-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm thorsten
-
Placering
Kadett
-
Hej! Jag håller på att plocka ihop lite bra att ha prylar till mitt NMEA nätverk. Såg denna Garmin Trimplansindikator på en hemsida och undrar om det är någon mer funktion än bara visa på plottern hur trimplanen står? Och om någon har provat detta på sin båt? Rätt onödig pryl, men ball Tack på förhand!
-
Jag håller helt klart med skaparen av denna tråd. MG är full av tyckare/gissare Några exempel jag sett: -Hej jag vill ha bogpropp på min båt, vilken rekommenderar ni? Är du helt knäpp eller? Jag har en Searay/Bayliner med V8 (Trimmad) och jag behöver aldrig nån bogpropp. 40kn in i hamn sen back. Fan vad jag e cool. Lär dig köra utan rookie -Hej! Jag är nybörjare på detta med elsystem, vad rekommenderar ni mellan skiljerelä eller diod? Hmm... Jag tror och hört i matkön om en kille i Säffle, han hade nått annat i sin båt. Vet ej vad? Typ detta som är en otroligt irriterande störningsfas i detta forum, inget rakt svar utan många kringlare. Finns 2 typer: Kille MED båt, och Båtkille. Byt även detta mot tjej. MVH
-
Tack grabbar! Mycket snällt!
-
Hej! Som topic säger, jag letar efter ett sätt att styra typ ett relä eller motsvarande med min plotter (Simrad NSS7) genom Nmea 2000. Finns det färdiga reläboxar eller ska man bygga själv? Plotter har det mjukvarustödet. MVH \\ Gustav
-
Hej! Jo, år till Jula eller Clasohlsson och köp 3G 1.5mm2 Gummikabel för utomhus bruk (typ RDOE). Tänk på att inte använda typ Skyllemarks eller så eftersom dom är gjorda för max 100v. Om det blir en längre sträcka i båten. Använd då en gummikabel 3G 2.5mm2. Men har svårt att se detta praktist eftersom att din landströmscentral är avsäkrad på 10A (Förmodligen) Låt oss säga att du har en kabellängd på 10m så får du en förlust på 0.64% och behöver ej gå upp på 2.5mm2 i kabel.
-
Jo precis, men det jag fallit för är en blackbox plotter. Alltså en låda bara man kopplar till egen skärm. Jag vet att dom flesta kör dator och så. Men som Linux älskare jag är så vill jag inte köra Windows och få en Bluescreen på Saltsjön i mörker....
-
Du kan även ta den gamla rutan till närmsta lite större Glasmästare och be dom göra en kopia av den fast i glas. Glas håller extremt mycket längre, och då kan du beställa med rökfärgad nyans. Glasmästarna gör inte detta själva utan tar från en grossist. Men man kan få glaset precis så man vill. Då blir rutan även halvhärdad eller laminerad, beroende på plånbok
-
Hej! Jag är ute efter att bygga om mitt nuvarande navigationssystem (Plotter) som är en Garmin produkt. Jag är ganska insnöad på Garmins prylar, men har fått upp ögonen för C-MAP korten samt komplatiba produkter. Själva korten i helhet, är dom snarlika? Eller e det ett mer budgetkort? Färre djupkurvor eller motsv? Blir man missnöjd om man byter? Ni som provat, vad tycker ni? MVH
-
Najs med renovering! Jag gjorde en liknande för 2 år sen. Bara fråga om du får problem. Glöm ej att smörja lageröverfall och kamaxeln med olja innan montering, många har bränt sina motorer innan oljan tryckts upp... Jag har även en beg. Sprillans elektronisk tändning om du vill köpa billigt... Bara att PM:a Mvh
-
Hej igen Oskar! Jo, jag har under dagen lyssnat runt lite med erfarna kollegor och dom kan rekomendera att man tar bort dom gamla rutorna och kör nya lite större polykarbonatrutor som du kör med renomgående skruv in i skrovet. På detta sätt e det garanterat fastsatt, med säkerhetslist så KAN dom i värsta fall lossna (om skrovet vrider sig i extrem sjö) . Men kan INTE lossna med genomgående skruv. Detta är dock inte så snyggt. När man monterar dom så kan man med fördel ha någon typ av elastisk fog mellan. Om du e hos Glasmästaren så kan du fråga om en tub kladdkitt. Samt strörre hål i plasten som jag skrev om tidigare. Nu har du ett till sätt att grubbla på
-
Hej igen! Jo, vad jag kan se på bilderna så sitter dina rutor i gummilist redan som gör allt betydligt enklare. I ditt fall skulle jag rivit ur dom gamla rutorna och listerna och montera en gummilist som kallas säkerhetslist Och detta tillsammans med tätningsmassa på både glasspår och skrovspår. I den konstruktionen som du har nu så är rutan intryckt i en gummilist som sitter i skrovet, rutan är gjort som en traditionell traktordörr alltså att rutan blir några cm mindre än själva hålet så att listen får plats. Denna lösning är billig och fungerar i dom flesta fall utmärkt. Dock så kan rutan tryckas in med våld. Men i ditt fall så ska du montera säkerhetslist, då är rutan lite större än hålet och gummilisten är sk. överfalsad så man ej kan trycka in rutan i båten. Detta kombinerat med lite tätmedel kommer bli kalas! Priser och så vet jag ej i huvudet, men det är dyrt med Polykarbonat. Vanlig 4mm kostar runt 1000kr m2, hardcoated är mycket dyrare. Sammanfattning. Åk till närmsta lite större Glasmästeri och be att få kolla på Säkerhetsgummilist och titta vilka tjocklekar dom kan få hem. Kolla även deras pris och om du kan malla av rutorna själv så e detta mycket billigare. Kolla även pris på Hardcoated vs. Vanlig Lycka till!
-
Om du vill ha ett yttre skydd på dina befintliga rutor så skulle jag inte rekomendera Plexi. Plexi spicker otroligt lätt och blir missfärgat på nolltid i salt och sol. Ett alternativ är att montera polykarbonat (Lexan, Makrolon). Detta finns i flera olika utföranden. Ett utförande som skulle passa dig vore 6mm Hardcoated Polykarbonat. Ett annat ord för samma produkt är 6mm Makrolon Safir. Denna är extra UV protected och extra reptålig. En vanlig Polykarbonatbit blir repig på nolltid. (Finns på Icas fikabröds luckor) Sedan är tjockleken beroende på storlek på täckytan. En liten Toa-ruta så kan det duga med 4mm och en längstgående lång ruta så måste man köra tjockare. Montering sker lättast med betylband, finns hos Glasmästaren, Det viktigaste är att det inte blir helt tätt runt rutan eftersom fukten ska kunna komma ut när det kommit in. Sedan denna gamla sanning med att Polykarbonat inte spricker är fel, jag har sett åtskilda spruckna bitar. MEN det spricker inte så lätt som Plexi. Om man nu ska borra och skruva i Makrolonen så måste skruven vara 2mm mindre än själva hålet i platsen. (minst) Detta pga. att plasten rör sig olika vid temperaturer och kan lätt bli vågig när den har för tajta hål. Om du bifogar en bild på dina rutor nu så kan man se vilka alternativa metoder man kan använda. /// Glasmästaren
-
Ja, som topic säger, Jag har ca 7m kabel mellan Solpanelerna och batterierna. Jag har klurat lite på vart jag ska montera min regulator. Låt säga såhär: Monterar jag regulatorn vid batteribanken så blir det en längre bit för strömmen att färdas och den kommer att vara okontrollerad på över 14v = Större spänning, mindre spänningsfall. Men monterar jag regulatorn precis vid panelerna så kommer spänningen att vara kontrollerad till 14v och har ett spänningsfall på nån %. Hur skulle ni gjort? Tack på förhand!
-
Hejsan! Nu börjar jag se över ett motorbyte på min Flipper 700. I dagsläget sitter det en Aq200d som börjar bli sliten. Tänkte höra med er om någon har erfarenhet av Ful-block från Usa. Alltså helt rena block som man plockar över generator och tändning osv. Typ Cheva 350. Eller ska man satsa på en beg. motor färdig. Jag har god meckvana och drevet vill jag behålla. SÅ det e inget problem rent praktist. Och endel stoppar en bil 350 motor i båten och hävdar att det endå e samma kam på motorerna. Kom med tips! Tack på förhand
-
Tack ännu en gång! Och boken ser lovande ut, alltid skoj att köpa av någon som ger ut boken privat... Mvh \ Gustav