paxmax
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm paxmax
-
Placering
Kadett
-
Tommy Oavsett vad som orsakar hålet i kölen så är det tråkigt och svårt att komma åt. I mitt fall så stötte kölen emot båtvagnens balk i förrfjol vid upptagningen. Det måste ha uppstått en liten skada i epoxyn som inte syntes, båten sjösattes och under sommaren rostade det och en handflatsstor skada syntes när jag tog upp den i höstas. Naturligtvis är skadan på undersidan av kölen. Där båten står uppallad så för att komma åt riktigt måste båten hänga. Det blir nog rostskyddsfärg, spackel och bottenfärg. Att blästra och göra riktigt rent för att sedan få en liten skada som kan rosta under epoxin lockar inte.
-
Tänkte laga en mindre rostskada på kölen. Natrurligtvis nogrann rengöring, metallblankt, men sedan går åsikterna isär. Några bekanta tycker jag skall måla med rostskyddsfärg innan jag epoxymålar och spacklar över skadan. Andra anser det onödigt med rostskyddsfärg, epoxyn fäster sämre på färgen/löser färgen. Man vill ju se snygg ut på land också. Någon som vet bättre?
-
Tack för hjälpen, med lite våld och tråpinnar så släppte det. Det var gammal ärg och röet till kylvattenintaget som höll emot. Nu är det loss så nu blir väl nästa problem att hitta gummipackningar. Men ett problem i taget, det är långt till våren.
-
Tror du att det är så enkelt som att det bara är att tillgripa våld? Jag är tveksam eftersom den är lös den 1:a cm odch sedan är det tvärstopp.
-
Tänkte byta impeller på min 5 hk Yamaha från 1980 vilket jag trodde skulle vara lätt efter att ha läst på bl.a detta forum, men jag stötte på patrull. Tog bort gummipluggen och särade växelföraren, lossade de 4 muttrar som håller växelhuset. Knackade lätt på kaviationsplattan och växelhuset sjönk ner ca 10 mm och där hänger det. Det känns som att axeln inte vill släppa uppe i motorn och följa med ner. Finns det något knep med växelväljaren eller annat som gör att axeln bara gett med sig 1 cm, eller är det slägga och bräckjärn som gäller?
-
Inget bök och stök, tvärtom. Lyfter av masten och lägger den på båten med en plastback i fören och en i aktern. På rufftaket lägger jag en större fendert och fäster masten med spännband i för och akter. Går för motor till upptagningsplatsen där jag lyfter upp paketet och placerar båten på min vagn. Packat och klart, bara att köra iväg till uppställningsplatsen. I princip är det bara att lägga en pressening över och fästa så är det klart. Men visst, båt och mast måste skyddas mot slitage från täckningen. Varför under dessa förutsättningar klydda med NOA-ställning och mast. När jag kollade på marinan så såg jag bara en båt av säkert 600 som använde masten, övriga hade ställningar av olika sorter. Det blir kanske en NOA-ställning till salu i höst.
-
Jo, i princip alla upplagda båtar har ställningar av olika typer. Tanken om att presseningen sliter på eloxeringen och gör den ful är rimlig. Det fula kvarstår men det bildas väl ny eloxering väldigt snabbt på aluminium. Kan det vara så att seglare är ett väldigt konservativt släkte och att det är en kvarleva från den tiden då man hade trämast. Denne ville man säkert inte belasta i onödan då risken att den skulle slå sig var överhängnand och att segla med krokig mast måste väl ha jämställts med att vara snedseglare.
-
Snötrycket måste vara försumbart med tanke på de laster masten är beräknad för. Dessutom med en 3 stödpunkter är det max 4 m fri långd, samt att lutningen gör att ev. snö kasar av.
-
När jag köte min båt låg masten stadigt upppallad på däck och stack ut ca 1 m både för och akteröver. I köpet ingick NOA-ställning och pressening. Varför inte bara lägga pressening över masten och slippa skruva och klydda med NOA-ställningen. Sliter det på masten eller finns det någon annan anledning till att det inte görs?