Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Vator14R

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Vator14R

  • Placering
    Kadett
  1. Hepp, Jag har en Johnson 35 hk 1976, och den har också på senaste 2 turerna uppvisat samma symptom, kan det vara en epidemi ? Jag lånar tråden lite och lägger till mina iaktagelser och funderingar. När motorn är kall startar den som vanligt, men när jag kört en stund (5 min vid fullgas och planing, eller ca 10-15 minuter på lågfart) börjar den ge tecken på att vara riktigt varm. Det ångar ur kylvattenublåset och fräser när det stänker vatten uppå motorn. Motorn blir då orkeslös och kan inte komma upp i varv, precis som trådskaparen beskrivit. Jag har då stängt av motorn, och efter det är den näst intill omöjlig att starta förrens den fått kallna en timme eller så. Jag har kollat impellern, och den ser helt okey ut, och det sprutar ganska rejält med kylvatten ur utblåsen på riggen. Min modell har ingen skvaller stråle tyvärr, utan den blåser ut vatten beroende på varvtal och temperatur har jag läst mig till på annat forum. Min plan nu är att kolla termostaten och kylkanalerna. Tyvärr verkar det som att jag måste ta bort hela topplocket för att komma åt termostaten (min modell har ej separat lock). Till mina frågor: Kan man testa termostaten på något sätt, t ex se om den öppnar och stänger i kokande vatten? Kan man smörja en termostat om den kärvar, eller är det bara att köpa en ny? Eller skall jag kanske prova att köra utan termostat en tur för att se om om motorn går okey på högfart (jag gissar att den kan gå illa på lågfart utan termostat, då den väl inte kommer upp i rätt temp...). Tacksam för hjälp och svar!
  2. Hej igen, jag brukar också försöka göra den enklare servicen själv, t ex oljebyte, byte av tändstift, impeller etc, etc. Denna gång ville jag dock låta verkstan kolla lite närmare på växelhuset, då jag haft problem med att få i framväxeln. För att få ut propelleraxel behövs lite specialverktyg, avdragare och liknande, så i det fallet fick det bli verkstaden. Istället för att montera bort hela motorn så slutade det med att jag skruvade av växelhuset och lämnade in det på verkstan i morse. Det var kanske det smidigaste alternativet i just mitt fall ! Nu återstår att vänta på besked från verkstaden om växelhuset kan fixas, eller om jag måste leta upp ett nytt begagnat. Tips på firmor med stora sortering på begagnade motordelar mottages tacksamt!
  3. Jag tänkte lämna in min 35 hp utombordare på service. Motorn sitter monterad på en styrpulpetsbåt och har elstart. När jag ringde min lokala servicefirma föreslog de att jag skulle lyfta av motorn och köra den till verkstaden. Jag hade själv tänk köra båten på trailer med motorn på. När jag började plocka bort motorn noterade jag att det förutom gasvajer, växelförare och styrled även finns ett antal elkablar att montera bort i motorn, vilket kan vara lite bökigt. När det gäller mindre utombordare känns det väl mest lämpligt att plocka av motorn, men ju större och tyngre de blir, desto mer jobb är det ju att plocka bort dem. Vad är normal praxis? Brukar ni lämna in motorn på service monterad på båten eller ej?
  4. Kul att denna tråd har engagerat så många redan! Den allmänna frågeställningen är ju huruvida det är lönsamt att beställa reservdelar från internet (i detta exempel ifrån USA), eller om det är säkrast att köpa dem hos din lokala handlare? Själv kan jag tänka mig att testa nya sätt att köpa prylar billigare, om de har goda referenser och jag själv har gott om tid. Annars när det är mer akut går jag gärna till min närmaste marina. På så vis kan man sätta lite prispress på de svenska leverantörerna samtidigt som man ändå stöttar sin lokala firma. Det finns säkert hela skalan av konsumenter på detta forum (dvs de som alltid handlar lokalt vs de som alltid beställer till lägsta pris). Frågeställningen kan också nog vara densamma för mängder av områden (kameror, telefoner, elektronik, fiskeprylar, dykprylar, etc, etc). Wanmar, du skrev Riktigt pris för en clutch 319565 1943:- . Var hittade du det priset? Finns det någon svensk website där man själv kan söka reservdelar och hitta priser, eller är det möjligen så att du själv jobbar i branschen?
  5. Tack för tipset Daniel_B! Hur lång tid tog det för dig att få dina prylar? Betalade du med kort? Drygt halva priset är ju ändå helt okey, om reservdelarna är likvärdiga vill säga. Just denna del har beteckningen BRP (Bombardier Recreational Products) och de är väl ganska stora och välrenommerade inom reservdelssidan vad jag kan förstå.
  6. Hejsan, Jag har en Johnson 35 hk 1976. Problemet är att det är svårt att få i framväxeln. Jag har ännu inte rivit isär växelhuset, men jag har sökt lite på diverse forum och det verkar tyvärr finnas en risk att det är kopplingen (clutch dog)som är sliten. Om jag har tur kanske det bara är en justeringsfråga. Jag kollade då lite vad en ny koppling skulle kosta, och fick ett pris på drygt 2.100:- hos en svensk leverantör. När jag letade efter en en sprängskiss till motorn hittade jag den på iShopMarine.com (en amerikansk site). Där kan man också beställa reservdelar direkt. Denna reservdel (BRP-0319565 Evinrude-Johnson) kostar där 74.21 USD, dvs ca 540 SEK. Den uppskattade fraktkostnaden var på ca 41 USD. Detta skulle då bli ca 840 SEK för reservdelen frakt. Min tanke är alltså att plocka isär växelhuset, och när jag kunnat konstatera vilka delar som behövs överväga att lägga beställningen till t ex iShopMarine.com Är det någon som testat att beställa från iShopMarine (eller annan leverantör med lägre priser än i Sverige)? Funkade det bra? Tog det lång tid? Var det bra reservdelar?
×
×
  • Skapa nytt...