag meddela att Biltemas rostfria närmast är ett skämt på västkusten, köpte en sådan eftersom den såg/verkade praktisk. Efter tre veckor hade popnitarna till ena gångjärnet rostat sönder, efter någon månad hade gångjärnen praktiskt taget rostat ihop så att mina nya popnitar gav sig, efter två månader var hela bottendelen täckt av rost, så att tyvärr, rostfri är den definitivt inte, åtminstone inte i Bohuslän. Som grill är den ingen höjdare direkt heller för annat än sådant som ska grillas hett och snabbt, makrill blev kanon, tunnare köttbitar funkar också men BBQ-funktionen är ganska usel på grund av för stort antal lufthål och för att själva grillen och härden är ganska liten
-
Mycket rökiga whiskymärken förs på tal men konstigt nog inte den kske allra tjäraste av dessa, Ardbeg, som kan rekommenderas till den som gillar den stilen. Destilleriet var nedlagt ett antal år men tillverkningen startades visst upp när efterfrågan på (rökiga) maltwhisky steg, rätta mig om jag har fel. Själv föredrar jag Armagnac, men det är något visst med sjön och whisky, de hör ihop på något vis.
-
Sällan något gnissel på havet tycker jag, men det kan kännas tufft ibland att försöka hinna väja undan snabbt nog för en stor segelbåt när jag själv kör en liten långsam motordriven. Ibland hinner man helt enkelt inte ur vågen (!) fort nog och kan vid enstaka tillfällen få arga blicken på sig! Så ni som seglar snabba båtar, tänk på att en 5meters julle inte går fortare än 5knop! Snart är våren här folks! Senast ändrad av callelager | 24 januari 2011 | 15:51 Senast ändrad av callelager | 24 januari 2011 | 15:54
-
Känns tryggt att det finns de som kan och vet allt. Som framgår av info om åskskydd ökar väsentligt chansen att få nedslag om man har åskledare och det finns alltid risk för skador när sådant händer. Så hur man än vänder sig har man rumpan bak.
-
Precis så är det, risken ökar att få nedslag, medans risken vid nedslag nog minskar, känns väldigt vanskligt att ge bestämda råd i detta ämne får jag säga. Igår kom väderomslaget oerhört snabbt (som så ofta) här på västra sidan, vet inte hur jag själv gjort om jag varit ute igår kväll faktiskt.
-
P.g.a. plastens kvalité kanske snarare. Har en båt med skrov i plast från 1975, ingen böldpest där inte.
-
Ett gammalt trick är att lägga draggen i sjön och linda kedjan en bit upp i vanten. Skulle det komma ett nedslag samtidigt som man håller på med att montera detta är det troligen rätt kört dock... Man ska också veta att man gjort båten ännu mer lätt att få nedslag i, precis som ett hus med åskledare. Har en god vän som praktiserat detta, vattnet blev alldeles skummigt och bubblande runt båten efter nedslaget berättade han.
-
Den som missat en bra bouillabaisse har missat mycket här i livet, och där ingår saffran. Går väldigt bra, kanske t.o.m. med bättre att göra på västerhavsfiskar och skaldjur än originalet från medelhavet.
-
Ta ur strömmingarna, dra ryggbenet om du vill, marinera någon timma i hälften Crème Fraiche och fransk senap å lite salt och peppar. Ta upp dem ur marinaden, rulla i ströbröd, låt paneringen sätta sig en stund och stek i rikligt med olja och smör tills de är gyllenbuna, färskpotatis/skinnpotatis och t.ex dillsmör eller kaprissmör till. Som dryck förslagsvis öl och Överste Brännvin. Överblivna blir väldigt goda inlagda i vanlig 1-2-3-lag med massor av svensk sommardill i. Strunta i plastkruksdillen, den smakar inte ett jota, då är fryst bättre. Lycka till
-
Nu har jag varit där för första gången i år; öppet tis-fre 11-18, lör-sön 11-16. Stänger tidigare på midsommar. Tfn 0733-747122. Endast vin och ölrättigheter.