Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Toba

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Toba

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, som redan konstaterats går det utmärkt att segla i den Åländska skärgården. Det nyaste sjökortet (Finlands Sjökortsserie C, 2011) uppdaterat i år rekommenderas, man har gjort många uppdateringar på djupsiffrorna. Se tex: http://www.merikartat.fi/sjokortsserie-aland-p-3235.html?language=sv&pID=3235 Mvh, Thomas
  2. Tack för det, Jonas! Borde väl ha använt sökfunktionen innan nytt inlägg, som det har påpekats här några gånger... Well, kan berätta att vi förhandlade oss fram till att tillverkaren ersätter dörren. Blir installerad på fredag, så helgen är räddad. Om man ska se nåt positivt i detta, så blir båten i alla fall grundligt genomstädad nu! Mvh, Thomas
  3. Hej, i vår hamn går vi vakt från april till oktober. Vi är så pass många, att vi går parvis, en gång per säsong. Jag hade min tur för en dryg vecka sen, inga incidenter. Det är egentligen rätt skönt att vaka en sommarnatt, och kolla in alla båtarna i hamnen och följa med naturen en stund. Mvh, Thomas
  4. Hej, har nån råkat ut för dethär? Har en MV Marin 6600, som har en lucka/dörr helt i glas i fören. Nu i helgen körde vi in i några större svallvågor (i kanske ca 12-15 knop) när glasluckan formligen exploderade i miljoner bitar)!? Hela kajutan full med glas. Även glas på däck. Tack ock lov satt fru och barn ute på akterbänken, så dom klarade sig oskadda. Jag fick några små repor på benet. Luckan var förstås stängd och reglad, som alltid. Smällen in i svallvågen var absolut inte nån av de värsta vi har haft. Hur kan detta hända? Borde inte glasen vara safety glass, så att dom spricker som en slattrig skiva? Har nån råkat ut för nåt liknande? Mvh, Thomas
  5. Kan ej annat än instämma, i detta fall blev följderna tragiska: http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=189302 Har själv kört genom kanalen många gånger, fartbegränsningen på 5 knop är helt på sin plats. Allt över 10 knop i den smala och grunda kanalen är idioti. Här i Finland diskuteras just nu en sänkning av promillegränsen till 0,5 (från 1,0), vilket är helt rätt. Tyvärr finns det också de som vill ha en indelning av båttyper enligt svensk modell. Nej, det ska vara lika för alla! Lite statistik över drunkningsolyckor från Finland (Hufvudstadsbladet 19.6.2010): - 90% av de drunknade är män - 75% sker på insjöarna - 80% med båt med högst 20 hk motor, eller utan motor!!! - i 55% av fallen hade offret en alkoholhalt på över 1 promille! - 5% ligger mellan 0,1-1 promille - 70% av offren skulle med största sannolikhet ha räddats om de hade haft flytväst Enligt detta borde en eventuell indelning av promillegräns enligt båttyp såsom i Sverige egentligen vara tvärtom! Få se hur det ser ut efter nästa vecka, midsommarhelgen är av tradition drunkningsolyckornas helg i Finland...
  6. Tack för tipset, exakt det som jag söker! Mauv, specificera gärna vad du menade med ventilation. Ifall du menar om luften räcker till på natten, så har jag inte haft några problem. Om det är kyligt/fuktigt låter jag Wallasen gå, det har varit tillräckligt åtminstone hittills. Mvh, Thomas
  7. Tjena, Jag har kört en säsong med Verado135, samma block som 150:an. Inga problem alls hittills. Positiva erfarenheter är fantastisk acceleration, blixtsnabb reaktion på gasen. Bränsleförbrukning är väl måttlig, förra säsongen blev min medelförbrukning 1,10 l/NM. Vid normal marschfart 23 knop är förbrukningen 1,10-1,15 l/NM (kör MV-Marin 6600, ca 1400 kg). Serviceintervall är 100 timmar eller 12 mån, närmast oljebyten (motor och växellåda). Tändstiften efter 300 timmar. Detta gäller även 150:an enligt min manual. Manual hittas på: http://www.brunswickmarineemea.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=EN&categories=OUTBOARD$ Den fantastiska Smart Craft integrationen kommer som bonus! Har ej erfarenhet av Yamaha. Lycka till med valet! Mvh, Thomas
  8. Har märkt detsamma. Det hjälper (en stund i alla fall) om man laddar sidan på nytt (refresh)
  9. Tack för det Toaen, även om det inte passar som sådant fick jag lite nya infallsvinklar. Jag hade tänkt på nån lösning bara för att hänga upp ankaret (alltså inget ankarspel), tex, ett rostfritt rör (kanske ca 30-40 cm) dit man bara stoppar ankarets arm (ankaret med spetsen uppåt) så att det hänger där. Hur gör man så att det inte skramlar? Nåt slags mjuk fodring på röret? Any ideas? Mvh, Thomas
  10. Hej, Tänkte skaffa ett Delta ankare (6kg) till min MV Marin 6600 FC. Tyvärr är ankarboxen i aktern för liten för Deltan (ryms i förboxen). Hurudana upphängningsarrangemang i aktern har ni för era ankaren? Speciellt lösningar för Delta ankare mottages med tacksamhet! Mvh, Thomas
  11. Hej! Första inlägget! Tack för ett informativt forum i (oftast) positiv anda! Jag har följt med ett tag och tänkte att nu är det min tur att dra mitt strå till stacken. Christofer, mejla testerna och din tel.nr så kan jag översätta det mest väsentliga. Mvh, Thomas
×
×
  • Skapa nytt...