-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm hakast
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Du får gärna lägga dig i. Jag kommer förlänga rejält, kanske blir det en hel meter. Allt input mottages tacksamt!
-
Orsaken till sprickan och att det böjt skottet framöver beror på en riggare här i Valencia efter att han hade bytt alla mina 10 vant förra året. Masten har pekat lite framåt. Jag bad honom ansätta den hårt, vilket inte heller blev gjort. Till slut var jag så trött på allt krångel att jag bara betalade det som varit överenskommet. Förutom att masten pekat något föröver har den även kunnat vandra lite i sidled och vid nån gipp sprack skottet. Har tagit upp ett inspektionshål på andra sidan men den är okay. Man kan inte lita på spanska varv, en del är slarviga, andra kan vara bra men man vet aldrig vem som är vem i förväg. Därför tänkte jag inte anlita någon den här gången. För ro skull tog jag ändå in en offert, mest för att se i detalj vad dom hade tänkt göra. Den landade på 4 000 euro. En post var stagning av masten á 800 euro ... det gjorde jag på en halvtimme själv. Din idé med förstärkning även i sidled är nog inte så tokig.
-
Månget tack. Många bra bilder och även beskrivning. Det får jag användning för!
-
Tackar för goda råd. Bifogar en bild som visar hur en exakt likadan skada på en likadan båt lagades i USA på ett varv där.
- 15 svar
-
- 1
-
Tack för goda råd! Jag upptäckte det nog rätt kvickt efter att det hade hänt så däcket verkar helt intakt, i alla fall ingen utbuktning eller synlig spricka. Kopierar ditt inlägg till min mapp.
-
Du verkar varit inne på epoxijobb tidigare. Tack för tipset, har kopierat in det till mitt dokument för all input.
-
Inredningen har jag redan rivit ut på hela skrovsidan så det är full åtkomst. Jag hade tänkt plasta utanpå och rejält runtom, men funderar fortfarande över just det du säger. För en lekman är det nog ett för stort projekt att göra ett helt nytt skott tänker jag. Är i Spanien och fick ett skambud från ett varv, 4 000 euro.
-
-
Ett delikat problem. Jag har en Moody 35 segelbåt. Vid en av mina rutininspektioner upptäckte jag ett löst stag och orsaken var att det laminat som röstjärnet är fäst vid på insidan har spruckit. Dessutom har det dragit lite snett. Jag bifogar bilder. Jag undrar över om jag måste gröpa ur distansmaterialet som är trä, men verkar torrt? Jag vet i stort hur jag ska göra med själva plastjobbet, en bild visar samma skada på en likadan båt och hur de hade förlängt röstjärnet. Tänker göra likadant men lägga förlängningen omlott istället för kant i kant för att få utymme för massor av glasfiber/epoxi. Alla goda råd och know-how av allehanda slag tages tacksamt emot! Allt från själva plastningen till allmänna synpunkter.
-
Det är nog det jag är lite inne på. Det verkar som att jag kommer åt med vinkelkapen. Ändå kan det vara intressant med synpunkter. Samtidigt finns det de som påstår att det inte ska spela ngn roll, men jag förstår din synpunkt. Absolut.
-
Nä, det ska inte vara nga problem med det. Rak som en spik får vi förmoda. Kollade för nga år sedan, då var det så och efter det har inget vad jag vet hänt. Det här med 2-3 cm verkar vara det mest logiska och optimala men jag tror också att det inte ska vara ngn fara men skadar inte att höra sig för om andra tänker likadant.
-
Jag har precis bytt motor i min segelbåt och den nya är lite längre bak än den tidigare så att nu har jag 82 mm mellan stödbock och propeller. Tidigare var det 2-3 cm som jag minns det. Ska det här större avståndet spela ngn roll? Mer vibrationer eller annat? Det är 44 hp motor och en 1" axel, 1.5 meter lång. Förstorar man upp bilden ser man ganska bra just den biten. Tacksam för synpunkter.
-
Den hade definitivt räckt till ...och så en annan sak ...hade jag börjat om med mitt bygge idag och vetat det jag vet nu hade jag inte valt 123BMS. Man får hålla på och mixtra för att ställa om och lura BMS så den inte tror att det är fulladdat vid en spik tex vid uppstart men även annat. Jag köpte gen2 en vecka innan gen 3 kom men det var det ingen av försäljarna i Tjeckien som upplyste om. 🙂 På min BMS slår det av laddningen då ngn cell befinner sig över en viss nivå. Bäst är att ha den på 3.4 volt men det funkade inte så jag fick skruva upp till 3.5. På gen 3 lär det vara så att den inte tror att det är fulladdat förrän SoC är uppe i ett visst antal procent, kanske 100%, men jag skulle inte lita på att det heller funkar. Den räknar även grovt fel på SoC när man tex lagar mat med induktionshäll och kraftigt uttag upp till 200A och även annat men en del har jag säkert glömt nu eftersom jag vant mig med det hela och vet hur jag ska fiffla. Jag hade satsat på Daly istället. 123BMS är dessutom prissatt till ungefär dubbelt så mkt som den är värd, men tjusig förpackning, app osv.
- 11 svar
-
- 2
-
Jag kan vara lite bussig. Om du kommer använda samma prylar som mig så var det här en tricky bit att lösa. Kontaktade tillverkaren av 123BMS och fick lösningen därifrån. Orsaken till att jag fick byta belastningsrelä var att vi kör rätt hårt med induktionsplatta och lite av varje och befintligt dubbelrelä klarade bara (tror jag) 100A vardera så jag använder bara det ena till laddningen. Kanske dom har andra reläer med störra kapacitet nu? Det här var för två år sen.
-
Nja, egentligen gör den nog inte det. Shunten sitter på minuskabeln och den mäter både start- och förbrukningsbatteriets SoC. ...ser din Edit nu och vi är inne på samma spår. Satt och knåpade med den där ritningen nån månad och sen var det bara att trippelkolla och få second opinion, sen köpte jag en bra kabelskoklämmartång på Biltema och det gick väl åt 20-40 skor. Allt har funkat i de två år nu vi bott i båten nonstop, men så bytte jag motor och nu vete fasen vad som hände?
-
Då var det bekräftat av två av varandra oberoende att Sterling ska vara nedsläckt då inte motorn är igång. Tack för det! Återstår bara att hitta varför det ligger spänning på generatorn och vad man ska göra åt det? Dessutom har det säkert samband med att temp-mätaren inte fungerar. Lyckligtvis har jag en strömbrytare mellan startbatteri och motor så att jag kan klippa med den. (inringat på bild). Motor och instrument kom som helheter och det vara bara att trycka ihop kontakten dom emellan. Det här tål att funderas på.