Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

repen_1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    151
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om repen_1

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Det borde finnas någon här på forumet som vet hur man kan mäta motstånd men tycker man borde kunna ringa det, är det trasigt så låter det inget, men är det kopplat till kabeln till solenoiden? Ska leta lite o se om det går att hitta ett elschema här någonstans så är det lite lättare att se hur allt är kopplat. Mille.
  2. Det fenomenet är nog bränsle relaterat, skulle inte förvåna mej om du inte har haft riktig kraft i motorn. MD 32 är väldigt känslig för minsta stop i bränsle tillförsen. Förmodligen har du skit i tanken som också har satt sej i bro-filtret, den kan ha börjat suga lite luft i någon packning eller slangkoppling, brukar vara i kopparbrickorna till banjobultarna. Rotocav pumpen är inte heller den bästa efter några år på nacken. Att den ökade i varv kan bero på att du igentligen kör omkring på bara 5 cylindrar, du märker inte det förens du börjar belasta motorn ordentligt att den inte har riktigt med kraft i sej.Kan även vara någon spridare som inte vill vara med längre. Även matarpumpen kan börjat ge upp Mille
  3. Det verkar att vara som för andra motorer en djungel med beteckningar,det verkar som att 30 nr är -71a sen 3008-32 50hk men samtidigt 3043, 40hk då undrar man vad 3091 är? Men helt klart kanske att det är en -71a Krävs nog en noga undersökning om man ska hitta exakt rätt..Mille
  4. Tror att du måste ha båten på land för att kunna dra o trycka för att se vad som händer, men att bottenstocken är så mjuk att den ger sej har jag svårt att tro då borde hela aktern svajja. Tror mera på att roder bussningarna har gett sej,fast då borde det läcka in eller att propelleraxeln flyttar sej för mycket akter pga sliten kona fast då borde propellern vara för nära rodret,om det är ett mekaniskt backslag. Kan även vara att motorkuddarna är av så att hela motorn flyttar sej akterut. Mille
  5. Vet absolut inget om denna person men, nån gång har han säkert fått jackpott o lurat någon, det är en stor internet värld.Mille
  6. Om du googlar på den motorn så borde du efter lite letande hitta något om den, har dåligt internet härifrån men slog på nr o det verkar som att den är en -71 på 40hk men jag kan ha helt fel, Det finns säkert dom här på forumet som är mera insatta i utombordare där är jag helt novis, min ända kontakt med utombordare är min suzuki 2hk på jollen.Mille
  7. Det underlättar om du skriver vilket märke o typ det är på motorn. Mille Senast ändrad av repen_1 | 12 oktober 2010 | 16:50
  8. Hittade på Marinparts europe. Det aktra tar du bort muttern i mitten på kopplingsklumpen drar den av splinsen sen har du den fyrkantiga luckan som sitter med 4 skruv tätningen sitter innanför den, såg även att det är ett par oringar. Den förligga tar du bort den stora flänsen som sitter med 6 skruvar mot huset så sitter tätningen där o ett par oringar där också, det sitter även en spårring där som du måste ta bort. Kan hända att det räcker att ta bort spårringen o få ut simringen utan att ta bort flänsen, hålet i flänsen ser stort ut på ritningen men det märks när man börjar ta isär det, Såg att dom skulle ha över 200kr för tätningarna,men när jag bytte på mina gamla skulle dom ha 495kr o jag köpte dom hos en lagerfirma för 37kr, ganska stor prisskilnad.Mille
  9. Trots att jag själv har ms3 så har jag inte just nu exakt koll på hur dom sitter eftersom jag inte kan titta på dom,eller har någon sprängskiss. Bytte på dom gamla rb o det är inte svårt. Det brukar sitta en gavel plåt som är skruvad med 4 bult typ m8-10 tar man bort den luckan brukar dom sitta i den,bara att knacka ut o pressa in den nya.Se bara till att när du knackar in den nya att du knackar på ytterkant där stålringen sitter så du inte skadar dom. Ska se om jag kan hitta en sprängskiss då vet jag hur dom sitter. Har för mej att jag letat förut på Volvo penta utan att hitta backslagen på deras sidor, men det borde finnas sprängskisser någonstans.Mille
  10. Helst ska du nog använda samma material,men jag vet inte riktigt vad som händer om du tex har en rostfri tank o sätter en järnlucka o jordar den, borde gå utan att det händer något, men om man tänker att luckan blir ca 20cm i diameter så en rostfri plåt på 1,5mm i den dimensionen kostar inte specielt mycket, o går du på skroten så får du nog en sådan under hundralappen. Mille
  11. Tack för svar . Hoppas du hittar ett lämpligt backslag, om det nya oanvända backslaget inte är rostigt invändigt så bör det räcka att byta simringarna som tätar mot läkage ut genom axlarna, om du inte köper dom på Volvo penta utan hos någon firma som säljer lager o tätningar så kostar dom ca 30-50kr st. Mille.
  12. Det finns flera här på forumet som tydligen har fått olika mejl o deras erfarenhet kan du läsa om. Ange Varning som sökord så kan du läsa o begrunda. Mille
  13. Om ms3 backslaget är lite kortare än 3b så borde det väl saknas en bit fram till kopplingen du har, o du bör behöva en adapter ? En liten fråga också, en 31 fotare med MD21 händer det något när du gasar eller det blåser lite vid förtöjningar? Är bara lite nyfiken. Mille Senast ändrad av repen_1 | 11 oktober 2010 | 20:49
  14. Då fungerar det så långt, kolla så du har ström till releät o sen kopplar du in dej med en plusskabel på det slutande stiftet så att releät drar o strömmen går vidare till startmotorn.Startar den så är det tändlåset om inte så är det kabeln. Mille
  15. Skulle nog fungera lätt med tex en lucka med gångjärn o snäppen eller vingmuttrar. Har funderat på det men mina tankar har två skvalpskott ,ska man då göra tre luckor på varje tank så blir det lite svetsande,. Men om jag i framtiden behöver byta värmeväxlare på sb motor så måste jag kapa ut en hylla för den i tanken o då får man passa på med luckor också.Mille
×
×
  • Skapa nytt...