

gusvo085
Medlemmar-
Innehålls Antal
751 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
gusvo085 senast vann den dag 16 Januari
gusvo085 hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
111 ExpertOm gusvo085
-
Placering
Konteramiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag bytte från DC till Kabinbåt för 2 år sedan. har inte ångrat mig en dag. Svensk sommar är inte som man tror, den är kall och blåsig.
- 6 svar
-
- 2
-
-
Jag har alltid målat med VC17m i Björlanda kile, det har fungerat med visst växer det även på den, man får handtvätta ibland. Kör det både på motor och segel. Bytte båt för två år sedan (motorbåt) och då orkade jag inte skrapa bort den gamla färgen för att få på VC17. Målade med Biltema och sicket lyft! Botten är renare än med VC17, funkar kalas! Vet inte vem som gör färgen och vad det är egentligen, men bra är den.
-
Motorn är ju lättareatt göra fel med än en utomborare vad gäller konservering. en utombordare dränernar sig själv, här måste du aktivt få ut allt råvatten för kylningen så den inte fryser sönder. Rätt trångt att byta bränslefilter & impeller. råvattenpumpen (längst ner till vänster bredvid bränslefilter) är en sådan som gärna börjar läcka och behöver renovering. 1) expansionskärl 2) pump/olja för drevtilt 3) plugg för att lufta värmeväxlare vid tömning av råvatten 4) kulvätska - öppna inte varm! 5) Här under är luftfilter 6) drevolja 7) ? 8) servopump/olja till styrservo
- 12 svar
-
- 1
-
-
Jag undrar vad en sådan vätska har i någon tank att göra? Vatten och toatank tömmer man väl helt inför vintern?
-
Jag skulle köra igenom glykol oxå, den har rostskyddande egenskaper även om en utombordare dränerar sig själv. Hur tänkte du göra med impeller? Den bytes ju ibland.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Stämmer bra! del 4 upplever jag inte som ett problem, den suger bra. Se till att ha luftningshål på dunken så rinner det bättre, en dunk med bara utlopp kommer ju får undertryck.
-
Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor, det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta.
-
Men utsidan säger väl inget om insidan? tänker att den kan vara målad med fle bottenfärg och därför ser ut som den gör....
- 7 svar
-
- 1
-
-
Kan det vara ventilknack? Googla det, i så fall börjar du med att kolla ventilspelet.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Ta upp båt med trailer i Göteborgsområdet (gratis ramp)
gusvo085 svarade på ett ämne i MotorbåtSnack
Även Björlanda har en ramp som har en konstant öppen bom, bra (låg) lutning så du drar upp 2 ton båt med framhjulsdriven automatväxlad bil där. -
Här gäller det att googla fram vilka tåtar man brukar ha i låset, sedan försöka mäta. vissa av dem har nog 12 volt konstant, vissa stift i låset ska nog ha 12 volt. vissa stift i låstet sluter bara då nyckeln fjädrar (till startrelä) etc. så mät och detektiva, sedan chansa lite. Borde gå men man måste nog veta lite innan man börjar koppla planlöst.
-
Det bore gå att hitta en fjärr, bild på den hittar du i bruksanvisningen (googla achorlift fjärrkontroll) det finns även eftermarknadsdelar på typ ebay...
-
Som jag har förstått det så finns det 2 standarder, den ena visar 150 ohm vid fullt och den andra vid tomt - säker på att det är rätt variant du har skaffat?
-
Sök i detta forum efter hur man byter impeller på Ryds 23 dc med samma motor. Jag har tidigare skrivit ett längre inlägg om det, om inte annat så lär du dig då hur det hänger samman med vattenpumpen:)
-
Denna rem kallas även serpentinrem, den går i många böjar via diverse olika saker fram på motorn. Som flera skrivit så måste du kolla om hjulen del ligger mot går att vrida på - inte vevaxeln då det är för tungt. Vattenpumpen (om sådan finns, beror på om vattnet kommer från drevet och om du har sötvattenkylning) kan gå tungt. i vart fall - alla hjul bör gå att vrida på med kraft. Hur den spänns är olika mellan motortyperna. just 5,7 liters vet jag inte, kan vara via generator eller spännrulle.