Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025

Thomas_Finnmaster5300BR

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Thomas_Finnmaster5300BR

  • Placering
    Landkrabba
  1. Ja, tack för det enkla tipset. Dock antar jag att den förändringen sannolikt inte ger någon förbättring av den gungande gången antar jag. Så jag hoppas fortfarande på att någon har egenupplevda erfarenheter av en propeller med bättre grepp som passar båten/motorn. /Thomas
  2. Hej, Jag har en easyline 1300 och en Finnmaster 5300BR / Yamaha F100 - årsmodell 2008. Är mycket nöjd med denna trailer. OBS! vad som det inte skrivs något om här är att trailerns totalvikt (har inget att göra med vad din båt väger) inte får överstiga bilens tillåtna dragvikt beroende av om du har B-körkort eller BE-körkort. Spelar alltså ingen roll om båten på en 1300 trailer väger 200 kg eller 800kg, det är totalvikten för trailern som skall vara godkänd för bilens och förarens körkortskombination. Själv har jag en Volvo S80 D5 - 2009, som får dra totalvikt 1300kg då föraren har B-körkort. En V70 får inte dra samma trailer upplysningsvis... (Kolla ditt registreringsbevis för bilen som skall dra trailern innan du köper något) /Thomas
  3. Hej, Jag har en FINMMASTER 5300BR med Yamaha F100, årsmodell 2008. Finns det någon här som har egen erfarenhet, eller känner någon som har bytt originalpropellern på ett likadant ekipage? Allt fungerar, och är monterat, enligt Yamaha körfakta. http://www.yamaha-motor.se/Images/KÖRFAKTA SWE 2010_tcm36-127035.pdf Snabbdata: Yamaha - Aluminiumpropeller 3-bladig 12 5/8 X 21 2 personer => 39,6 knop @ 6000rpm, 4 personer => 39,0 knop @ 5900rpm (egen GPS mätning) Perfekt anpassad propeller enligt Yamaha's rekommenderade max rpm. Allt bra så långt, men propellern vill lätt dra luft i svängar och då tappa greppet, speciellt när man drar vattenskidor om man inte trimmar in motorn närmare akterspegeln i kurvorna. Men då får man lov att tilta ut motorn igen direkt efter svängen annars går båten trögt med fören (stäven) bromsande i vattnet. (ut och in med motorn hela tiden....) Tycker också att den borde orka lyfta fören bättre vid högre farter (>35 knop). Båten börjar lätt överplana? / galoppera? om man har justerat ut riggen för bästa toppfart (dvs fören går upp och ned) precis som om propellern får varierat grepp i ett cykliskt förlopp. Kan allt detta avhjälpas med en annan propeller? Jag vill inte förlora toppfart, men absolut vinna grepp i kurvor och lyft vid åkning rakt fram samt gärna bättre acceleration från stillastående. Accelerationen är nu enligt min bedömning och hitills begränsade vunna erfarenhet helt ok för att dra upp tunga vattenskidåkare. Vi har testat med åkare på 110kg och 2 skidor med start liggande i vattnet. Dock saknar vi tekniken att starta på 1 skida från vattnet så jag vet inte hur prestandan är för detta scenario... Kan man lita på, att citat: best solution is a Powertech RXB4R20p (13,25 x 20 4-blade) SS prop. That prop blade design and cupping will give better performance on hole shot, top speed and fuel economy, as well as stable bowlift and handling in turns Vet inte om man törs lita på detta och handla over there. Är ju krångligt och tidsödande att byta (om ens möjligt), men mycket mycket billigare än i svedala.... Tyvärr har jag inte sett någon med samma båt/motor kombination i något forum ännu någonstans på på internet. Jag söker erfarenheter som tacksamt tas emot och då speciellt som sagt någon med egna eller bekantas erfarenheter av samma båtmodell och motor. Jag är beredd att betala svenska priser för rekommendation till rätt produkt om bara någon med egen erfarenhet har fakta att komma med för samma båt och en egenupplevd lösning på problemet. Tacksam för svar. /Thomas
  4. Finnmaster 5300BR / YAM 100 / std. aluprop 12 5/8 X 21: 2pers => 39,6 knop @ 6000rpm, 4pers. => 39 knop @5900rpm /Thomas
×
×
  • Skapa nytt...