-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Johan_HR
-
Placering
Kadett
-
Jag har en Tohatsu M40D årsmodell 2006, som nu börjat gnissla från propellern. Detta ljud förekommer endast på låga varv, men väsnas ordentligt. Det underliga är att gnisslandet enbart förekommer när jag har originalpropellern monterad. Jag köpte även en Propulsepropeller förra året och när jag använder denna finns ej något oljud. Jag är dock inte så nöjd med prestandan på Propulsen och använder därför helst originalpropellern. Från början trodde jag att detta ljud kom från växelhuset, men eftersom det bara låter med ena propellern så uteslöt jag att det skulle vara orsaken. Det är inte heller någon skada på originalpropellern, så det verkar inte troligt att det skulle vara obalans i denna. Nu vet jag bara inte vad jag ska göra åt mitt problem. Har ni någon teori om vad ljudet kan komma av, och vad man kan göra åt saken? Ska man köpa ytterligare en aluminiumpropeller eller kommer jag få samma problem igen då? Vore mycket tacksam för hjälp med detta .
-
Om du har släppt på trycket till tiltmotorn så att motorn sjunkit, borde det även gå att lyfta upp den igen. Det kan gå lite tungt, men testa att ta i ordentligt och lyft motorn så högt att du kan lägga i tiltspärren. Då ska det inte vara några problem att komma åt skruvarna.
-
Finns det någon som vet om det är svårt att bygga om en Tohatsu 40 hk förgasartvåtaktare till 50 hk? Är det mycket som behöver bytas ut, eller räcker det med att i princip enbart byta munstycken?
-
Prova att skruva av locket till tiltmotorn och kontrollera att kolen ser ok ut, det kan vara dessa som är slitna.
-
Jag blev tvungen att demontera tilten precis som du trodde, och jag upptäckte då att en o-ring som satt på luftningsskruven hade spruckit och fallit i bitar. När jag bytte denna fungerade tilten som tur var utmärkt igen!
-
Jag har fått ett mycket konstigt fel på tilten på min Tohatsu 40 hk. Helt plötsligt har motorn börjat att fjädra efter när man drar av på gasen, och den lyfter också en bit från sitt tiltläge när man backar. Min tanke var att detta skulle bero på något slags läckage av hydraulolja från tiltmotorn, men det underliga är att motorn inte sjunker en enda millimeter när den står i upptiltat läge. Den håller också sin tiltposition när man kör frammåt, så det är endast på ena hållet som trycket inte verkar kvarstå. Jag har testat att lufta tilten och även att kontrollera oljenivån, men inget av detta hjälper. Har någon haft något liknande problem, eller vet vad detta kan bero på? Mycket tacksam för hjälp. Senast ändrad av Johan_HR | 18 juni 2010 | 23:38
-
Styrbordsidan utan fläckar
-
Relingslisten på babord sida sedd uppifrån
-
Täckte idag av min HR 435 för att förbereda den för säsongen. Dock så upptäckte jag stora gröna fläckar längs hela relingslisten på babord sida, som inte fanns där i höstas. Det underliga är att fläckarna endast finns på babordsidan, och inte på styrbord. Desutom har båten stått inne hela vintern, så den kan inte ha tagit skada av vädret. Finns det någon som vet vad detta kan bero på, eller borde man kontakta HR eftersom det fortfarande finns garanti kvar? Senast ändrad av Johan_HR | 24 april 2010 | 19:10
-
Någon som vet något om detta? Eller är jag ensam om dessa problem?
-
Är det någon som vet om man kan kontrollera summern på en Tohatsu innan man startar motorn, så man vet att den fungerar? Jag har läst något i instruktionsboken om att man ska kunna lägga i växel och sedan vrida på tändningen, och att summern då ska ljuda. Min gör dock inte detta och jag undrar därför om någon annan tohatsuägare kontrollerar sin summer på något vis, eller om min inte fungerar?
-
Jag har en HR 435 och har alldrigt upplevt att platkvalitén varit dålig på denna. Efter att kännt på många båtar på mässan upplever inte jag att HRs kvlitet skullet vara sämmre än Ryds, men det finns säkert många som skulle säga mot mig i detta. Senast ändrad av Johan_HR | 31 mars 2010 | 22:57
-
Finns det någon som vet vilken färkod Tohatsus mörkblåa motorfärg har? Skulle försöka bättringslacka lite och upptäckte att den inte var svart som jag trodde. Jag tänkte därför försöka få den rätta fägen blandad hos färhandlarn men jag vet ej vilket nummer den har, finns det någon som vet detta?
-
Ja så är det nog. Det största problemet är troligtvis att jag har oika last i båten väldigt ofta, och det är svårt att optimera propellern efter detta. Därför skulle en Propulse vara smidid i och med stigningsinställningen, men efter att sökt här på MG verkar alla som provat Propulse mycket missnöjda. Finns det verkligen ingen som har någon annan erfarenhet, eller är den så dålig?
-
Ja accelrationen blir mycket dålig specielt när man drar vattenskidor. Det är mycket svårt att komma upp, och jag tycker inte det borde vara något större problem med 40hk. Därför var min tanke från början att testa en Propulse för att eventuellt få bättre grepp i vattnet vid starten. För det känns som om kraften i motorn räcker till eftersom det inte är några problem alls att vara 5 st i båten och starta med wakeboard.Med skidor gå det däremot oerhört segt, även med endast förare i båten. Men det kanske inte är propellern det är fel på, det kanske inte finns tillräcklig med kraft helt enkelt, eller vad tror ni?