Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Pelleplotter

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pelleplotter

  • Placering
    Fänrik
  1. Du kan prova att koppla förbi säkringen på kabeln som går till senosringången på shunten så att det inte är ett spänningsfall där.
  2. Tack för era svar! Det var en mycket fin omega Hasse och jag har redan varit inne och kikat på din konstruktion Toaen. Jag har nu byggt kylboxen och bilder på bygget kan ses på denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=439838 Eventuellt fyller jag på med lite fogskum runt boxen när fogarna i boxen har härdat ordentligt.
  3. Färdigt! Jag fick skarva två bitar isolering för att få ihop material till de två locken. De medföljande kantlisterna räckte inte, så jag kapade några överblivna skivor 52mm och sprättade bort ytterhöljet som jag använde som kantlist istället. För att täta mellan locken och kyllådan satte jag på neoprenlister (något jag hade liggande) men dom var ganska svåra att fästa, så det kanske blir någon annan lösning vid ett senare tillfälle. Kompressorn matas med ström via förbrukningsutgången på solcellsladdaren. Detta innebär att strömmen till kompressorn bryts om batterispänningen sjunker under 11,5V vilket är bra för batterierna. Boxen blev 34 liter stor. Då har jag utnyttjat så mycket som det bara går av den befintliga volymen bakom pentryt med hänsyn till bordgenomföringar. Det går fortfarande alldeles utmärkt att sticka in handen genom sidohålet och stänga ventilen till diskho och dränering. Första kylningen blev ett paket smör samt en gädda och några abborrfiléer. Det gick förträffligt bra.
  4. Kompressorn monterad i akterkant på BB stuvfack. Slangen kommer från en ventil i SB aktra koj som användes till en värmare förut. Det är nästan alltid svalt i den kojen så jaghoppas att det kan spara lite energi. Jag skrev tidigare att jag tänkte ta en slang som gick ner till kölsvinet, men eftersom den slangen går bredvid värmarslangen så tror jag att det kan få motsatt effekt.
  5. Förångare och termostat på plats. Jag ställde förångaren så att det blir som ett naturligt frysfack som man kan ställa frysvaror i. Funderade på att sätta termostaten utanför för att spara plats, men då hade jag behövt borra i pentryskivan och så hade det blivit bökigare att byta termostat om det skulle behövas nån gång, så jag hoppade över det och satte den inne i lådan instället. Röret till kompressorn är böjt i ett U och går rakt in i BB styvfack.
  6. Kortsidoplattorna på plats samt påbörjat fogning med antimögelbehandlad våtrumssilkon.
  7. Långsidoplattorna på plats samt en täcklist på den hitre sidoplattan. Kapa med fördel att av de yttre hörnen om det är svårt att få ner skivan. Ska tillägga att botten och sidoplattan är limmad mot pentryväggen med sikaflex. Senast ändrad av Pelleplotter | 13 maj 2012 | 22:45
  8. Dräneringsslangen monterad på brunnen i bottenplattan samt dragen till bordgenomföringen.
  9. Här kommer bilder från helgens bravader! Först ut är bordgenomföring med kulventil för dränering av kylboxen samt vinkel att vila boxens bottenplatta mot. Bilden är tagen uppifrån ner mot öppningen för orginalkylboxarna i pentryt. Orginalkylboxarna bestod av skitäcklig tunn frigolit.
  10. Pelleplotter

    Fogskum

    I helgen ska jag börja bygga kylboxen i vår Maxi 77. Jag använder 50mm isolerskivor från Isotherm. Det kommer att finnas spalter på 3-15cm på vissa sidor av boxen när den är färdigbyggd. Kan jag använda fogskum för att fylla ut dessa spalter för att ytterligare isolera och stärka konstruktionen eller är det bara dumt? Jag har läst i vissa trådar att fogskummet drar åt sig vatten, men jag har svårt att förstå om fogskummet har haft kontakt med vatten då eller bara sugit åt sig fukt ur luften? Erfarenheter och förslag mottages tacksamt! Senast ändrad av Pelleplotter | 10 maj 2012 | 20:03
  11. Sjökort passare, mät på skalorna på sidorna
  12. Hej, Du kan köra Transas på PC med bredbandsradar. Vet inte priset dock...
  13. Det är oftast givaren som är trasig. I vissa enstaka fall kan instrumentet vara trasigt. Börja med att byta givaren. Om man inte vill ta upp båten så kan man sätta den nya givaren i en plastpåse med vatten som man lägger mot skrovet, det funkar nästan lika bra. När säsongen är slut och båten ska upp så passar man på att skifta givare på riktigt. Kabeln går oftast en lång väg genom båten och är ansluten med kabelskor mot instrumentet. Kabeln kan med fördel skarvas en bit från givaren. Se bara till att skarven blir ordentligt fuktskyddad. (Gäller ST60, ST60 , ST40 Autohelm m.m. Om du har en ST70 med SeaTalk^ng-givare ska du helst inte skarva) Senast ändrad av Pelleplotter | 07 maj 2012 | 21:01
  14. Jamen dåså! Kompressorn får hamna i BB stuvfack. Jag bytte ut Wallasvärmaren (nja, värmare vetifan) mot en Webasto förra året, också den i BB stuvfack. Då passade jag på att rationalisera bort en av de dubbla varmluftskanalerna till inredningen eftersom Webaston ger mer tryck. Den överblivna kanalen blir en finfin transportör för svalkande luft från kölsvinet till kompressorn.
×
×
  • Skapa nytt...