Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

newnoseharbour

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    75
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om newnoseharbour

  • Placering
    Kapten
  1. Problem solved! Allt gick hur jäkla lätt som helst. Bultarna jäklades inte för fem öre och riggen gled ur smutt som tusan! Tack för de goda råden! Nytt problem nu..... Hur får jag upp LÖST på den här tråden?
  2. Kanon! Stort tack. Man behöver inte göra något med växelföraren (lossa den uppe)? Bara se till så att man har friläge i?
  3. Yes friends. Som rubriken frågar.... Hur skall jag gå till väga för att demontera växelhuset? Lossa nedre bultarna. Hur göra med växelföraren? Skall jag slänga i någon växel? Något annat att tänka på? Lika tacksam som alltid för att få ta del av edra erfarenheter, tips och trix osv!!!
  4. Pentax - din räv! Jag sätter INTE emot - klart det var en röd nyckel till eländet.
  5. Det var huvudströmbrytaren som jäklades. Plockade bort den och i samband med obduktion fann jag att kopparplattorna ärgat. Efter rengöring var problemet löst. Till sjöss!
  6. Hallo friends, Startade min motor, Yamaha 50á (fyrtakt) för ca två veckor sedan - nema problema. Skulle göra en repris idag men allt i elväg verkar ha dött!?!?!? Inte ett liv i motorn, pumpen fungerar inte heller osv - va f-n kan ha hänt? Mätte batteriet och det var över 12 volt i det, kollade givetvis kontakterna på batteriet osv men såg inget knas. Vet någon om det finns någon form av huvudsäkring eller liknande på Busterbåtarna? Jag blev sittande en stund och kollade på huvudströmbrytaren, finns en liten svart tryckknapp bredvid den och den verkar jäkligt lös, det är inget motstånd i den liksom.... Finns det någon klurig person här som kan komma med tips om vad som kan ha hänt?
  7. Sissodär, Var ut till stugan för en stund sedan och mycket riktigt där fanns mer matnyttig info (instansat på axeln)! Med hjälp av den infon och mycket trevlig hjälp via telefon från Släpvagnhuset i Nykvarn som lyckades klura ut vilka lager jag skulle ha är nu nya lager till bägge hjulen på väg hem till mig! Stort tack för er hjälp! Till frågan om det är isfritt i skärgården så är svaret nej. Det är isfritt längs med land men inte en bit utåt. Jag tycker dock isen börjar mörkna lite (eller annars så är det rent önsketänkande från min sida). mvh Newnoseharbour Senast ändrad av newnoseharbour | 15 mars 2012 | 11:33
  8. Jupp Killerboo, exakt så ser min handske ut! mvh Newnose
  9. Tack för alla svar! Hjullagret kvaddade jag av ren klantighet - märkte inte att det var punka på däcket.... Trailern står vid stugan, ska kolla om jag hittar någon skylt på axeln. Om inte så blir det att mecka isär den friska sidan för att hitta info där. Havsöringsfisket närmar sig så båten måste ju i inom kort! mvh Newnose
  10. Hallo proffsen! I höstas när jag tog upp min buster L med min båttrailer gick det inte bättre än att ena hjullagret drog duktigt åt skogen - det var bara smulor kvar av det när däck mm var bortplockat. Trailern har varit reggad en gång i tiden (sa en tidigare ägare) men regskylt osv är numera ett minne blott. Jag behöver nu få fram ett info så att jag kan köpa hem ett nytt hjullager. Någonstans har jag hört att man med hjälp av infoskylten skall kunna få fram vilken typ av hjullager man skall ha. Med skylten menar jag den som sitter på kopplingshandsken till draget. Stämmer detta? Om svaret är ja på ovanstående fråga kan då någon kunnig person hjälpa mig att tyda min skylt? Jag har med Googles hjälp försökt på egen hand men det sket sig.... Den här infon finns på skylten: e3 (står i en liten ruta) OMC ITALY 94/20*1519*00 MS3 B50-X D/DC 9.52S = 100kg MS3 CAT.1 1994 DGM 51252/R1 CU NA (står i en liten ruta) 501 OMC Min fråga är alltså om det någonstans i ovanstående skyltinfo går att få fram vad det är för hjullager som passar till min trailer. Tack på förhand!
  11. Hoppar in för att påtala att det finns vänliga poliser med. Själv hade jag varit i Norrtälje och köpt båt. I priset ingick en trailer. Trailern hade tidigare varit reggad, den var fjädrad, hade bromsar och belysning. Man hade dock någon gång tröttnat på att besikta den och hade således avregistrerat den - ryck bort plåten. Nåväl, på vägen hem, efter att ha åkt småvägar närmade jag mig huvudstaden. Motorvägen såg riktigt, riktigt lockande ut. Sagt och gjort. Upp på den och gasade upp i ca 80km/h. Mycket snart därefter lägger jag märke till en mkt intresserad mc polis strax akterut. Givetvis blev jag stoppad. Efter att han skrämt mig lite om indraget körkort så slutade det hela med 1000:- i böter för att jag kört oregistrerat släp på motorväg. Fick även någon form av anmärkning i polisregistret.
  12. Dags för en uppdatering. Det blev inget båtåkande i sommar. Visst, båten kom i sjön för första gången sedan -04 men sedan tog det stopp! Jag lyckades aldrig få ordning på oljetrycksproblematiken. Idag åkte båten ånyo upp på land igen, vilket i och för sig känns skönt eftersom den senaste veckans friska vindar ställt till det rejält. Båten ligger normalt vid boj och kättingen stack när det blåste som värst. Inga skador dock eftersom välvilliga båtklubbskamrater larmade direkt. Oljepumpen ja.... Jag gjorde några försök med att lossa locket till oljepumpen för att manuellt fylla det med olja. Försök ett blev helt misslyckat - fick inte i tillräckligt med olja. Försök två - desto bättre, men då slutade det med att jag fick in vatten i oljan. Då det var glykol i kylarvattnet ville farsan spola igenom motorn med olje/fotogen blandning - sagt och gjort. Efter det har jag inte gjort något mer försök. Farsan vill nu lyfta ur motorn för att på så sätt komma åt oljepumpen (svänghjulet måste bort). Själv är jag inte lika het på den lösningen....ännu. Har tänkt mig något ytterligare fylla på olja i locket operation innan det. Vill även försöka känna lite mer på kulan och fjädern som det tipsades om tidigare i tråden. Thats it för nu!
  13. Nu (idag 2010-07-28) har KBV jobbat lite här i Sthlm..... Sex av 69 slumpmässigt utvalda båtförare åkte dit för sjöfylla. Plats Hammarbykanalen och Strömmen.
  14. Hej igen Kalle, Jag var kanske aningen otydlig. Oljetrycksgivaren eller kontakten som jag med visst våld skruvade i motorn för ett par veckor sedan är till en MD17C. Jag har nu köpt ny givare (till en MD3B) samt en ny cirkulationspump för sötvattenkylningen. Drevia var hypersnabba med leveransen och jag kunde hämta ut dem från posten igår. Idag blir det sedvanligt midsommarfirande med släkten på landbacken (Torö). Framåt söndag när man är människa igen får det bli en ny meckarrunda i båten. (Den ligger just nu fem mil hemifrån). Trevlig midsommar på dig, och det gäller givetvis alla er övriga med! //Micke
  15. Crescent 465 - en mkt bra & stabil båt. Går utmärkt med en 30à på. (Det mindre bra med de båtarna är att tofterna kring luckorna är för svaga - man hittar ofta sprickor runt dem (de uppstår när man kliver ner i båten och sätter foten på de allt för klena stuvluckorna)).
×
×
  • Skapa nytt...