Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Yonaz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Yonaz

  • Placering
    Fänrik
  1. Press & Son verkar bra och de garanterar att den funkar med min båt men jag har ingen möjlighet att hämta ställningen och fraktavgift känns ju onödigt då den redan är ganska dyr (ungefär som NOA). Tack för tipset om Hjertmans MultiMarine det enda är om den funkar bra till min båt... men enligt Hjertmans i Bromma så ska det funka bra... så det kan ju vara värt ett försök. Bra pris och 5 års garanti känns ju inte så pjåkigt.
  2. Jaha då var det dags att täcka in båten. Har läst att det finns både fördelar och nackdelar med A-ställning respektive däcksställning. Har kikat på NOA och då framförallt däcksställning eftersom jag inte har jättemycket utrymme på marken runtomkring båten. Frågan är också om jag bör välja 7 eller 8 m, jag vill ju gärna att även motorn täcks... Är NOA ett bra system eller finns det bättre/mer prisvärda..? Funderar också på om man kan få däcksställning att sitta riktigt bra med tanke på de starka vindarna på västkusten..? Jag har en 1 år gammal 8x5 m presenning - räcker det eller bör det vara en större...? Tack på förhand för goda råd!
  3. Ok, tack - det var hitta återförsäljare som missledde mig... Bil & Marin i Marstrand har lagt ner. Ser ut som att jag måste traila skiten till Kungälv...
  4. Jag kan då inte finna någon sökfunktion för serviceverkstäder... Kan du länka? Det jag hoppades på att finna var en marina som är auktoriserad för service på Yamaha motorer, där jag kan lägga till med båten så att de kan lyfta upp båten och utföra service och sen lyfti i båten igen...
  5. Någon som kan tipsa om någon auktoriserad Yamaha serviceverkastad i närheten av Marstrand (helst inom 15 km radie) där man kan lägga till med båten vid en brygga så att jag slipper ta upp, traila och sjösätta båten...? Snart dags för 20 tim service på min F150 (Yamarin 64DC). Hoppas hoppas
  6. Tror det är teaklaminat i sittbrunnen men riktig teak på fördäck o badplattform. På Yamarins hemsida så står det dock Teakdäck i sittbrunnen, på fördäck och på badplattformen vilket borde betyda äkta teak överallt...
  7. Jag har haft en 505 Comander 06a med en 75 hk 2-takt och tror det blir för klent med en 60hk om du vill komma upp i 30 knop. 505 Commander är ju rätt stor för sin storlek, så att säga. Själv kunde jag maxa 30 vid gynnsamma förhållanden... Nu verkar det som att du fått en riktigt bra deal annars hade jag rekommenderat att du kikar på en annan båt (Yamarin, Ryds mfl) pga en hel del korkade konstruktionsmissar (ev har en del åtgärdats sen 06). Ibland kunde jag undra om det var konstruktörer utan erfarenhet av båtar som konstruerat båten... Men, vid bra pris (en bra bit under listpris) så får man onekligen mycket båt för pengarna. >>Några problem som jag hade med min 06a: * För platt tank gjorde att det tog väldigt lång tid att tanka och helst skulle någon stå på andra sidan som motvikt... * Om det regnade mycket så vattenansamlingar bildades på fel ställen så kunde den automatiska länspumpen sättas ur spel och resultera i att båten går under... (vilket är jobbigt om den ligger vid bryggan och man är bortrest) * Vissa skruvar odyl skakade loss redan första säsongen (tex glasdörren till akterdäck) * Håligheter odyl där vatten kunde samlas och ej självdränera, även i stuvutrymmen... * Hastighetsmätaren slutatde fungera första säsongen * Luckan till brandsläckaren hade för klent lås eller var felvänd. Den flög upp så fort man körde snabbare än 15 knop... * Bygeln i fören för att låsa fast båten sitter ganska långt ner så det gäller att man är ganska så gymnastisk om bryggan är normalhög... * Dåligt med något att fästa fendrarna i... * I princip alltid slagsida men det beror ju på att det är en sidpulpet... (vilket är korkat på en så liten båt) * plus lite annat smått o gott... Senast ändrad av Yonaz | 20 mars 2011 | 01:42
  8. Nu är det inte många veckor kvar förrän nya båten kommer. Undrar om man bör behandla lacken och teaken innan sjösättningen eller om det är något som lika bra kan vänta till efter första säsongen..? Har läst en del om hur några tycker lackförsegling är att föredra mm. Skulle gärna vilja ha handfasta tips om vad som är bäst för båten... Båten är en Yamarin 64DC om det nu spealar någon roll.
  9. Tror jag betalar ungefär 6500:- för en plats med ybommar ca 8x3 m. Inget vatten och ingen el. Middle in nowhere på v-kusten. Känns dyrt tycker jag, hade åtminstone velat haft tillgång till färskvatten...
  10. Det lustiga är att jag har för mig att jag läst att dieselmotorer är som klenast vid just starten (0-10 km/h) och att det är en av anledningarna att dieslar inte har existerat i sportbilar (förutom på senare tid). Att dieslar sen är grymma på låga varv i hastigheter som 20-120 km/h spelar ju mindre roll vid en båtramp... Någon som kan konfirmera/dementera/utveckla? Ja Raven är framhjulsdriven och bakhjulen sätter igång vid behov. Har dock mitt-diffspärr... Angående geografiska läget så är det v-kusten som gäller
  11. Ajaj Kommendör, får bli så som du föreslår. Jag har ju ingen erfarenhet av att dra släp i den här kalibern med en såpass dyrbar last... Tack ALLA för all input - fantastiskt att man kan få så mycket goda råd från människor man inte känner * Håller redan på att fundera på min nästa newbie-fråga
  12. Tjena Bo Alltid trevligt att få ta del av andras erfarenheter och synpunkter! Ska kolla vad det kostar att få trimplan förmonterat... Tror jag kommer göra så här åtminstone första gången för respektive moment: Vid sjösättning: använder BMW'n, skönt med automat när man ska jucka till vagnen i rätt läge. Ha Raven i standbyläge. Alternativt låta lyfta båten så slipper man mecket öht. Vid upptagning: använder BMW'n eventuellt med Raven ihopkopplad framför som säkerhetslina. Alternativt låta lyfta upp båten på trailen. Köra uppför backen: använder Raven med BMW'n placerad framför en bit upp för eventuell hjälpdrag. Köra nerför backen: använda Raven med BMW'n placerad bakom med draglina kopplat till släpet. Känns väl ganska bulletproof va..?
  13. Jarb, jag ska kolla vad det kostar med förmonterat trimplan. Tycker det är lite märkligt att jag inte läst någon annanstans att 64/6420 bör ha trimplan... har bara läst hur fantastiskt båten går i vattnet - med vågor eller ej - och det från folk som inte har uppgett att de har trimplan... Funkis, du verkar tvärsäker på valet av bil - har du egna erfarenhet att dra med bakhjulsdrivna dieslar..? Kan ju vara lite småslemmigt på den nedre delen av rampen om havsvattnet har slagit upp men oavsett det så är man ju orolig för att med enbart bakhjulsdrift få slir på däcken... men kanske trycket på bakhjulen blir så pass stort att slir minimeras till ett icke befintligt problem (om rampen är hyfsat ren)... I nerförsbacken så skulle man ju kunna köra med en bil bakom där man kopplar en expanderbar draglina som säkerhetslina, bara utifall...
  14. Kan ju försöka finna en annan lite flackare ramp. Är egentligen mer orolig för grusvägen med backen... Tack för tipsen om BUVen. Tyvärr har jag inte läst Marty's tråd. Har varit mest fokuserad på rubriker med Yamarin eller 64/6420 i rubriken när jag gjort sökningar... Ska läsa den efter detta inlägg Har just kollat Svensk Sjö o Länsf och de diffar ju en del... blir ganska komplicerat att försöka beräkna bästa priset med de olika premiekostnaderna och självrisker - ungefär som att räkna ut bästa/billigaste mobilabonnemanget Tog F150. Inget trimplan. Har läst tidigare att 64DC inte har något jättebehov av trimplan (till skillnad mot tex Askeladden 645) men nu blir jag lite orolig... hopplös utan låter inte så vidare bra... Vad kostar det ungefär? Kanske finns tid att komplettera... Ja det känns mycket bra att många här har en 64DC - dess värre lär nog utbytandet av erfarnheter bli tämligen enkelspårigt för en bra tid framöver
  15. Hmm som jag misstänkte blev det inte ett helt självklart val. Man vill ju gärna välja rätt bil första gången så man inte står där i backen eller på rampen fullastad med byxorna nere. Men det verkar vara en övervikt för Raven och ja det är tjänstebil (och den enda som får dra upp till 2000 kg, BMW'n = 1500 kg) så det får nog bli jungfrutest med Raven... :s En annan sak, tror ni det finns en risk i att åka, mycket sakta, nerför en relativt brant kurvig backe (grusväg) med obromsat släp o totvikt på 1800 kg med en bil som Raven..? Jarb, jo det blev splitternytt, kändes säkrast så och så får man det man vill ha Du har ju också en 64DC och BUV 1502 - tycker du det fungerar bra eller hade du önskat fjädring eller lite mjukare sidorullar som TK trailer..? Har ca 1 km till rampen men kommer behöva köra ca 5 km för service... Jag är inte jättesugen att köpa vagn för 40 lökar men en tia till hade jag kunnat lägga om det verkligen känns befogat. Får man fråga vilket försäkringbolag du valt? En annan sak, nu när jag har en 64-kompis, hur är 64:an att köra med kapellet uppe - inga problem någongång eller bör man inte köra snabbare än XX knop...? Senast ändrad av Yonaz | 21 februari 2011 | 20:48
×
×
  • Skapa nytt...