Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

Bjaerven

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    735
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

23 Expert

Om Bjaerven

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag reagerade också på att målgruppen verkar vara möbelsnickare som gör färggranna kritbord, det var därför jag mailade och frågade om produkten även funkade för laminering. Mailet blev vidarebefordrat från kundtjänst och besvarat av VD. Ingen aning om hur stort företaget är men jag är beredd att testa. Jag har lagt en 5kg sats i korgen och ska bara samla ihop till ett par ytterligare julklappar innan jag klickar hem och testar inför en omplastning av en durk i en gammal Askeladden.
  2. Uppdaterar själv här med ett svar från leverantören som anger att det är många kunder som använder produkten för att glasfiberlaminera. Lägger med instruktionerna jag fick om någon mer är sugen på att testa.
  3. Hej, Har i många år använt Biltemas 1,5 kg-set https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000045082 och i övrigt bara jobbat med polyester. Nu finns det dock möjlighet att ropa hem ett 4,5 kg-set med epoxi från Amazon för samma pengar, levererat av Dein Epoxidharz https://www.amazon.se/Epoxiharts-professionell-kvalitet-gjutharts-skyddshandskar/dp/B07RZK4T91/ref=sr_1_20?keywords=epoxi+resin+boat+repair&qid=1636997576&sr=8-20 Jag är tyvärr inte bevandrad i tyska och har inte sett någon test av Amzon-produkten men jag undrar om någon här har något utlåtande om den? - Är det kanske en helt annan produkt som inte lämpar sig för laminering med väv? Tacksam för dina spekulationer,
  4. Helt med på vad du förklarar. Tycker bara att det är mer behändigt att simulera startnyckel än att stå med startkabel direkt på startrelät. Min enkla motorbock i kombination med förvånansvärt bra komp i motorn utesluter tyvärr (/glädjande nog) dragstart.
  5. Det är bra tips som vanligt. Har bara inte sett att låsen kommer med en specifikation per stift. Har du tips på ett prisvärt lås som har det vi söker så tar jag gärna en länk Jag tog mig in på ett US Yamma-forum precis innan du svarat och fick fram uppgifter som bör bekräfta det du angav ovan: "Wire colors going to the plug are: Red - Battery power Black - Ground White - Kill circuit Pink - Warning circuit Blue - Choke circuit Brown - Starter motor relay circuit Green - Tachometer signal circuit Assuming it is electric start then jumper the red wire to the yellow wire. Then jumper the brown wire momentarily to the red wire. To stop the motor jumper the white wire to the black wire." Så jag kan "tjuvkoppla" enligt ovan för tändning --> start och se om det går att få fart på motorn innan mer görs.
  6. Tack, Jag la startkablar på startmotorn och kunde verifiera att den fungerar. Inväntar lite hjälp med en till hand för att kolla gnistan. Jag skalade ändå bort sista kontakten (4 m från motorn) där jag ändå behöver ersätta det tändningslås, dödmansgrepp (och ev. choke brytare). Jag får standardfärgerna enligt ditt schema (svart, brun, blå, grön, röd, vit) och en gul. Har försökt googla på hur tändningslåset ser ut i original, alltså hur många stift samt var respektive kabel brukar sitta. När min gamla bil blev bestulen på tändningslåset korsade jag kablar hejvilt tills jag hittade rätt för tändning och start. Med info om att CDI-enheten är svag vill man kanske inte leka för mycket. Jag frågar helt enkelt om du har några tips just här också? Blå lär ju vara choken, så den kan vi släppa fri från början.
  7. Tack så mycket @guestsson , mycket uppskattat som vanligt! Jag ska skala ner höljet och se vilka färger jag har. Har du någon gissning om vilka färger jag behöver korsa för att få tändning/gnista? Plus och minus till batteriet finns draget och startsolenoiden kan jag koppla förbi. Tack på förhand!
  8. Hej i stugorna, Jag söker tips på var jag kan finna ett elschema / kopplingsschema / wiring diagram till en Mariner 60 av modell 675 från 1976 för att koppla in ett tändningslås och en choke. Tacksam för alla tips. Gissningsvis fungerar det med alla gamla tvåcylindriga 55-60 hk Yamaha med den välvda kåpan. Om någon har ett färdigt tändningslås med passande 7-polig koppling köper jag det gärna. Back in the days var det bl.a. @guestsson, @jarb & co som hade örnkoll på dessa frågor. Finns ni kvar/har vi fler kunniga? Tack på förhand!
  9. Hej, Tiden har kommit för en trotjänare från -76 med en numera rutten plyfadurk att få en ny sådan. I samband med detta önskar jag plasta in fyra stringers hyfsat nära kölen för att staga upp den påtagligt veka botten i långskeppsled. Dessa kommer att tillverkas i vanliga reglar, troligen 45*70 resp. 45*45, och plastas på sedvanligt vis med polyester och glasfiberväv. Jag söker nu tips på en massa/lim/spackel jag bör använda för att fästa dessa stringers mot båtbotten innan plastning påbörjas. Båten är 5 meter lång och det kommer gå åt en del massa/lim/spackel så en billig häxblandning likt den man gör i denna film (klippet startar när de blandar ihop satsen) hade varit önskvärt. Massan är också nödvändig då jag inte kommer att bemöda mig med jordens bästa passform mot detta bananskrov, och ingen gillar ju att plasta in luft. Tack på förhand alla med spekulationer!
  10. Jag förstår, skruvar själv knappt 4t mer än gränsklipparen och ja de kan ju vara kinkigt om den legat på fel sida. Lämnar svar och hypoteser angående åkommor som kommer sig av just det till andra. Personligen gillar jag att spana på stift och utröna om det är tändning eller bränsle/luft-relaterat. Det förra görs genom att skruva ur och kolla, är det torrt och grått känns det som där inte kommer fram tillräckligt med bränsle. Det senare brukar jag kolla genom att se om förgasarkoppen är tom eller full när den dör samt om allt är frid och fröjd på fuskbränsle/startgas. Bytte du även (den förmodade) reedventilen när du skiftade förgasare från reservdelsmotorn? Kan den vara igenkletad och inte öppna som sig bör?
  11. Hej och välkommen, Inkluderar "alla slangar" enligt ovan även ny tankslang, blåsa och anslutningar (hona/hane) vid tank och motor? Har du tillgång till en annan tank och möjlighet att koppla den direkt på soppapumpen går det att isolera in felet vidare. Går den normalt även på lägre varv om du kör in startgas? Hur ser stiftet ut?
  12. Bra tips @Peka67 och @Peter_K. Jag var ute igen lördag-söndag i helgen och konstaterade att masten är bytt just då föregående och enda tidigare ägare kapat den på i en okontrollerad slänggipp. Vi fick till bra rutiner med de gamla backstagstrissorna. Känns smidigt även ensam på kryssen. Däremot på plattläns och gipp är det skönt om man är två. Lär dock finnas smartare lösningar än trissorna. Tänker spontant att man vill byta till dynematåg och köra med block och avlastare istället. Hur som haver; en väldigt rolig båt att leka med när det inte går får mycket sjö!
  13. @Peter_K tack för tipset! Vet du eller vännen hur känsligt det skulle vara att bara köra på akterstaget? De är dessvärre nybörjare på en inte fullt ut nybörjarvänlig båt och ville idag helst demontera backstagen helt för att "inte ha så mycket att tänka på".
×
×
  • Skapa nytt...