Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

stje

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om stje

  • Placering
    Kadett
  1. Nu när snart lagningen av min Buster RS är klar så återstår färg, jag vill nämligen lägga ett lager färg på skrovet. Vilken bottenfärg är att föredra, båten är nu helt aluminiumren. Jag har hört att man kan måla alu-båtar med Hammerite färg och att det blir en väldigt tålig yta. Finns det någon som har hört eller har har erfarenhet av detta??
  2. Varför kan man inte använda sig av vanlig filtersand för blästring?? Jag håller på med ett aluminiumprojekt där jag behöver blästra runt hål i skrovet innan jag fyller dessa med Alutite. Är det fel sand på aluminium??
  3. Svårt att bestämma sig... Nu lutar det åt en fastlimmad alu-plåt på insidan mellan flytelementet och aluminiumskrovet (vilket lim?). Därefter Plastic Paddings Marine Epoxy som spacklas från utsidan för att täta hålen. Över detta kör jag Hammerite Special Metall Primer och målar sedan över med Hammerite färg, alternativt direkt från början Hammerite Direct to Galvanized. Vad tror ni, är jag helt galet ute?? Finns det någon på Forumet som har provat Durafix Easyweld?? Det kanske är ett alternativ istället för Marine Epoxyn?? Senast ändrad av stje | 25 april 2010 | 22:11
  4. Någon beställde väldigt mycket nit från Skruvbutiken igår, dom har tillfälligt slut... Klart att jag får nita båten, nu är den tillfälligt ihopskruvad och det är ganska enkelt att byta ut kruv för skruv. Är det den här niten som jag bör använda, 0660A 6 18 KN ALUM 6X18 DIN 660 tillsamans med BRICKA DIN 125 FZV? By the way; Tack för mycket bra hjälp!!
  5. rostfritt skruvförband äter på aluminmium Vad f*n skall jag använda?? Jag vill använda skruv och mutter då jag annars inte får ihop (med popnit) relingen.
  6. Alternativet till att nita skrovet kan vara att skruva ihop skrovet med rostfria skruv och mutter, vad tror ni?? Jag har provat med blindnit och insåg att jag inte får ihop relingen på det sättet, behöver mer kraft. Istället började jag att sätta i skruv och mutter (Rostfri A4) i alla hålen i relingen och skruvade sakta och systematiskt ihop relingen. Frågan är om rostfria A4 skruvar lirar med Aluminium, kan man göra så här?? Om jag skall täta emellan innan man skruvar ihop är det silikon som gäller då eller finns det bättre alternativ?
  7. Specialtråd?? -Är det typ Alutite som menas då, funkar den bra på ett båtskrov??
  8. Bra!!! Ge mig griller i huvudet.... Nita med popnit lät som en bra och billig lösninig, men vad är bäst!?
  9. Trycka till från två håll funkar inte, jag kommer inte åt. Jag är väldigt intresserad av att nita skrovet...
  10. Som sagt låter som ett riktigt bra alternativ. Hon är ingen skönhet men jag tror ändå att ett gäng nitar kan passa på barbords sida Är det aluminiumnitar man använder, skall man ha silicon emellan eller några plast brickor? Om du mer specificerat vet vad jag skall använda är jag tacksam för den informationen, ex. leverantör och art.nr. De största hålen är nog max 5 mm. Borrar man med vanlig metall skruv i aluminiumskrovet?
  11. Trycktät pop-nit Låter intressant, var får man tag i det och hur gör man??
  12. Jag tyckte också att priset var i överkant, men jag har ingen tidigare erfarenhet av den typen av jobb. Killen verkar riktigt duktig och jag fick hans namn av en kompis som jag litar på. Han ville borra upp varje hål till en femkronas storlek för att få rent aluminium och därefter svetsa fast en lika stor (hel) bit. Avslutningsvis skulle han blästra för att reparationen inte skulle synas. Men jag är inte ute efter det estetiska, jag vill ha en billig bruksbåt. Jag betalade 3000kr för aluminiumhögen och jag vill se hur billigt man kan komma undan. Som sagt spackel som sitter på aluminium och däröver primer och färg. Jag har hört att vissa har använt sig av Hammeritfärg på aluminium, intressant... Senast ändrad av stje | 08 april 2010 | 20:14 Senast ändrad av stje | 08 april 2010 | 20:14
  13. Jag har haft dålig utdelning på mina tidigare inlägg, så jag hoppas på svar nu... Jag har en bättre begagnad aluminiumbåt (Buster RS) med ett antal (25-30) mindre hål i sidan (ca 1-4mm diam.), hålen ligger ovan vattenlinjen. Att svetsa detta skulle gå på ca 10´ ... Känns lite mycket med tanke på att båten är tänkt som en bruksbåt för oömma övningar. Finns det någon på forumet som har förslag på hur man kan laga hålen. Jag har hört om spackel som man kan spackla på aluminium. Tänkte att spackel, sprimer och färg kunde vara ett alternativ. Finns det någon som erfarenhet av detta, som kanske har provat själv?? EXTREMT TACKSAM FÖR HJÄLP I DETTA!!
  14. stje

    Epoxi filler

    Finns det någon på forumet som har någon erfarenhet av Epoxi filler eller annat spackel som fungerar bra på marinaluminium. Jag har några hål i skrovet på en äldre aluminiumbåt och tänkte laga dessa. Båten är ingen skönhet och jag vill ha en lagning som håller (och är relativ billig) framför estetik. Över spacklet tänkte jag slänga på lite färg. Är det Primer som gäller innan man målar en alu-båt typ. Buster
  15. Första inlägget på forumet, jag behöver hjälp!!! Jag kom över en gammal Buster RS idag som jag tänkte göra sjöduglig. Det är ingen skönhet och jag har ingen avsikt av att göra den speciellt vacker heller... Den skall användas som en slitbåt och för hummerfiske. Nu till mina frågor: Relingen är nitad på båten och nitarna har gjort sitt (se bild). Vilka alternativ har man, svetsa eller nita? Hur nitar man, var får man tag i nitar till Buster? Vad skulle det kosta att svetsa relingen istället, någon som känner någon i Göteborg som kan svetsa Aluminium? På barbords sida har det blivit några mindre hål ovan vattenlinjen som troligen är från något kemikalieskvätt. Hålen är ca 15-20 till antal och diametern på resp. hål är ca 2-3mm. Hur lagar man detta, också via svetsning eller har ni några andra tips?? Tacksam för all hjälp jag kan få och även tips på kunniga svetsare inom Göteborgsområdet.
×
×
  • Skapa nytt...