Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025

concentric

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om concentric

  • Placering
    Kadett
  1. Drev till AQ130 har utväxling 2,15:1, medan AQ170-drevet har 1,89:1. Dvs ditt 130-drev växlar ner motorvarvtalet till prop ca 14% mer än AQ170-drevet. Detta är ju för att 4:an inte orkar mer helt enkelt. Värt dock att prova justera felaktig utväxling med annan stigning på pro, tex 17 istf 15. Att byta till 14x15 tror jag inte på , förr att byta till 15x13, den andra siffran är stigningen på prop den påverkar mycket mer än diametern. Ändra 2 tum i stigning och varvatelet ändras ca 400 rpm, med allt annat lika i övrigt. Men gör ingenting förrän du kollat hur mycket din motor varvar på fullt spett.
  2. AQ130 med drev 270 är ju en bra kombo, 270 drevet funkar även till Volvos sexor, och fanns att köpa så, men utväxlingen i drevet var då en annan. Någan som kan det här bättre än jag kan kanske säga om det är lönt att försöka byta nåt internt drev för att ändra utväxlingen. Utväxlingen på drevet anges med bokstav tex 270D, 270C etc. Skillnad i utväxling kan i viss mån kompenseras med ändrad stigning på prop.
  3. AQ130 skall väl ibästa fall ge 130hk vid 5100 rpm. 130 pållar och 1600kg blir ingen raketbåt. Men ändå det första jag skulle kolla var så att 5100 rpm kan nås vid full gas. Når du inte dit så har du för mycket stigning på prop eller trött motor. Är ju alltid bra att veta vad orginalprop har för stigning som man börjar i rätt ände. En gammal synd var med AQ115 som försågs med dubbla strombergförgasare och det gav lite mer klös. Men jag antar att du redan har dubbelförgasare. Byta kammar, öka komp, byta förgasarbyte ger förstås lite men frågan är om det är värt besväret kanske om du gör allt själv och gillar att mecka. Många trycker ner Volvos sexa för att få mer knuff. Drevet passar men har en annan utväxling men kan justeras.
  4. Har tänkt att byta till hård bottenfärg (Four winns 215 sundowner 35 knop ) till våren. Körde hårt med högtrycken vid upptagning i höstas och fick av det tjocka ojämna lagret som förra ägaren lagt på under flera år. Tror att det var internattionals självslipande vita. Frågan är nu vad behöver jag göra? slipa rent det sista som högtrycken inte tog och sedan applicera nåt nytt system. Eller måste det sista unset av grundfärgen i det självpolerande systemet bort. Båten används i insjö, och jag villgärna tro att rätt racingbottenfärg ger exra fart jmf min gamla ojämna polerande. Så till saken; några tips om vilken bottenfärg som skall väljas, förarbete, ev fallgropar. vh/ Mats
  5. Hej Har själv en 215 Sundowner med 5,7 l OMC. som så många säger så kanske merc eller Volvo är att föredra, men rätt skött så håller nog OMC lika bra. Dödsviktigt att ha växelreglage rätt justerade för att ej paja div drev. Beroende på vilken årsmodell du har så kanske du har fyrportars Rochester förgasare som kan vara jobbig att få att funka bra. Men väl justerad så är den next best to insprutning /Mats
  6. kolla på http://assets1.fourwinnsmarketing.com/past_product/specs//1988/15 ... P[sLASH]W[sLASH]O[sLASH]A (p28-31).pdf sid 2, där ser du att det skall vara 19 tums stigning. Alltså om det är en 88:a.
  7. Fördelare och tändkablar gav för mig 200 rpm, ställde samtidigt tändningen men den var i prinncip OK. På fullgas blir dimension på bakre nålarna viktig från början gickk det alldeles för fett. lite snålare nålar och den varvade ca 150 rpm till. Propellerbytet gjor väl 200 rpm till och fick ner slip betydligt. HAr även kollat fjädrarna i tändförställning, de verkar grymt starka och jag undrar om de slungar ut hela vägen, men troligen gör de det. Svår att strobba då man hamnar utanför skalan. Det allra största problemet var att jag från början var tvungen att smeka gasen exakt rätt för att fuggen inte skulle få hicka/lägga av vid pådrag. Felen var fel primärmunstycken, fel primärnålar, fel förspänning på bakre (övre) tspjällen, fel sekundärnålar och största felet att den fjäder som höjer primärnålar vid minskat vacuum (mer gas) var för klen. I en marinmotor är det vridmomentkammar med korta öppettider som gäller dessa skapar högt vacuum, bytte till 2 steg styvare fjäder och gasresponsen är som natt och dag. Har pillat på all jag kan komma på återstår kanske att byta till elektrontändning, men troligen blir det ett leakdowntest när båten tas upp för ev översyn av kolvringar/honing etc. Åandra sidan så är jag fartmässigt kanske 2-4 knop kort från vad den gjorde ny, man kanske inte skall bryta ryggen av sig på en så gammal båt. Vill du veta mer om felsökning Quadrajet kolla http://www.florida4x4.com/tech/quadrajet/ Förresten har du verkligen 15x17 propeller, trodde skulle vara 14,25 diam, skall det i alla fall vara på OMC Cobra drev 5,7. Är det 170 hp V6 du har skall den dessutom ha 19 tum i stigning original, och göra ca 37 knop vid rek 4200-4600 rpm kolla här http://www.fourwinns.com/past_product/specs Ser förresten på den sidan att du borde ha tvåportförgasare istället för quadrajetten. Kan det vara så att nån slängt dit en quadrajet avsedd för större motor och du är felbestyckad. Iofs använde GM Quadrajet på allt från 4,3 till bigblock motorer men inte vanligt på sexorna. Är det så att du har en nyare stålpropeller med modern design så ger den samma driv som en ocuppad alu från 88, så detta behöver inte vara konstigt. /Mats
  8. Hej Har en Four winns 215 -88 med 5,7l OMC. Från start varvade min endast 3600 när jag borde upp i 4200-4600. Har inte hittat något enstaka stort fel men flera småsaker har hållt tillbaks varvtalet. - halvrisg fördelare, tändkablar - felbetyckad förgasare (Rochester Quadrajet) satt en rebuild på som var bestyckad för bil tror jag med väldigt konstiga egenskaper innan tillfixning. - propeller med aggresivare cuppning på men med orginalstigning gjorde tapp i varv, nu bytt till fyrbladig stål med lägre stigning (mer varv, bättre acc, samma toppfart, lägre slip). Nu är jag uppe i 4100 rpm men vill förstås lite till, har dock inte vågat mäta komp eller leakdown testa. kanske dags för detta. vh/Mats
  9. Har du en rochester förgasare så finns det väl ett litet filter i bränsleinloppet. Orginal är det ett pappfilter som sväller vid vattenkonstakt, soppan stryps, och allt börjar gå illa. Byt till plast/metall nätfilter. Var förgasaren isär för renovering, vanligt fel är att flottörnålens upphängning sätts fel, med diverse konstiga fel i bränslehanteringen som följd. HAde det varit nåt svårt fel som följd av motorrenoveringen så borde de ge sig till känna med missljud. Troligen nåt förgasarstrul, eller ev tändning.
  10. kolla på märkningen som sitter högt upp på drevet bakåt, troligen en märkplåt. Där finns ett gäng siffror som slutar med en bokstav, den typen har du..
  11. Kurran, juste Glastron, klassiska linjer - det gjordes inga snygga båtar efter 1990 då man kom på att man kunde svepa/forma skroven hur som helst, och integrera badbryggor till förbannelse. Skämt å sido; kanon om du hittar några uppgifter på min förgasare. Jag har en Selco OMC manual, men tyvärr finns inte några detaljdata för just Quadrajetten. /Mats
  12. Är det någon som vet om smallblockmotorerna mercruiser och OMC använde är typ detsamma avseende förgasare/kopressionsförhållande/kammar/tändning? Anledning till frågan är att jag med ljus och lykta söker efter lämplig bestyckning på min OMC 5,7 med Quadrajet, men dessa data verkar omöjligt att hitta; MEN för motsvarande merc med quadrajet finns uppgifter att hitta. kan man använda dessa ? Skulle det vara nån som vet vad orginalbestyckningen på OMC är så dagen gjord. /Mats Fourwinns sundowner 215, Eskilstuna
×
×
  • Skapa nytt...