Dirtyjove
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Dirtyjove
-
Placering
Kadett
-
Precis, luddigt detta. Det är min analoga mätare som har 4 sladdar, givaren i tanken har bara 2. Röd är plus som matar allt och gul är för gul bakgrundsbelysning, därför de är ihopkopplade. Så kopplingsschemat visar ju inte om grå ska kopplas på plus eller jord. Bara att den ska kopplas, men ignition i min värld är plus via tändning eller i mitt fall huvudström.
-
Såhär ser det ju ut idag.. frågan är ju den bruna och den grå..?🤔
-
Ja precis ngt sådant jag tolkar det med, men det är så vilseledande med att det står att det finns brun från mätaren vilket det inte gör.. Ngn mer som kan bekräfta? 😃
-
Ja precis, jag är med på hur den funkar och allt så. Jag var först inne på ett smartcraftinterface till motorn, men GFS är ju mer tillförlitlig egentligen. Inkopplingen verkar ju väldigt enkel om man inte har någon analog mätare, men väldigt dåligt beskrivet när man vill köra båda. 🤔 Var med inne på att bara koppla sladdarna parallellt med varann, men frågan om den grå och den bruna är ju inte glasklar..
-
Har du några idéer Thomas99? 😃
-
Väcker liv i denna tråden. Har lusläst gång på gång och även i manualen till GFS10. Jag står i begrepp att köpa en GFS10 och installera på mitt redan fungerande bränslesystem (fast tank, Biltema-givare samt analog mätare). Dock så fattar jag inte riktigt hur fasen man ska göra då man redan har en mätare som matar givaren med ström. Jag vill ju ha kvar min analoga mätare och samtidigt kunna läsa av i min plotter via NMEA. Detta är saxat ur Garmins felsökningdguide som Tomas99 redan tittat i och refererat till: Fuel gauge is used, fuel tank level sensor is present: The fuel gauge is already providing current to the fuel tank along the brown wire, so the GFS10 must not. The grey wire is connected so the GFS10 knows not to supply current on the brown wire. The GFS10 reads the fuel tank voltage on the brown wire, and compares it to the grey wire to determine the fuel level. ——————————— Det som förbryllar mig är att det står ju ovan att givaren får ström från mätaren via den bruna kabeln, men det är ju GFS10 som har en brun kabel, inte min analoga mätare? Vart ska jag koppla in den bruna och den grå från GFS10? En kabel från givaren i tanken går nu till jord, den andra till plus/signal på mätaren. Ska jag koppla ihop brun från GFS10 parallellt med den som är signal/plus mellan givare/mätare idag? Den grå då, till plus ihop med röd/vit eller vad? Dålig jäkla beskrivning tycker jag..? 🤔
-
31 garmin gps-knop och kompisens logg. Jag lade tanken under vänster akterdäck, måttanpassade den så jag fick använda skohorn för att få in den, men de vart kanon, ett tanklock genom däcket!
-
Efter förra sommarens snabbrenovering! Kan komma fler bilder om så önskas från i år!?
-
Jag köpte en Hajen förra sommaren mest för att moroten var fin, en Mercury 60 ELPTO från -04. Båten såg värre ut än f.n. men jag gjorde en snabbmakeover innan ja stoppa na i sjön. Sydde nya dynor och målade invändigt, drog ny el och lite annat smått och gott. Var helnöjd med båten och beslutade att fortsätta renoveringen nu under våren -10. Så i år blev det hellack och svetsa en egen fast tank i rostfritt på 50 liter samt nya fönsterlister, ankarhållare på akterspegeln för att spara utrymme i båten samt en egentillverkad ankarolina i alu. vidare återmonterades en ny vindrutetorkare då jag märkte att det inte var kul att nattnavigera i spöregn. Ekolod samt tankmätare har även satts i samt nya stolar och en båtvagn fick tillverkas då den gamla skickades med en gamla båten. Nu är det bara att sjösätta! Min båt gör 31 knop med 60 hp och går väldigt fint i sjön, men som tidigare nämts lite studsig i motsjö pga det flata skrovet. Bild innan och från förra sommaren, fler bilder kommer!